Gdyńska Straż Miejska, która formalnie funkcjonowała jako jeden z wydziałów Urzędu Miasta, łączy swoje siły z Wydziałem Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności. Nowy wydział będzie w ten sposób skupiał wszystkie miejskie zadania związane z bezpieczeństwem. Zmiana wynika z zarządzenia prezydent Gdyni o zmianie regulaminu organizacyjnego urzędu. To istotna zmiana, która poprawi sposób zarządzania kwestiami bezpieczeństwa w mieście – czyli zadaniami, które w ostatnim czasie nabrały szczególnego znaczenia. Nowy Wydział Straży Miejskiej i Zarządzania Kryzysowego Od 1 stycznia 2026 roku Straż Miejska nie będzie już funkcjonowała jako odrębny wydział Urzędu Miasta Gdyni, ale razem z dotychczasowym Wydziałem Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności utworzy nowy Wydział Straży Miejskiej i Zarządzania Kryzysowego. Komórka będzie podlegać bezpośrednio – tak, jak do tej pory – sekretarzowi miasta. Nowym wydziałem będzie zarządzać komendant-naczelnik wydziału, który przejmie dotychczasowe kompetencje komendanta Straży Miejskiej. Szybsze decyzje i jednolite procedury To decyzja, która poskutkuje przede wszystkim uproszczeniem struktury organizacyjnej i decyzyjnej. Wszystkie kluczowe kwestie będą od tego momentu rozstrzygane w jednym wydziale (ułatwi to np. funkcjonowanie Miejskiego Centrum Zarządzania Kryzysowego, w którym do tej pory przenikały się zadania i kompetencje pracowników obu komórek).To jeden z najbardziej znaczących wydziałów urzędu w obliczu coraz większej liczby zewnętrznych zagrożeń. Na co dzień jego pracownicy będą odpowiadać nie tylko za funkcjonowanie Straży Miejskiej, ale także za obsługę miejskiego systemu monitoringu, newralgiczne zadania dotyczące obrony cywilnej i ochrony ludności, reagowanie na sytuacje kryzysowe i informowanie o zagrożeniach czy działania związane z obecnością zwierząt wolno żyjących w mieście (m.in. dzików). Inne zmiany organizacyjne w urzędzie Połączenie obu wydziałów wynika z zarządzenia prezydent Gdyni, które zmienia regulamin organizacyjny Urzędu Miasta Gdyni. To nie wszystkie ze zmian – od 1 stycznia 2026 roku: utworzony zostanie też wydział Biuro Architekta Miasta; zadania samodzielnego stanowiska Biblioteka, które funkcjonowało w ramach Wydziału Organizacyjnego przejmie Referat Organizacyjny; sprawy wynikające z obsługi tzw. bonów ciepłowniczych podlegają Referatowi ds. Świadczeń w Wydziale Spraw Społecznych; w Wydziale Kadr i Szkoleń zmienia się nazwa jednego z referatów (Referat HR), likwidowane jest także samodzielne stanowisko ds. wsparcia organizacyjnego. Z pełną treścią zarządzenia można zapoznać się w Biuletynie Informacji Publicznej. Opublikowano: 16.12.2025 14:15 Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 16.12.2025 15:23 Zmodyfikował: Jakub Winiewski