869 (468) 2008-09-12 - 2008-09-18

Prawa konsumenta – gdzie szukać pomocy - odc. 2

Dziś informacje dotyczące reklamacji towarów, gdzie należy się zgłosić i gdzie szukać pomocy.
List 1: Pan Robert S. z Krakowa chciałby zgłosić reklamację towaru. Dwa tygodnie temu kupił buty, w których po tygodniu użytkowania rozkleiła się podeszwa. Klient chciałby uzyskać informację czy powinien zwrócić się bezpośrednio do sprzedawcy czy do producenta?
Odp: Odpowiedzialny za niezgodność towaru z umową jest sprzedawca. Reklamację należy składać u sprzedawcy. Sprzedawca nie ma prawa odsyłać konsumentów do innego podmiotu, np. producenta, gwaranta, importera, hurtownika. To konsument decyduje o tym, w jakim trybie chce złożyć reklamację: czy w ramach niezgodności towaru z umową (odpowiedzialność sprzedawcy), czy w ramach udzielonej gwarancji (odpowiedzialność gwaranta). Odpowiedzialność sprzedawcy jest niezależna od winy i opiera się na zasadzie ryzyka związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Reklamacje należy zawsze składać na piśmie pozostawiając dla siebie kopię w celach dowodowych.
Za ochronę konsumentów w Polsce odpowiedzialny jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Gdy osobiście doświadczamy naruszenia prawa możemy się zwrócić o pomoc do Miejskiego lub Powiatowego Rzecznika Konsumentów, a także skorzystać z pomocy innych organizacji konsumenckich:
1. Federacja Konsumentów - kluby Federacji znajdują się w 48 miastach na terenie całej Polski. Po poradę można się zwrócić osobiście lub telefonicznie. Szczegółowe informacje: www.federacja-konsumentow.org.pl
2. Stowarzyszenie Konsumentów Polskich - to kolejna organizacja, w której można bezpłatnie uzyskać pomoc i poradę. W odróżnieniu od Federacji Konsumentów nie ma biur regionalnych na terenie kraju, można więc zgłaszać problemy korespondencyjnie, telefonicznie lub e-mailem. Szczegółowe informacje na temat działalności Stowarzyszenia Konsumentów Polskich można znaleźć na stronie: www.skp.pl
3. Bezpłatna infolinia konsumencka 0800 800 008. Za obsługę infolinii odpowiedzialne jest Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Umożliwia ona każdemu konsumentowi w Polsce bezpłatny kontakt telefoniczny z prawnikiem. Skomplikowane sprawy konsumenckie będą przekazywane do dalszych analiz i interwencji Federacji Konsumentów.
4. Europejskie Centrum Konsumenckie - Można tu uzyskać informacje o prawach konsumenta w Unii Europejskiej oraz pomoc prawną (formułowanie skarg, przesłanie dokumentów) i organizacyjną dotyczącą sporów transgranicznych.
Strona internetowa ECK: www.konsument.gov.pl
Artykuł przygotowało Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej w Gdyni.
81-472 Gdynia, ul. Legionów 126
Tel. (058) 624 98 76.

ikona