Aktualności

Porozmawiajmy o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży

Na zdjęciu (od lewej): uczennice III Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni, dyrektor III LO w Gdyni Wiesław Kosakowski, wiceministra zdrowia Katarzyna Kacperczyk, dyrektor Liceum Ogólnokształcącego im. Piotra Skargi w Pułtusku Anna Majewska, kierownik Zakładu Zdrowia Dzieci i Młodzieży Instytutu Matki i Dziecka dr n. społ. Anna Dzielska, prezes Fundacji Rozwój Nowego Pokolenia Piotr Szwędrowski, prezes Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog Iwona Brzózka-Złotnicka, dyrektor Departamentu Współpracy Międzynarodowej Katarzyna Drążek-Laskowska (fot. Magdalena Starnawska)

Na zdjęciu (od lewej): uczennice III Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni, dyrektor III LO w Gdyni Wiesław Kosakowski, wiceministra zdrowia Katarzyna Kacperczyk, dyrektor Liceum Ogólnokształcącego im. Piotra Skargi w Pułtusku Anna Majewska, kierownik Zakładu Zdrowia Dzieci i Młodzieży Instytutu Matki i Dziecka dr n. społ. Anna Dzielska, prezes Fundacji Rozwój Nowego Pokolenia Piotr Szwędrowski, prezes Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog Iwona Brzózka-Złotnicka, dyrektor Departamentu Współpracy Międzynarodowej Katarzyna Drążek-Laskowska (fot. Magdalena Starnawska)

Troska o zdrowie psychiczne wśród młodych ludzi stała się priorytetowym obszarem działań Polski w ramach prezydencji w Unii Europejskiej. Uczniowie III Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni zaangażowali się w tworzenie skutecznych rozwiązań. Wypracowane konkluzje zostały przyjęte na spotkaniu Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów w Luksemburgu.

Kryzys zdrowia psychicznego dotyka coraz szerszą grupę młodzieży. Dlatego też temat ten stał się głównym obszarem działań Polski w ramach sprawowania prezydencji w Unii Europejskiej. W poniedziałek, 23 czerwca, odbyło się spotkanie podsumowujące dotychczasowe prace. W tworzenie konkluzji zaangażowani byli uczniowie III Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni, którzy podczas warsztatów zgromadzili dane i zaproponowali rozwiązania, które poprawią kondycję zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży.

Bardzo cieszymy się, że możemy wspólnie z młodzieżą i gronem pedagogicznym III Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni podsumować polską prezydencję. To okazja do podzielenia się tym, co zrobiliśmy w obszarze zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży – mówi Katarzyna Kacperczyk, wiceministra zdrowia. – Mamy coraz więcej wyzwań i zagrożeń, które wiążą się ze zdrowiem psychicznym młodych ludzi. Chyba po raz pierwszy ministrowie zdrowia państw Unii Europejskiej mieli możliwość współpracowania bezpośrednio z młodzieżą w przygotowaniu unijnych rekomendacji.


Wideo i montaż: Łukasz Czerwiński

Nauczyciele wraz z uczniami III Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni zaangażowali się w proces tworzenia wskazówek dla instytucji unijnych, które przyczynią się do realnej poprawy kondycji zdrowia psychicznego wśród młodzieży.

Problem, o którym dzisiaj rozmawialiśmy, jest na co dzień obecny w przestrzeni internetowej. Dotyka wszystkich użytkowników, stąd hasło naszej konferencji „bliżej siebie". Musimy zrobić wszystko, żeby nie dać się tym zagrożeniom, które są obecne w przestrzeń internetowej – przyznaje Wiesław Kosakowski, dyrektor III Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni.

Podczas prac uczniowie spotykali się z przedstawicielami Ministerstwa Zdrowia w celu wypracowania optymalnych rozwiązań, które będą odpowiadać na potrzeby młodych ludzi w zakresie zdrowia psychicznego. Bowiem nieustanny rozwój technologiczny, dostęp do mediów społecznościowych i treści nieodpowiednich dla dzieci, przyczyniają się do pojawienia się depresji i innych schorzeń psychicznych.
Od początku mojego liceum jestem bardzo zaangażowana w debaty oksfordzkie. W związku z tym zostałyśmy nominowane do tego, aby przeprowadzić debatę z zaproszonymi gośćmi z okazji zakończenia prezydencji Polski w Unii Europejskiej. Format był dosyć chaotyczny, ale mam nadzieję, że poradziłyśmy sobie bardzo dobrze – mówi Lena Maria Czerwińska, uczennica III Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni. –  Głównymi pomysłodawcami pytań byli nasi młodsi koledzy ze szkoły. Naszym zadaniem było dopasowanie pytań do tematyki debaty. Możliwość uczestnictwa w projekcie jest dla mnie bezcennym doświadczeniem.

Zaproponowane przez uczniów rozwiązania, po uprzedniej konsultacji z koordynatorami projektu, a także Ministerstwem Zdrowia zostały zaprezentowane Radzie ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów w Luksemburgu. Rada przyjęła konkluzje dotyczące zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w erze cyfrowej. Technologie przynoszą wiele korzyści, ale jednocześnie mogą poważnie zagrażać zdrowiu psychicznemu młodego pokolenia. W dokumencie znalazły się zalecenia, jak wspierać dzieci i nastolatki – na przykład przez edukację w szkołach, łatwiejszy dostęp do psychologów i psychiatrów czy kampanie informacyjne dla rodziców i nauczycieli. Prace odbyły się w ramach pełnienia przez Polskę prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 23.06.2025 16:00
  • ikona

    Autor: Magdalena Starnawska (magdalena.starnawska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 24.06.2025 18:40
  • ikonaZmodyfikował: Magdalena Starnawska
ikona