1081 (681) 2013-01-04 - 2013-01-10

Po 26. sesji Rady Miasta Gdyni

19 grudnia 2012 r. odbyła się XXVI w bieżącej VI kadencji samorządu sesja Rady Miasta Gdyni. Radni podjęli 13 uchwał, a wśród nich m.in.:

- uchwalili budżet Miasta Gdyni na 2013 rok. Za jego przyjęciem głosowało 23 radnych (Samorządności i PiS),                 a przeciwko pięciu (PO). Budżet wynosi po stronie:

- dochodów - 1 198 004 906 zł;

- wydatków - 1 279 718 165 zł;

- przychodów - 108 113 259 zł;

- rozchodów - 26 400 000 zł.

Rezerwę ustalono na kwotę 36 286 191 zł. Budżet Miasta Gdyni na 2013 r. został zrównoważony na poziomie kwoty 1 306 118 165 zł. Finansowanie poszczególnych działów w strukturze wydatków ogółem             w budżecie w 2013 r. wygląda następująco: oświata i wychowanie (ok. 29%), transport         i łączność (ok. 25%), opieka społeczna (ok. 9%), gospodarka komunalna i ochrona środowiska (ok. 7%), działalność usługowa (ok. 6,5%), administracja publiczna (ok. 6%).

W budżecie zaproponowano kredyt długoterminowy w wysokości 35 mln zł oraz pożyczkę ściśle zadaniową w wysokości ponad 17,5 mln zł, lecz obie te kwoty nie zmienią prognozowanego poziomu zadłużenia Miasta: wskaźnik bieżącego zadłużenia budżetu - ok. 4,5% (wobec ustawowej granicy 15%) oraz wskaźnik całkowitego zadłużenia budżetu - ok. 44% (wobec ustawowej granicy 60%).

- uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chylonia, rejon ulicy Chylońskiej i węzła integracyjnego Gdynia Chylonia.

W zakresie struktury funkcjonalnej przeznaczenia terenów studium z 27 lutego 2008 r. przewiduje: tereny ważniejszych usług komercyjnych z dopuszczeniem obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży do 2000 m², tereny o przewadze zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. W zakresie komunikacji studium przewiduje: ulicę zbiorczą (ul. Chylońska), ulicę lokalną (ul. Pucka), teren węzła integracyjnego z programem węzła „Park & Ride” oraz programem zintegrowania środków transportu szynowego             z autobusami/trolejbusami, ścieżkę rowerową w rejonie przystanku kolejowego Gdynia Chylonia. W zakresie ochrony dziedzictwa kulturowego studium wskazuje obiekt wpisany do rejestru zabytków - dworek ze stajnią przy ul. Chylońskiej 112a.

- uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Działki Leśne, rejon ulic Śląskiej, Kieleckiej i Poznańskiej.

W zakresie elementów kształtujących strukturę przestrzenną i krajobraz miasta studium z 27 lutego 2008 r. przewiduje: zespół handlowo-usługowy dla mieszkańców kilku dzielnic (w południowym fragmencie obszaru), wielofunkcyjne ciągi usługowe wzdłuż ulic Kieleckiej i Śląskiej. W zakresie struktury funkcjonalnej przeznaczenia terenów studium przewiduje: tereny usług z dopuszczeniem obiektów handlowych                     o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m², tereny o przewadze zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej wraz z terenami ważniejszych usług komercyjnych z dopuszczeniem obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży do 2000 m², tereny obiektów i urządzeń elektroenergetycznych. W zakresie komunikacji studium przewiduje: drogę główną (ul. Śląska), drogę zbiorczą (ul. Kielecka), ważniejsze lokalne trasy i ścieżki rowerowe przebiegające wzdłuż ulic Śląskiej i Kieleckiej, tereny węzłów integracyjnych.

- uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Działki Leśne i Mały Kack, rejon ulic Stryjskiej i Kazimierza Górskiego.

Granica obszaru przebiega: od północy - wzdłuż Drogi Gdyńskiej, od wschodu                i południa - wzdłuż linii kolejowej (odcinek Gdynia - Kościerzyna), od zachodu - wzdłuż terenów leśnych, ul. Stryjskiej, linii kolejowej, ul. Sportowej oraz wzdłuż ul. Kazimierza Górskiego. W zakresie struktury funkcjonalnej przeznaczenia terenów studium                                         z 27 lutego 2008 r. przewiduje: tereny usług z dopuszczeniem obiektów handlowych                         o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m², tereny ważniejszych usług komercyjnych z dopuszczeniem obiektów handlowych                 o powierzchni sprzedaży do 2000 m².

W zakresie komunikacji studium przewiduje: drogę zbiorczą (ul. Stryjska), ważniejsze lokalne trasy i ścieżki rowerowe przebiegające wzdłuż ul. Stryjskiej, linie kolejowe, przystanek kolei metropolitalnej.

- uchwalili miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chwarzno-Wiczlino, rejon Niemotowa i ul. Chwarznieńskiej.

W zakresie struktury przestrzennej - kierunków zmian przewidywane są: ciągi wielofunkcyjne (wzdłuż południowej granicy obszaru objętego planem), tereny o minimalnym udziale 40-60% powierzchni biologicznie czynnej (centralna część planu).

W zakresie struktury funkcjonalnej przeznaczenia terenów przewidywane są: tereny o przewadze zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, o minimalnym udziale 40-60% powierzchni biologicznie czynnej, tereny obiektów i urządzeń gazownictwa. W zakresie komunikacji przewidywane są: drogi lokalne (m.in. ul. J. Skrzetuskiego,                   ul. Jagienki), ważniejsze lokalne trasy i ścieżki rowerowe.

- uchwałę w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gdyni na 2013 r.

Program przedstawia planowane, sukcesywnie realizowane działania zapewniające osiągnięcie zamierzonego celu, jakim jest ograniczenie spożycia alkoholu i związanych z tym szkód zdrowotnych i społecznych. Proponowane w programie działania adresowane są zarówno do dzieci i młodzieży, jak i osób dorosłych. Realizowany będzie        w trzech obszarach:

- profilaktyka - rozwijanie zintegrowanego systemu profilaktyki gminnej obejmującego środowisko szkolne, rodzinne, społeczność lokalną; zwiększanie świadomości społecznej, w szczególności młodzieży, w zakresie zagrożeń i szkód wynikających z picia alkoholu; dbałość o jakość i dostępność programów profilaktycznych; zapobieganie występowaniu i zmniejszenie szkód związanych z używaniem przez młodych ludzi alkoholu i innych substancji psychoaktywnych;

- leczenie, rehabilitacja oraz ograniczanie szkód zdrowotnych - systematyczne podnoszenie poziomu opieki nad stanem zdrowia osób uzależnionych od alkoholu oraz członków ich rodzin - dorosłych i dzieci;

- monitoring i ewaluacja - doskonalenie systemu informacji i monitorowania niezbędnego do prowadzenia skutecznej polityki               z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi; ocena stanu zagrożenia problemami alkoholowymi na terenie miasta.

- przyjęli Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2013-2015.

Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2013-2015 kontynuuje prace prowadzone na terenie Gdyni w obszarze profilaktyki uzależnień z ukierunkowaniem na uzależnienie od środków psychoaktywnych. Program realizowany będzie w trzech obszarach:

- profilaktyka - rozwijanie zintegrowanego gminnego systemu profilaktyki uzależnień obejmującego środowisko szkolne, rodzinne, społeczność lokalną; zwiększenie świadomości społecznej, w szczególności młodzieży, w zakresie szkód wynikających z używania środków psychoaktywnych; dbałość o jakość programów profilaktycznych                i o dostępność do nich; zapobieganie występowaniu i zmniejszenie szkód związanych z używaniem przez młodych ludzi środków psychoaktywnych;

- leczenie, rehabilitacja, ograniczanie szkód zdrowotnych - systematyczne podnoszenie poziomu opieki nad stanem zdrowia somatycznego i psychicznego osób uzależnionych od środków psychoaktywnych oraz członków ich rodzin (dorosłych i dzieci);

- monitoring i ewaluacja - doskonalenie systemu informacji i monitorowania niezbędnego do prowadzenia skutecznej polityki wobec narkomanii; ocena stanu zagrożenia wynikającego z używania narkotyków przez mieszkańców Gdyni; monitorowanie dostępu do dopalaczy.

 

ikona