Gdynia Cisowa, Pustki Cisowskie-Demptowo i Chylonia – woda jest już przydatna do spożycia. Szczegóły w komunikacie PEWIK Gdynia.
Aktualności

Edukacja równościowa zaczyna się w szkole

Konferencja „Edukacja równościowa zaczyna się w szkole”. Na zdjęciu od lewej: Magdalena Biegańska, reprezentantka programu „Gdynia bez barier”, naczelniczka gdyńskiego Wydziału Edukacji Iwona Tanewska, Nauczyciel Pomorza 2025 Anna Konarzewska, dyrektor GODN Wojciech Jankowski oraz Grzegorz Piekarski z Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku (fot. Sebastian Ropel z GODN)

Konferencja „Edukacja równościowa zaczyna się w szkole”. Na zdjęciu od lewej: Magdalena Biegańska, reprezentantka programu „Gdynia bez barier”, naczelniczka gdyńskiego Wydziału Edukacji Iwona Tanewska, Nauczyciel Pomorza 2025 Anna Konarzewska, dyrektor GODN Wojciech Jankowski oraz Grzegorz Piekarski z Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku (fot. Sebastian Ropel z GODN)

Jak budować szkołę, w której każdy uczeń i każda uczennica czują się widziani, słyszani i traktowani z szacunkiem? Na to pytanie próbowali odpowiedzieć uczestnicy ogólnopolskiej konferencji „Edukacja równościowa zaczyna się w szkole”, która odbyła się w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni. Wydarzenie zgromadziło nauczycieli, specjalistów, przedstawicieli uczelni, doradców metodycznych oraz młodzież, by wspólnie zastanowić się, jak tworzyć środowisko edukacyjne oparte na równości, empatii i odpowiedzialności.


4 grudnia w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni odbyła się konferencja „Edukacja równościowa zaczyna się w szkole. Konferencja o ideach, wyzwaniach i praktyce równości w edukacji”. W wydarzeniu uczestniczyli nauczyciele, pedagodzy, akademicy, doradcy metodyczni oraz młodzież – wszyscy zainteresowani tym, jak budować szkołę opartą na szacunku, empatii i równości.

Konferencję oficjalnie otworzyła prof. Anna Babicka-Wirkus, prorektor ds. studentów Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku. Podkreśliła, jak ważna jest dziś rozmowa o edukacji inkluzywnej, prawach dziecka i codziennych praktykach, które realnie wpływają na doświadczenia uczniów, oraz dyrektor Gdyńskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Wojciech Jankowski. Już na początku wydarzenia wybrzmiało, że szkoła stoi dziś przed zupełnie nowymi wyzwaniami społecznymi: różnorodnością kulturową, migracją, zmianami językowymi, a także oczekiwaniami młodych ludzi wchodzących w dorosłość.

Chcemy rozmawiać o świecie, który się zmienia, i o szkole, która musi za tymi zmianami nadążyć, zwrócić uwagę na różnorodność kulturową i obecność dzieci migranckich. Jesteśmy tu po to, by wspólnie zastanowić się, jak tworzyć szkołę otwartą, tolerancyjną i gotową na wyzwania współczesności – podkreślił ideę spotkania dyrektor GODN Wojciech Jankowski.


Dzisiaj rozmawiamy o tym, jak szkoła może stawać się bardziej inkluzyjna i jak dbać o prawa dziecka w codziennej praktyce – dodała prof. Anna Babicka-Wirkus

Prelegenci zwracali uwagę na dynamicznie zmieniający się krajobraz szkolny. Podkreślano, że pojawienie się uczniów z doświadczeniem migracyjnym wymaga od nauczycieli nie tylko nowych metod pracy, ale też większej otwartości i świadomości równościowej. Mówiono o konieczności zmiany myślenia o szkole na bardziej włączające i empatyczne – tak, aby każdy uczeń i uczeniica mieli poczucie, że jego głos ma znaczenie.

Chodzi o to, by wszystkich traktować należycie i by nikt nie czuł się wykluczony – zauważył Baltazar Gurzny, uczeń XVII LO w Gdyni. 


Mówienie o równości jest szczególnie ważne teraz – wobec zmian, przed jakimi stoją młodzi ludzie. To oni najbardziej potrzebują sprawiedliwego traktowania – podkreślił rzecznik praw uczniowskich Filip Śmigielski.




Slajd z prezentacji dr. Grzegorza Piekarskiego z Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku. (fot. Katarzyna Balcerzak)

Dr Grzegorz Piekarski z Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku mówił o znaczeniu języka inkluzywnego w codziennej praktyce szkolnej. Zwrócił uwagę, że język może być narzędziem budowania więzi, ale też – nieświadomie – narzędziem wykluczenia. Uczył, jak formułować komunikaty, które nie ranią, nie zawężają i nie tworzą niepotrzebnych barier między uczniami.

Dr Marta Sałapata podjęła delikatny i rzadko poruszany temat: żałobę w społeczności szkolnej. Opowiadała o tym, jak odpowiednie słowa, wrażliwość i uważność nauczycieli mogą stać się realnym wsparciem dla uczniów przeżywających stratę. Podkreślała, że język – nawet ten najbardziej zwyczajny – może być albo tarczą ochronną, albo źródłem dodatkowego cierpienia.



Slajd z prezentacji dr Marty Sałapaty z Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsk (fot. Katarzyna Balcerzak)

Ważnym elementem wydarzenia była również dyskusja panelowa „Po co nam w szkole edukacja równościowa?”, w której udział wzięli: Iwona Tanewska, naczelniczka Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Gdyni, Anna Konarzewska, Nauczyciel Pomorza 2025, Magdalena Biegańska – przedstawicielka programu „Gdynia bez barier” oraz dyrektor Gdyńskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Wojciech Jankowski. Rozmowę moderował dr Grzegorz Piekarski. Dyskutowano o tym, co szkoła może zrobić tu i teraz, jakie bariery stoją przed nauczycielami i czego potrzebują uczniowie, by czuć się naprawdę zaopiekowani i równoprawni.

Wydarzenie zorganizował Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli oraz Uniwersytet Pomorski w Słupsku. Obie instytucje podkreślały, że kluczem do równości w szkole jest codzienna praktyka, a nie tylko deklaracje – i że właśnie dlatego takie spotkania są dziś tak potrzebne.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 05.12.2025 12:00
  • ikona

    Autor: Katarzyna Balcerzak (katarzyna.balcerzak@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 05.12.2025 13:56
  • ikonaZmodyfikował: Katarzyna Balcerzak
ikona