Szkoła Przysposabiająca do Pracy nr 2 przy Zespole Szkół Specjalnych nr 17 w Gdyni dołączyła do ogólnopolskiego projektu „Kariera bez barier”. Program, finansowany z dotacji MEN o wartości prawie 25 mln zł, wspiera uczniów, nauczycieli i rodziców w przygotowaniu młodzieży mającej szczególne potrzeby edukacyjne do wejścia na rynek pracy. Szkoła Przysposabiająca do Pracy nr 2 przy Zespole Szkół Specjalnych nr 17 w Gdyni przystąpiła w tym roku szkolnym do ogólnopolskiego projektu „Kariera bez barier” – jako jedna z pięciu szkół w województwie pomorskim i jedna z 80 w całej Polsce. Projekt realizuje Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej i firmą ProcessTeam Sp. z o.o.Całkowita wartość projektu wynosi 24 880 000 zł. Jest finansowany z dotacji Ministerstwa Edukacji Narodowej i ma na celu wsparcie uczniów, nauczycieli oraz rodziców w przygotowaniu młodzieży ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi do wejścia na rynek pracy.Koordynatorką projektu w ZSS nr 17 jest Małgorzata Szymanowska, która nadzoruje jego realizację i dba o rozwój kompetencji uczniów, nauczycieli i rodziców. Ten projekt daje naszym uczniom szansę, by poznać swoje mocne strony i przygotować się do pracy – wyjaśnia Małgorzata Szymanowska, koordynatorka projektu. – Współpraca z doradcami, pracodawcami i mentorami pozwoli im zdobyć praktyczne doświadczenie i lepiej zaplanować swoją przyszłość. Co dzieje się w szkole w ramach projektu? W ramach programu „Kariera bez barier” w Szkole Przysposabiającej do Pracy nr 2 realizowane są liczne działania rozwijające samodzielność, kreatywność i umiejętności praktyczne uczniów. Odbywają się spotkania z doradcami zawodowymi, warsztaty z planowania kariery oraz wizyty w zakładach pracy. Uczniowie uczestniczą także w zajęciach rozwijających kompetencje społeczne i zawodowe, m.in. w pracowniach gospodarstwa domowego, rękodzieła czy techniczno-zawodowych.Nauczyciele biorą udział w szkoleniach i konsultacjach dotyczących nowoczesnych metod wspierania młodzieży ze szczególnymi potrzebami, a rodzice – w warsztatach pomagających im lepiej zrozumieć możliwości i talenty swoich dzieci. Projekt ma na celu przygotowanie młodych ludzi do aktywnego udziału w rynku pracy zgodnie z ich indywidualnymi możliwościami. Projekty uczniowskie W ramach działań szkoły powstały również ciekawe projekty uczniowskie, rozwijające praktyczne umiejętności i samodzielność: „Sto toreb na stulecie Gdyni” – uczniowie przygotowują płócienne torby z okolicznościowymi napisami. Odwiedzają drukarnię, poznają proces powstawania publikacji i różne stanowiska pracy. Następnie samodzielnie wykonują torby, które staną się pamiątką obchodów jubileuszu miasta. „Europa na talerzu” – uczniowie odwiedzają restauracje prezentujące kuchnie krajów europejskich, poznając ich specyfikę i organizację pracy. Następnie, podczas zajęć z gospodarstwa domowego, samodzielnie przygotowują wybrane potrawy, rozwijając przy tym umiejętności praktyczne i organizacyjne. Innowacje pedagogiczne W szkole realizowane są także dwie innowacje pedagogiczne: „Letnia noc urodzinowa Gdyni przy wspólnym stole” – uczniowie wraz z rodzicami przygotowują ozdoby i pamiątki związane ze stuleciem Gdyni. Projekt rozwija umiejętności praktyczne, współpracę, odpowiedzialność oraz zaangażowanie. „Chcę zostać mistrzem” – w ramach zajęć z gospodarstwa domowego uczniowie wykonują praktyczne zadania: gotują, sprzątają, planują pracę. Zdobywają punkty, które prowadzą do uzyskania tytułu „Mistrza” w określonej umiejętności. W działania włączeni są także rodzice, co pozwala im lepiej poznać możliwości swoich dzieci i wspierać ich rozwój. Do szkoły uczęszczają uczniowie, którzy ukończyli szkołę podstawową specjalną i mają orzeczenie o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym. Celem szkoły jest wszechstronny rozwój uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania samodzielności, umiejętności praktycznych i przygotowania do życia zawodowego. Placówka stawia na indywidualne podejście, rozwijanie zainteresowań i naukę poprzez działanie. Przygotowanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną do możliwie samodzielnego, aktywnego życia społecznego i zawodowego jest priorytetem szkoły. Wiecej o projekcie na stronie ibe.edu.pl/pl/opis-projektu-kariera-bez-barier Opublikowano: 27.10.2025 12:00 Autor: Katarzyna Balcerzak (katarzyna.balcerzak@gdynia.pl)