1417 (1117) 2020-07-17 - 2020-07-30

Supertrolejbusy pojadą do północnych dzielnic

Łączą zalety elektrobusów i pewność tradycyjnych trolejbusów. Jest ich sześć i spowodują, że do północnych dzielnic Gdyni dotrze zeroemisyjna komunikacja publiczna. Nowe supertrolejbusy marki Solaris już trafiły do gdyńskiego taboru. To kolejna miejska inwestycja w transport zbiorowy, tym razem dofinansowana ze środków programu GEPARD.
Każdy nowy pojazd w taborze komunikacji miejskiej cieszy przewoźnika i pasażerów, a już szczególnie – gdy jest to pojazd innowacyjny i zeroemisyjny. A to właśnie najkrótsza i najtrafniejsza charakterystyka sześciu fabrycznie nowych Trollino 12 Electric, które już trafiły do Gdyni. Miasto skorzystało z dofinansowania z programu GEPARD i zakupiło innowacyjne pojazdy, które fachowcy nazywają… supertrolejbusami.
– Od dawna jesteśmy bardzo dumni z naszych trolejbusów, które potrafią się ładować po drodze i są bardzo ekologiczne, a teraz to jeszcze piętro wyżej – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. – To pojazdy, które mają podwójną homologację, zarówno jako trolejbusy, jak i jako elektrobusy oraz mogą być ładowane w dwóch trybach. Zarówno wtedy, kiedy poruszają się i korzystają z sieci, jak i w czasie postoju, kiedy mogą korzystać ze specjalnego gniazdka. Wkrótce wyruszą na gdyńskie trasy, najpierw różne, przede wszystkim wspomagając nasz projekt KLIMATycznego Centrum, a po wakacjach zaczną już kursować do dzielnic dotąd nieobsługiwanych przez tego typu transport – zapowiada wiceprezydent Gdyni.
Supertrolejbusy mają litowo-tytanowe baterie trakcyjne o pojemności 87 kWh – ładujące się za pomocą typowego dla trolejbusów pantografu, w systemie In-Motion-Charging (IMC), czyli podpiętego do sieci w trakcie jazdy.

Lada moment w elektrycznych supertrolejbusach usiądą pierwsi pasażerowie różnych gdyńskich linii. Po wakacjach nowe Trollino 12 Electric wyjadą już na linię 32, łączącą Pogórze Dolne ze Śródmieściem i Węzłem Franciszki Cegielskiej. Wybrane kursy obejmą ul. Złotą i będzie ich więcej niż do tej pory. Linia 32 zastąpi istniejącą obecnie, nieco krótszą linię autobusową 170, wprowadzając na gdyńskie Pogórze zeroemisyjny transport bez spalin i hałasu.
Przypomnijmy, że już wcześniej zainwestowano w infrastrukturę, która pozwoli nowym pojazdom dojechać na północ Gdyni. Sieć trakcyjna dla trolejbusów została rozbudowana na ulicy Janka Wiśniewskiego, w pobliżu Węzła Ofiar Grudnia ‘70.
Warto zaznaczyć, że już dawniej klasyczne trolejbusy na szelkach docierały do mieszkańców północnych dzielnic Gdyni. Dwie linie funkcjonowały na przełomie lat 60. i 70., kursując do Oksywia Górnego i Dolnego, okrężną trasą przez ul. Arciszewskich. Funkcjonowanie obu linii trolejbusowych zawieszono w 1972 roku.
Każdy z sześciu nowych pojazdów pomieści do 75 pasażerów, z czego 30 na miejscach siedzących.
Łączny koszt nowych supertrolejbusów to 15,5 mln złotych, w tym ponad 5 mln złotych dotacji w ramach projektu „Obniżenie zużycia energii i paliw w transporcie publicznym w Gdyni poprzez zakup bezemisyjnego taboru z napędem elektrycznym”, współfinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach Programu priorytetowego „System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme). Część 2) GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny.

ikona