1405 (1105) 2020-04-10 - 2020-04-16

Książka na telefon? Wesprzyj stacjonarne gdyńskie księgarnie

Lokalne księgarnie stacjonarne to najczęściej małe firmy rodzinne, które w przeciwieństwie do sieci księgarń, ze względu na drastyczny spadek sprzedaży książek, nie przetrwają epidemii. A przecież księgarnie stacjonarne to nie tylko sklepy z książkami – w 2019 roku zorganizowały co najmniej 1000 bezpłatnych wydarzeń literackich dla dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów.
Działalność Fundacji Vademecum w zdecydowanej części opiera się na promocji kultury poprzez organizację spotkań o bardzo różnym charakterze. Udział w nich biorą osoby w różnym wieku, od dzieci i młodzieży poprzez osoby dorosłe i seniorów. Od momentu wejścia w życie pierwszych obostrzeń, musieliśmy tę część działalności zamknąć, zawiesić, spotkania odwołać lub przesunąć w czasie. Część lokalu, w której znajduje się kawiarnia-galeria jest zamknięta. Podobnie jak sala spotkań klubowych (tu odbywają się spotkania z grami planszowymi, RPG). Odwołaliśmy wszystkie spotkania klubowe, zaplanowane warsztaty i turnieje dla dzieci i dorosłych zarówno te, które realizujemy samodzielnie jak i organizowane w ramach projektów wspólnych. Nie działa wypożyczalnia gier planszowych ani dział z książką do uwolnienia. Klientów jest oczywiście niewielu, dosłownie po kilka osób dziennie.
Z podobnymi problemami boryka się też inna gdyńska Księgarnia Rodzinna Szymelka – jak większość niezależnych księgarń – przeżywa teraz trudny czas. W zasadzie nie ma w tej chwili klientów wchodzących do księgarni. Ratunkiem dla Szymelki są zamówienia składane przez klientów różnymi drogami: telefonicznie, mailowo, czy messengerem. Uruchomiono również stronę Szymelka.pl – działa, ale wymaga jeszcze aktualizacji stanu zasobów. Książki wysyłane są kurierem czy do paczkomatów.
Właśnie dla takich małych, stacjonarnych księgarń została stworzona przez dystrybutora książek OSDW Azymut akcja „Książka na telefon”. Biorą w niej udział wszystkie chętne księgarnie stacjonarne niezależnie od współpracy handlowej z dystrybutorem. Wśród gdyńskich można znaleźć (jak do tej pory) Księgarnię Vademecum, Księgarnię Rodzinną Szymelka, Księgarnię Koga i Księgarnię Muza.
Akcja „Książka na telefon” zainicjowana przez hurtownię Azymut funkcjonuje w przestrzeni sieciowej od tygodnia. Skutek przyniesie wtedy, gdy czytelnicy i potencjalni klienci zadzwonią lub napiszą do swojej ulubionej księgarni i zakupią książki lub je zamówią, zarezerwują, zrobią przedpłatę na zakupy późniejsze, w lepszych czasach.
Akcja ta ma na celu uświadomienie klientom, że mimo iż większość sklepów w mieście jest zamknięta, to wciąż mogą zadzwonić po dobrą książkę i porozmawiać z księgarzem, który doradzi i coś zaproponuje. Książki są nam potrzebne szczególnie w tym trudnym okresie.
Księgarnia KOGA czeka na telefony codziennie między 11.00 a 15.00.
Jak można zamówić książkę?
Wystarczy wybrać księgarnię z listy i skontaktować się z nią mailowo (o dowolnej porze), telefonicznie lub przez media społecznościowe (w ciągu dnia). Należy poinformować księgarnię, że dzwoni się z akcji „Książka na telefon” – zapytać o tytuł, którego się szuka lub poprosić księgarzy o rekomendacje.
Stale aktualizowana lista stacjonarnych księgarń znajduje się na ksiazkanatelefon.pl.
Księgarnie biorące udział w akcji zachowują wszelkie środki ostrożności zgodnie z wytycznymi Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Większość z nich pracuje w tej chwili w możliwie najmniejszym składzie. Wszystkie księgarnie biorące udział w akcji realizują wysyłki na terenie całego kraju.

ikona