Gdynia ponownie znalazła się na podium w klasyfikacji „najlepszych miast dla biznesu” oraz „miast najbardziej ekologicznych”. Wyniki rankingów ogłoszono podczas IX Kongresu Regionów we Wrocławiu. Gdynia stanęła na podium w rankingu prowadzonym przez redakcję polskiej wersji miesięcznika Forbes – „Miasta Atrakcyjne dla Biznesu”, w kategorii miasta i gminy od 150 -299 tys. mieszkańców. Gdynia przyciąga do siebie nowych przedsiębiorców. W ciągu ostatnich trzech lat liczba firm zwiększyła się o ponad 1600. Poza Gdynią wśród wyróżnionych znalazły się Katowice i Rzeszów.Jak powstał ranking Miasta Przyjazne dla BiznesuMiasta (i gminy) zostały podzielone na cztery kategorie związane z liczbą mieszkańców: powyżej 300 tys., 150–299 tys., 50–149 tys. oraz poniżej 50 tys. Pod uwagę wzięto liczbę (dane dostarczone przez COIG) rejestracji nowych przedsiębiorstw w Rejestrze Przedsiębiorców KRS w latach 2015, 2016 i 2017. Od tej liczby odjęto upadłości i wykreślonia z KRS dokonane w tym okresie. W ten sposób wyliczono, ile przedsiębiorstw przybyło na danym terenie. Liczba nowych firm (netto) po przeliczeniu na 1000 mieszkańców decydowała o kolejności w rankingu.Gdynia na Kongresie Regionów w panelu "Eko-miasta" W ramach IX Kongresu Regionów odbył się panel „Eko-miasta”. Gdynia znalazła się w nim jako jedno z najbardziej proekologicznych polskich miast wg. rankingu miesięcznika Forbes. Specjalistą w debacie „Strefa niskiej emisji w centrach miast” był Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. Była mowa o trolejbusach, bezpłatnej komunikacji dla uczniów, carsharingu, konsultacjach z mieszkańcami oraz gdyńskim Budżecie Obywatelskim. - To, w jakich warunkach żyjemy, jest kluczowe. Musimy jednak pamiętać, że wprowadzane rozwiązania nie mogą wykluczać żadnej z grup społecznych. W wielu miastach na świecie są wprowadzane strefy ograniczonego lub całkowitego zakazu wjazdu. W taki sposób zmniejsza się obecność samochodów ciężarowych w miastach. To w Gdyni nie byłoby jednak możliwe ze względu na funkcjonujący port, który jest kluczowym elementem miasta. Całkowity zakaz wjazdu dla samochodów ciężarowych do miast u nas nie jest możliwy – mówił podczas kongresu Bartosz Bartoszewicz. – Skupiamy się na wprowadzaniu ekologicznego transportu, carsharingu i działań edukacyjnych już na etapie przedszkola – wymienił wiceprezydent. Podczas panelu szukano odpowiedzi na pytania, jakich narzędzi potrzebuje miasto, by zwalczyć smog, rozładować korki i pobudzić lokalny biznes oraz jak włączyć mieszkańców do konstruktywnej rozmowy o ograniczeniach. Analizowano rozkład szans i ryzyk dla mieszkańców, lokalnych biznesów i władz przy tworzeniu stref niskiej emisji w centrach miast. Opublikowano: 27.06.2018 11:00 Autor: Lechosław Dzierżak (lechoslaw.dzierzak@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 28.06.2018 09:50 Zmodyfikował: Lechosław Dzierżak