Prawa ucznia dotyczą wszystkich dzieci. Niezależnie od pochodzenia, koloru skóry, płci, wyznania, statusu społecznego, niepełnosprawności, poglądów, języka czy przynależności kulturowej. Bo prawa dziecka to prawa człowieka. Ale jak z nich mądrze korzystać i do kogo zwrócić się o radę? Między innymi w tym pomaga Miejski Rzecznik Praw Ucznia – Małgorzata Chudzińska. Uczniowie dokładnie znają swoje prawa i obowiązki, ale nie zawsze wiedzą, że mogą również popełniać błędy i wyciągać z nich wnioski. Bo przede wszystkim mają prawo do bycia sobą. Do kogo się zwrócić, jeśli pojawią jakieś niejasności, pytania i kwestie związane z byciem uczniem? Miejski Rzecznik Praw Ucznia Miejski Rzecznik Praw Ucznia działa od listopada 2023 roku. W Gdyni funkcję tę sprawuje Małgorzata Chudzińska – na co dzień pracownik gdyńskiego Wydziału Edukacji. Z wykształcenia jest specjalistką od marketingu politycznego i komunikacji medialnej oraz absolwentką zarządzania oświatą w jednostkach samorządu terytorialnego. Największą wartością gdyńskiej edukacji jest dla mnie każdy uczeń i każda uczennica. Dlatego dążę do tego, aby nasze szkoły były dla nich najlepszym miejscem, w którym mogą bezpiecznie się rozwijać i uczyć. Uczniowie powinni dobrze znać swoje prawa i obowiązki, powinni też mądrze z nich korzystać. W połowie września wydam swój pierwszy e-poradnik, w którym znajdą się praktyczne informacje, m.in. niezamknięty katalog praw i obowiązków ucznia, odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i co konkretnie można zrobić, gdy prawa ucznia są naruszane lub łamane. Pomogę również w sprawach spornych i nietypowych. Co jeszcze? Moim zdaniem zauważeni uczniowie nie boją się nowych wyzwań i popełniania błędów, łatwiej radzą sobie z sytuacjami problemowymi, więc chciałabym również doceniać ich małe i duże sukcesy oraz postępy w nauce. Drodzy Uczniowie, jeśli czujecie, że macie „sprawę dla rzecznika”, zapraszam do kontaktu – informuje Małgorzata Chudzińska. Czym się zajmuje rzecznik praw ucznia? Przede wszystkim jest po to, aby pomagać dzieciom. Poza tym także: czuwa nad przestrzeganiem praw uczniów, udziela porad i wyjaśnień w nurtujących dzieci kwestiach, pomaga w sprawach spornych, nietypowych, interweniuje w przypadku łamania praw uczniów, przypomina również uczniom o ich obowiązkach, wspiera i docenia osiągnięcia oraz postępy dzieci w nauce. Jak się skontaktować z rzecznikiem? Z Miejskim Rzecznikiem Praw Ucznia można się skontaktować: telefonicznie pod nr 58 527 35 15, mailowo rzecznikprawucznia@gdynia.pl. Od środy, 11 września, będzie również możliwość konsultacji podczas dyżurów stacjonarnych w punkcie SPILNO (ul. Starowiejska 25). Kiedy? W każdą środę od godz. 15.00 do 17.00. Na konsultacje trzeba się wcześniej zapisać mailowo pod adresem rzecznikprawucznia@gdynia.pl.Przypominamy również, że na gdyńskiej stronie Rzecznika Praw Ucznia dostępne są m.in. informacje o prawach uczniach, przydatne linki i publikacje oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Kontakt Małgorzata Chudzińska, Miejski Rzecznik Praw Ucznia w Gdyni rzecznikprawucznia@gdynia.pl 58 527 35 15 Opublikowano: 05.09.2024 08:37 Autor: Magdalena Śliżewska (magdalena.slizewska@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 08.10.2024 14:48 Zmodyfikował: Magdalena Śliżewska