Jak budować szkołę, w której każdy uczeń i każda uczennica czują się widziani, słyszani i traktowani z szacunkiem? Na to pytanie próbowali odpowiedzieć uczestnicy ogólnopolskiej konferencji „Edukacja równościowa zaczyna się w szkole”, która odbyła się w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni. Wydarzenie zgromadziło nauczycieli, specjalistów, przedstawicieli uczelni, doradców metodycznych oraz młodzież, by wspólnie zastanowić się, jak tworzyć środowisko edukacyjne oparte na równości, empatii i odpowiedzialności. 4 grudnia w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni odbyła się konferencja „Edukacja równościowa zaczyna się w szkole. Konferencja o ideach, wyzwaniach i praktyce równości w edukacji”. W wydarzeniu uczestniczyli nauczyciele, pedagodzy, akademicy, doradcy metodyczni oraz młodzież – wszyscy zainteresowani tym, jak budować szkołę opartą na szacunku, empatii i równości.Konferencję oficjalnie otworzyła prof. Anna Babicka-Wirkus, prorektor ds. studentów Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku. Podkreśliła, jak ważna jest dziś rozmowa o edukacji inkluzywnej, prawach dziecka i codziennych praktykach, które realnie wpływają na doświadczenia uczniów, oraz dyrektor Gdyńskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Wojciech Jankowski. Już na początku wydarzenia wybrzmiało, że szkoła stoi dziś przed zupełnie nowymi wyzwaniami społecznymi: różnorodnością kulturową, migracją, zmianami językowymi, a także oczekiwaniami młodych ludzi wchodzących w dorosłość. Chcemy rozmawiać o świecie, który się zmienia, i o szkole, która musi za tymi zmianami nadążyć, zwrócić uwagę na różnorodność kulturową i obecność dzieci migranckich. Jesteśmy tu po to, by wspólnie zastanowić się, jak tworzyć szkołę otwartą, tolerancyjną i gotową na wyzwania współczesności – podkreślił ideę spotkania dyrektor GODN Wojciech Jankowski. Dzisiaj rozmawiamy o tym, jak szkoła może stawać się bardziej inkluzyjna i jak dbać o prawa dziecka w codziennej praktyce – dodała prof. Anna Babicka-Wirkus. Prelegenci zwracali uwagę na dynamicznie zmieniający się krajobraz szkolny. Podkreślano, że pojawienie się uczniów z doświadczeniem migracyjnym wymaga od nauczycieli nie tylko nowych metod pracy, ale też większej otwartości i świadomości równościowej. Mówiono o konieczności zmiany myślenia o szkole na bardziej włączające i empatyczne – tak, aby każdy uczeń i uczeniica mieli poczucie, że jego głos ma znaczenie. Chodzi o to, by wszystkich traktować należycie i by nikt nie czuł się wykluczony – zauważył Baltazar Gurzny, uczeń XVII LO w Gdyni. Mówienie o równości jest szczególnie ważne teraz – wobec zmian, przed jakimi stoją młodzi ludzie. To oni najbardziej potrzebują sprawiedliwego traktowania – podkreślił rzecznik praw uczniowskich Filip Śmigielski. Slajd z prezentacji dr. Grzegorza Piekarskiego z Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku. (fot. Katarzyna Balcerzak) Dr Grzegorz Piekarski z Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku mówił o znaczeniu języka inkluzywnego w codziennej praktyce szkolnej. Zwrócił uwagę, że język może być narzędziem budowania więzi, ale też – nieświadomie – narzędziem wykluczenia. Uczył, jak formułować komunikaty, które nie ranią, nie zawężają i nie tworzą niepotrzebnych barier między uczniami.Dr Marta Sałapata podjęła delikatny i rzadko poruszany temat: żałobę w społeczności szkolnej. Opowiadała o tym, jak odpowiednie słowa, wrażliwość i uważność nauczycieli mogą stać się realnym wsparciem dla uczniów przeżywających stratę. Podkreślała, że język – nawet ten najbardziej zwyczajny – może być albo tarczą ochronną, albo źródłem dodatkowego cierpienia.Slajd z prezentacji dr Marty Sałapaty z Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsk (fot. Katarzyna Balcerzak)Ważnym elementem wydarzenia była również dyskusja panelowa „Po co nam w szkole edukacja równościowa?”, w której udział wzięli: Iwona Tanewska, naczelniczka Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Gdyni, Anna Konarzewska, Nauczyciel Pomorza 2025, Magdalena Biegańska – przedstawicielka programu „Gdynia bez barier” oraz dyrektor Gdyńskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Wojciech Jankowski. Rozmowę moderował dr Grzegorz Piekarski. Dyskutowano o tym, co szkoła może zrobić tu i teraz, jakie bariery stoją przed nauczycielami i czego potrzebują uczniowie, by czuć się naprawdę zaopiekowani i równoprawni.Wydarzenie zorganizował Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli oraz Uniwersytet Pomorski w Słupsku. Obie instytucje podkreślały, że kluczem do równości w szkole jest codzienna praktyka, a nie tylko deklaracje – i że właśnie dlatego takie spotkania są dziś tak potrzebne. Galeria zdjęć Pobierz galerię Konferencja „Edukacja równościowa zaczyna się w szkole”. Na zdjęciu prof. Anna Babicka-Wirkus, Prorektor ds. Studentów Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku (fot. Katarzyna Balcerzak) Pobierz zdjęcie Konferencja „Edukacja równościowa zaczyna się w szkole”. Na zdjęciu dyrektor Gdyńskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Wojciech Jankowski (fot. Katarzyna Balcerzak) Pobierz zdjęcie Konferencja „Edukacja równościowa zaczyna się w szkole”. Na zdjęciu dr Grzegorz Piekarski z Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku (fot. Katarzyna Balcerzak) Pobierz zdjęcie Konferencja „Edukacja równościowa zaczyna się w szkole”. Na zdjęciu młodzież z XVII LO w Gdyni (fot. Katarzyna Balcerzak) Pobierz zdjęcie Konferencja „Edukacja równościowa zaczyna się w szkole”. Na zdjęciu Hanna Rugała, Instytut Pedagogiki i Psychologii UP w Słupsku (fot. Katarzyna Balcerzak) Pobierz zdjęcie Konferencja „Edukacja równościowa zaczyna się w szkole”. Na zdjęciu dr Marta Sałapata, Uniwersytet Pomorski w Słupsku (fot. Katarzyna Balcerzak) Pobierz zdjęcie Konferencja „Edukacja równościowa zaczyna się w szkole”. Na zdjęciu młodzież z XVII LO w Gdyni (fot. Katarzyna Balcerzak) Pobierz zdjęcie Konferencja „Edukacja równościowa zaczyna się w szkole”. Na zdjęciu slajd z prezentacji (fot. Katarzyna Balcerzak) Pobierz zdjęcie Konferencja „Edukacja równościowa zaczyna się w szkole”. Na zdjęciu od lewej: doradczyni w GODN Katarzyna Pawłuszyńska, dyrektor GODN Wojciech Jankowski (fot. Sebastian Ropel z GODN) Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 05.12.2025 12:00 Autor: Katarzyna Balcerzak (katarzyna.balcerzak@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 05.12.2025 13:56 Zmodyfikował: Katarzyna Balcerzak