Co nowego

Autobus wodorowy pojawił się na gdyńskich ulicach. Trwają testy

Przez najbliższy tydzień nowoczesny autobus wodorowy będzie kursować na liniach:  S, 105, 125, 159 i 180 (fot. Magdalena Starnawska)

Przez najbliższy tydzień nowoczesny autobus wodorowy będzie kursować na liniach: S, 105, 125, 159 i 180 (fot. Magdalena Starnawska)

Transformacja komunikacji miejskiej poprzez korzystanie z pojazdów zeroemisyjnych jest niezwykle ważna dla redukcji śladu węglowego. Na gdyńskich ulicach pojawił się nowoczesny, 12-metrowy autobus wodorowy. Pojazd będzie kursować przez najbliższy tydzień na liniach: S, 105, 125, 159 i 180.

Jednym z kluczowych działań, jakie podejmują nowoczesne miasta, jest szukanie innowacyjnych i ekologicznych rozwiązań umożliwiających dekarbonizację przemysłu. Ważnym elementem jest inwestowanie w zeroemisyjne pojazdy komunikacji miejskiej. Na gdyńskich ulicach testowany jest właśnie autobus wodorowy.
Trolejbusy są nieodłącznym elementem naszego miasta, dlatego z całą pewnością nadal będą obsługiwać mieszkańców – mówi Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni. – Natomiast dzisiaj wypuszczamy na trasę autobus wodorowy. To są pierwsze takie testy w Gdyni, kiedy to pojazd wodorowy będzie użytkowany w ruchu miejskim. Producent pokrywa koszty testowania tego rozwiązania w Gdyni.


Wideo i montaż: Michał Sałata

Technologia wodorowa umożliwia korzystanie z zeroemisyjnego transportu publicznego. Specyfika działania jest zbliżona do pojazdów elektrycznych, z tą różnicą, że w takowych baterie należy ładować na stacjach lub w zajezdniach. Autobusy wodorowe mają ogniwa wodorowe, gdzie zachodzą reakcje chemiczne pozwalające na stałe dostarczanie energii. Tankowanie autobusu wodorowego, przy zachowaniu odpowiednich parametrów stacji, jest bardzo proste i trwa ok. 12 minut.
W Gdyni pojawił się autobus zasilany wodorem. To pojęcie jest umowne, bo zasada i specyfika działania jest dokładnie taka sama, jak autobusu elektrycznego. Jednak różnica polega na tym, że w autobusie elektrycznym mamy baterie, z których prąd płynie do silnika i te baterie trzeba sukcesywnie ładować na pętlach albo w zajezdniach – wyjaśnia Hubert Kołodziejski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. – Natomiast jeżeli mówimy o autobusie wodorowym, to mamy specjalne ogniwa wodorowe produkujące prąd, który płynie do jednej baterii, a następnie trafia do silnika.

Ekologia i komfort


Fot. Magdalena Starnawska
Autobus wodorowy (fot. Magdalena Starnawska)

12-metrowy pojazd producenta Arthur Bus będzie testowo kursować przez najbliższy tydzień na liniach: S, 105, 125, 159 i 180. Autobus jest niezwykle nowoczesny, klimatyzowany i ekologiczny. Może zabrać na pokład do 79 pasażerów, w tym 33 na miejscach siedzących.
Technologia jest bardzo nowoczesna i efektywna. Autobus jest w pełni dostosowany do standardów obowiązujących w Gdyni. To oznacza, że jest niskopodłogowy, ma przyklęk, jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Autobus ma bardzo efektywny system kontroli klimatu, ogrzewania i klimatyzacji. Spełnia wszelkie standardy, do których mieszkańcy Gdyni są przyzwyczajeni od lat – dodaje Maciej Sylwanowicz, dyrektor sprzedaży Arthur Bus.

Pierwsze trzy autobusy dostarczone z polskiej fabryki koncernu w Lublinie trafiły do Świdnika i z powodzeniem obsługują linie w ramach aglomeracji lubelskiej. W grudniu 2025 r. kolejne trzy pojazdy zasilą flotę niemieckiego operatora Buspunkt z regionu Bremerhaven, a aż 20 autobusów zamówiło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne sp. z o.o. w Lublinie – pojazdy te dostarczone zostaną do końca kwietnia 2026 r. W Gdyni autobus demonstracyjny eksploatowany będzie przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej sp. z o.o.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
ikona

Najnowsze