Aktualności

Jak korzystać ze swoich praw i obowiązków? Zapytaj Miejskiego Rzecznika Praw Ucznia

Małgorzata Chudzińska – Miejski Rzecznik Praw Ucznia (fot. Katarzyna Balcerzak)

Małgorzata Chudzińska – Miejski Rzecznik Praw Ucznia (fot. Katarzyna Balcerzak)

Prawa ucznia dotyczą wszystkich dzieci. Niezależnie od pochodzenia, koloru skóry, płci, wyznania, statusu społecznego, niepełnosprawności, poglądów, języka czy przynależności kulturowej. Bo prawa dziecka to prawa człowieka. Ale jak z nich mądrze korzystać i do kogo zwrócić się o radę? Między innymi w tym pomaga Miejski Rzecznik Praw Ucznia – Małgorzata Chudzińska.

 
Uczniowie dokładnie znają swoje prawa i obowiązki, ale nie zawsze wiedzą, że mogą również popełniać błędy i wyciągać z nich wnioski. Bo przede wszystkim mają prawo do bycia sobą. Do kogo się zwrócić, jeśli pojawią jakieś niejasności, pytania i kwestie związane z byciem uczniem?

Miejski Rzecznik Praw Ucznia


Miejski Rzecznik Praw Ucznia działa od listopada 2023 roku. W Gdyni funkcję tę sprawuje Małgorzata Chudzińska – na co dzień pracownik gdyńskiego Wydziału Edukacji. Z wykształcenia jest specjalistką od marketingu politycznego i komunikacji medialnej oraz absolwentką zarządzania oświatą w jednostkach samorządu terytorialnego.
Największą wartością gdyńskiej edukacji jest dla mnie każdy uczeń i każda uczennica. Dlatego dążę do tego, aby nasze szkoły były dla nich najlepszym miejscem, w którym mogą bezpiecznie się rozwijać i uczyć. Uczniowie powinni dobrze znać swoje prawa i obowiązki, powinni też mądrze z nich korzystać. W połowie września wydam swój pierwszy e-poradnik, w którym znajdą się praktyczne informacje, m.in. niezamknięty katalog praw i obowiązków ucznia, odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i co konkretnie można zrobić, gdy prawa ucznia są naruszane lub łamane. Pomogę również w sprawach spornych i nietypowych. Co jeszcze? Moim zdaniem zauważeni uczniowie nie boją się nowych wyzwań i popełniania błędów, łatwiej radzą sobie z sytuacjami problemowymi, więc chciałabym również doceniać ich małe i duże sukcesy oraz postępy w nauce. Drodzy Uczniowie, jeśli czujecie, że macie „sprawę dla rzecznika”, zapraszam do kontaktu – informuje Małgorzata Chudzińska.

Czym się zajmuje rzecznik praw ucznia? Przede wszystkim jest po to, aby pomagać dzieciom. Poza tym także:

  • czuwa nad przestrzeganiem praw uczniów, udziela porad i wyjaśnień w nurtujących dzieci kwestiach,
  • pomaga w sprawach spornych, nietypowych, interweniuje w przypadku łamania praw uczniów,
  • przypomina również uczniom o ich obowiązkach,
  • wspiera i docenia osiągnięcia oraz postępy dzieci w nauce.

Jak się skontaktować z rzecznikiem?


Z Miejskim Rzecznikiem Praw Ucznia można się skontaktować:


Od środy, 11 września, będzie również możliwość konsultacji podczas dyżurów stacjonarnych w punkcie SPILNO (ul. Starowiejska 25). Kiedy? W każdą środę od godz. 15.00 do 17.00. Na konsultacje trzeba się wcześniej zapisać mailowo pod adresem rzecznikprawucznia@gdynia.pl.

Przypominamy również, że na gdyńskiej stronie Rzecznika Praw Ucznia dostępne są m.in. informacje o prawach uczniach, przydatne linki i publikacje oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Kontakt

  • ikonaOpublikowano: 05.09.2024 08:37
  • ikona

    Autor: Magdalena Śliżewska (magdalena.slizewska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 08.10.2024 14:48
  • ikonaZmodyfikował: Magdalena Śliżewska
ikona