1073 (673) 2012-10-26 - 2012-11-01

Projekt Interface nie tylko dla turystów

22 października 2012 r. odbyła się w Gdyni międzynarodowa konferencja w ramach projektu unijnego „Interface", którego celem jest popularyzacja transgranicznego ruchu pasażerskiego. Organizatorem spotkania była Gdynia, we współpracy z partnerami projektu: miastem Karlskrona oraz Polsko-Szwedzką Izbą Gospodarczą w Gdańsku.
Uczestnicy konferencji rozmawiali o osiągnięciach projektu „Interface" w latach 2009-2012 w obszarze Południowego Bałtyku. Partnerom projektu udało się zwiększyć znacząco dostępność terminali promowych (tzw. „interface'u" - styku miasta z portem), wdrożono „minimalne standardy obsługi pasażerów promowych", poprawiono też systemy informacji dla pasażerów i turystów. Ważnym elementem była również promocja inicjatywy Forum NORDA - współpracy 17 gmin dla stworzenia zintegrowanej polityki turystycznej.
W konferencji uczestniczyli partnerzy projektów „Interface" i „Interface Plus" (kontynuatora „Interface") z Niemiec, Szwecji, Rosji oraz Polski. Obecni byli również przedstawiciele wielu instytucji publicznych, organizacji turystycznych, armatorów morskich (Stena Line i Finnlines), organizatorów transportu (ZKM w Gdyni) oraz Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Projekt „Interface" w Gdyni służy głównie pasażerom promów Stena Line z/do Karlskrony, którą rocznie podróżuje ok. 400 000 osób. Liczba pasażerów na tej linii z roku na rok rośnie. W obu miastach siostrzanych działają centra informacji turystycznej i dogodne usługi przewozowe z terminalu promowego do centrum miasta (autobusy wahadłowe tzw. shuttle - więcej na www.zkmgdynia.pl/570). Rozwijane są systemy informacji (w Gdyni - nowoczesny System Informacji Miejskiej). Wkrótce montowane będą interaktywne tablice informacyjne. Stworzono też specjalne filmy promocyjne pokazujące udogodnienia, z których mogą skorzystać niezmotoryzowani pasażerowie podróżujący promem.
Projekt „Interface" pokazuje, że możliwa jest wygodna, tania i przyjazna dla środowiska alternatywna podróż w Regionie Południowego Bałtyku poprzez rozwój atrakcyjnych połączeń transportowych, osiągalnych i łatwo dostępnych dla każdego, na osiach Gdynia-Karlskrona (autostrada morska TEN-T), Gdynia-Kaliningrad oraz Trelleborg-Rostock i Gedser-Rostock.  

ikona