Zmiany w organizacji ruchu w związku z budową Obwodnicy Witomina - od 6 do 24 października ulica Witomińska będzie całkowicie zamknięta.
Aktualności

Nie tylko cel, ale i kompetencja – dobrostan w centrum uwagi

W Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym odbyła się konferencja „Dobrostan w centrum uwagi”. W jednej z debat wzięły udział (od lewej): wiceprezydentka Gdyni Oktawia Gorzeńska, Anna Konarzewska – nauczycielka, trenerka, edukatorka i mentorka oraz Karolina Gierdys-Majkut – psycholożka, kulturoznawczyni i koordynatorka projektów w Centrum Edukacji Obywatelskiej (fot. Magdalena Czernek)

W Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym odbyła się konferencja „Dobrostan w centrum uwagi”. W jednej z debat wzięły udział (od lewej): wiceprezydentka Gdyni Oktawia Gorzeńska, Anna Konarzewska – nauczycielka, trenerka, edukatorka i mentorka oraz Karolina Gierdys-Majkut – psycholożka, kulturoznawczyni i koordynatorka projektów w Centrum Edukacji Obywatelskiej (fot. Magdalena Czernek)

Jak zaopiekować się sobą i świadomie zarządzać własnymi zasobami? Dobrostan ma wiele twarzy i kilka płaszczyzn. W jaki sposób o niego zadbać? O tym rozmawiano w Gdyni. W Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym odbyła się konferencja „Dobrostan w centrum uwagi”. Uczestniczyli w niej nauczyciele i nauczycielki oraz kadra zarządzająca szkołami i placówkami oświatowymi.


Polscy nauczyciele są zadowoleni z pracy, ale czują się niedoceniani. Mają motywację, ale przytłaczają ich relacje z rodzicami i odpowiedzialność za wyniki uczniów. Między innymi takie wnioski płyną z najnowszych wyników badań o nauczycielach i ich pracy w szkole – TALIS 2024, które opublikował we wtorek, 7 października Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy.

To pokazuje, jak ważne jest, aby nauczyciele czy dyrektorzy szkół i placówek oświatowych zadbali również o swój komfort, odpowiednio gospodarowali energią oraz własnymi zasobami. I właśnie tym tematem postanowiono zająć się w Gdyni. W czwartek, 9 października w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym odbyła się konferencja „Dobrostan w centrum uwagi”, którą zorganizowali Centrum Nauki Experyment, Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli oraz miasto Gdynia. Uczestniczyli w niej nauczyciele, nauczycielki i osoby kierujące przedszkolami, szkołami oraz placówkami oświatowymi. Spotkanie było okazją aby się zatrzymać się, wymienić doświadczeniami, posłuchać inspirujących wystąpień i wziąć udział w warsztatach.

Wydarzenie otworzyły wiceprezydentka Gdyni Oktawia Gorzeńska i Alicja Harackiewicz – dyrektorka Centrum Nauki Experyment. Podkreślały, że dobrostan to nie cel sam w sobie, ale kompetencja, a także umiejętność świadomego zarządzania własnymi zasobami.
Często myśli się o dobrostanie jako o zbiorze kompetencji miękkich, których powinniśmy się nauczyć. W moim rozumieniu jest to bardzo twardy temat, który trzeba rozłożyć na czynniki pierwsze, bo bardzo ważne jest zadbanie o własną energię – w rozumieniu też energii lidera, ponieważ nauczyciel w klasie jest liderem, dyrektor szkoły jest liderem. I jeśli nie zaopiekuje się energią swoją i swojego grona nauczycielskiego, to efekty pracy będą mizerne. To jest twarda wiedza, którą należy przyswoić i wdrożyć. Wbrew pozorom narzędzia są bardzo proste i do zastosowania od jutra. Więc myślę, że to będzie konstruktywne wsparcie nas wszystkich, jak pracować efektywniej, bo różnego rodzaju motywatory, stymulatory, samomotywacja są niewystarczające, jeżeli nie ma wiedzy narzędziowej, jak z tym pracować i jak czerpać z tego korzyści – podkreśla Alicja Harackiewicz, dyrektorka Centrum Nauki Experyment.

Jak pokazują badania, np. badanie TALIS, w pracy nauczycielki i nauczyciela nie brak napięć, konfliktów, trudnych sytuacji i dużej presji. Dlatego temat dobrostanu jest bardzo ważny, żeby przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu i po prostu wspierać nauczycielki i nauczycieli w codziennej pracy, pokazując techniki, sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Mówienie dzisiaj o tym, jak ważna jest kultura pracy sprzyjająca współpracy, to bardzo istotny temat. Mam nadzieję, że wszyscy wyjdziemy stąd z wieloma inspiracjami do codziennej pracy – mówi Oktawia Gorzeńska, wiceprezydentka Gdyni.

Wideo i montaż: Sławomir Okoń

Po części oficjalnej przyszedł czas na praktykę. Uczestnicy dowiedzieli się, jak dobrostan można rozwijać, ćwiczyć i wzmacniać. Przyjrzeli się też jego najważniejszym elementom: relacjom, poczuciu sensu, sprawczości, odpoczynkowi, komunikacji, emocjom, uważności i codziennym nawykom.

Wystąpienie otwierające konferencję wygłosiła dr Malwina Puchalska-Kamińska – psycholożka z Uniwersytetu SWPS. Mówiła ona o dobrostanie w pracy nauczyciela oraz o tym, jak małe zmiany mogą przynieść znaczące efekty.
Szanowanie swoich granic, czasu, dobrostanu jest kluczowe dla nas samych, ale też dla innych. Bo my też dajemy przykład, modelujemy własną postawą to, jak inne dzieciaki będą się czuły w naszym towarzystwie. Chciałabym dzisiaj pokazać, że jak mówimy o dobrostanie, to myślimy o tym, żeby się dobrze czuć nie tylko w sobotę i w niedzielę, kiedy odpoczywamy od pracy. Tylko żeby te dni, które są od poniedziałku do piątku, też były dobre. Nie wszystkie muszą być fantastyczne, piękne, natomiast chodzi o to, żeby żyć nie na przetrwaniu, ale pełnią życia, cieszyć się pracą. Oczywiście doświadczać trudnych momentów i akceptować je, ale dać sobie przestrzeń na to, żeby pomyśleć, jak ja mogę o siebie zadbać, żeby codziennie dobrze się czuć – zaznacza dr Malwina Puchalska-Kamińska.

Następnym punktem była debata, którą poprowadziła wiceprezydentka Oktawia Gorzeńska. Towarzyszyły jej Anna Konarzewska – nauczycielka, trenerka, edukatorka i mentorka oraz Karolina Gierdys-Majkut – psycholożka, kulturoznawczyni i koordynatorka projektów w Centrum Edukacji Obywatelskiej. Dyskusja dotyczyła m.in. odporności, elastyczności, umiejętności reagowania na trudne sytuacje. Odpowiedziano również na pytanie, jak nie tracić entuzjazmu i zadbać o siebie.

Natomiast popołudniową sesję otworzyła dyskusja „Zmęczenie nie jest supermocą, czyli jak w końcu zaopiekować się sobą”. Z Martą Młyńską i Przemysławem Staroniem rozmawiał na ten temat Jędrzej Sołowij.  

Konferencję zakończyły warsztaty praktyczne: „Wypalenie zawodowe – jak je rozpoznać i co z nim zrobić?”, „Granice, które chronią”, „Odporność psychiczna nauczyciela – obszar, który trzeba rozwijać”, „Nie odkładaj siebie na potem. Przełącz się na uważność”, „TSR w pracy nauczyciela – praktyczne narzędzia dla dobrostanu i współpracy”, a także „Dobrostan w praktyce – jak dbać o siebie i swój zespół w codziennym zarządzaniu placówką”.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 09.10.2025 18:40
  • ikona

    Autor: Magdalena Czernek (magdalena.czernek@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 09.10.2025 18:41
  • ikonaZmodyfikował: Aleksandra Dylejko
ikona