20 listopada, w Międzynarodowy Dniu Praw Dziecka, w I Akademickim Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni odbył się finał Turnieju Debat Oksfordzkich – wydarzenie poświęcone refleksji nad prawami uczniów. 20 listopada, w Międzynarodowym Dniu Praw Dziecka, w I Akademickim Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni odbył się finał szkolnego Turnieju Debat Oksfordzkich. Data nie była przypadkowa – przypada dokładnie na rocznicę uchwalenia przez ONZ Konwencji o prawach dziecka, dokumentu gwarantującego młodym ludziom prawo do edukacji, bezpieczeństwa, rozwoju, tożsamości oraz wyrażania własnych opinii. Szkoła postanowiła uczcić ten dzień poprzez debatę, refleksję i wymianę argumentów na temat praw uczniów.Debata była podsumowaniem czterech rund eliminacyjnych, które odbywały się w październiku i na początku listopada. W rywalizacji uczestniczyły drużyny z klas II i III, a uczniowie dyskutowali o sprawach ważnych dla współczesnej młodzieży – od aktywizmu społecznego, przez wpływ technologii, po kwestie związane z tolerancją i systemem edukacji.Do finału zakwalifikowały się drużyny z klas III A i III D z I Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni. Uczniowie zmierzyli się z tezą: „Szkoła częściej narusza prawa dziecka, niż je chroni”. Temat stał się punktem wyjścia do rozmowy o codziennych doświadczeniach młodych ludzi, relacjach w środowisku szkolnym i praktycznym znaczeniu zapisów Konwencji o prawach dziecka w systemie edukacji. Debata oksfordzka stanowiła dla nas niesamowite przeżycie, które pokazało nam, jak walczyć ze swoimi słabościami oraz jak radzić sobie z presją. Dzięki przygotowaniom, które w pełni nas pochłonęły, pogłębiliśmy naszą wiedzę na temat przemów, poruszanych zagadnień i problemów, z którymi mierzy się społeczeństwo. Dało nam to także niewymierne korzyści. W przygotowaniach pomogło nam doświadczenie Bartosza Starnawskiego, moje umiejętności zarządzania projektem, niezmierny pozytywizm Łukasza Haraja oraz pomysłowość Franka Kruszyńskiego – w imieniu całej drużyny podsumował uczeń klasy III D Aleksander Wiszko uczeń klasy III D. Debata Oksfordzka z tezą: „Szkoła częściej narusza prawa dziecka, niż je chroni”, na zdjęciu uczniowie klasy III D z IALO w Gdyni (fot. Katarzyna Balcerzak) Debata była niezwykle dynamiczna i wymagająca. Choć na pierwszy rzut oka teza wydawała się prosta, w praktyce okazała się znacznie bardziej złożona. Jako strona propozycji mieliśmy trudniejsze zadanie, jednak uważam, że poradziliśmy sobie z nim bardzo dobrze i przedstawiliśmy solidne argumenty. Mimo że zwycięstwo trafiło do opozycji, samo uczestnictwo w debacie było dla mnie bardzo wartościowym doświadczeniem – zarówno pod względem merytorycznym, jak i osobistym. Możliwość zmierzenia się z takim wyzwaniem dała mi dużo satysfakcji i motywacji na przyszłość – powiedziała uczennica klasy III A Maja Czajkowska. Debata Oksfordzka z tezą: „Szkoła częściej narusza prawa dziecka, niż je chroni”, na zdjęciu uczennice i uczeń klasy III A z IALO w Gdyni (fot. Katarzyna Balcerzak)Turniej przygotowano i przeprowadzono pod opieką pedagog Anny Niemczynowicz, psycholog Agnieszki Wilkanowskiej-Szczęsnej oraz nauczycielki języka polskiego Małgorzaty Wyszyńskiej. Zespół zadbał o merytoryczne i wychowawcze aspekty przedsięwzięcia, tworząc przestrzeń do rozwijania umiejętności dialogu i świadomego udziału w życiu społecznym. Debata o prawach dziecka to nie tylko ćwiczenie retoryki – to przede wszystkim okazja, by młodzi ludzie mogli zastanowić się nad codziennymi doświadczeniami swoich rówieśników, zrozumieć, jak działają prawa w praktyce i wyrazić własny głos w ważnych społecznie sprawach – podkreśla pedagog szkoły, Anna Niemczynowicz. Debata Oksfordzka w kontekście praw dziecka to dla młodzieży okazja do poznania zapisów Konwencji ONZ, ale też szansa na rozwijanie ważnych umiejętności. Uczniowie uczą się patrzeć na problemy z różnych stron, budować jasne argumenty, słuchać innych i prowadzić spokojną, rzeczową rozmowę. Warto podkreślić, że I Akademickie Liceum Ogólnokształcące zakwalifikowano do udziału w Międzyregionalnym Turnieju Debat Oksfordzkich 2025 „Woda w centrum debaty” – co potwierdza wysoką jakość prowadzonego projektu, a także stanowi wyraz uznania dla pracy uczniów i zaangażowania nauczycieli. Eliminacje regionalne rozpoczną się 25 listopada. Historia obchodów Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka sięga 20 listopada 1959 roku, kiedy Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło Deklarację Praw Dziecka – pierwszy dokument międzynarodowy określający prawa najmłodszych. Trzydzieści lat później, w 1989 roku, przyjęto Konwencję o prawach dziecka. Systematyzowała i rozszerzała zapisy deklaracji, zapewniając każdemu dziecku m.in. prawo do życia, edukacji, ochrony przed przemocą oraz wyrażania własnego zdania. Od 36 lat 20 listopada obchodzony jest na całym świecie jako Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka, przypominając dorosłym o obowiązku ich przestrzegania i ochrony w codziennym życiu. Galeria zdjęć Pobierz galerię 20 listopada: Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka, na zdjęciu uczennice i uczniowie oraz Anna Niemczynowic z IALO w Gdyni (fot. Katarzyna Balcerzak) Pobierz zdjęcie Debata Oksfordzka z tezą: „Szkoła częściej narusza prawa dziecka, niż je chroni”, na zdjęciu uczniowie klasy III A z IALO w Gdyni (fot. Katarzyna Balcerzak) Pobierz zdjęcie Debata Oksfordzka z tezą: „Szkoła częściej narusza prawa dziecka, niż je chroni”, na zdjęciu uczniowie klasy III A z IALO w Gdyni (fot. Katarzyna Balcerzak) Pobierz zdjęcie 20 listopada: Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka w I Akademickim Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni (fot. Katarzyna Balcerzak) Pobierz zdjęcie Debata Oksfordzka z tezą: „Szkoła częściej narusza prawa dziecka, niż je chroni”, na zdjęciu uczniowie klasy III D z IALO w Gdyni (fot. Katarzyna Balcerzak) Pobierz zdjęcie Debata Oksfordzka z tezą: „Szkoła częściej narusza prawa dziecka, niż je chroni”, na zdjęciu uczniowie klasy III D z IALO w Gdyni (fot. Katarzyna Balcerzak) Pobierz zdjęcie 20 listopada: Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka w I Akademickim Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni (fot. Katarzyna Balcerzak) Pobierz zdjęcie Debata Oksfordzka z tezą: „Szkoła częściej narusza prawa dziecka, niż je chroni”, na zdjęciu jury debaty: wicedyrektorka Małgorzata Remplewicz-Ciborowska, Agnieszka Wilkanowska-Szczęsna, Małgorzata Wyszyńska z IALO w Gdyni (fot. Katarzyna Balcerzak) Pobierz zdjęcie 20 listopada: Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka, na zdjęciu uczennice i uczniowie oraz Anna Niemczynowic z IALO w Gdyni (fot. Katarzyna Balcerzak) Pobierz zdjęcie 20 listopada: Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka, na zdjęciu uczennice i uczniowie oraz Anna Niemczynowic z IALO w Gdyni (fot. Katarzyna Balcerzak) Pobierz zdjęcie 20 listopada: Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka, na zdjęciu uczennice i uczniowie oraz Anna Niemczynowic z IALO w Gdyni (fot. Katarzyna Balcerzak) Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 20.11.2025 16:00 Autor: Katarzyna Balcerzak (katarzyna.balcerzak@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 20.11.2025 16:01 Zmodyfikował: Aleksandra Dylejko