Od poniedziałku, 4 sierpnia bilety okresowe na komunikację miejską w Gdyni, Gdańsku, Sopocie i reszcie metropolii można kupić tylko w jednej aplikacji mobilnej – systemie FALA. Poza tym pozostaje jeszcze kilka opcji zakupu: strony systemfala.pl i zkmgdynia.pl a także biura i punkty obsługi klienta. Pasażerowie od teraz będą też, zamiast kart ZKM, otrzymywać nowe karty systemu FALA – dotychczasowe będą ważne do końca 2025 roku. Oznacza to, że od 4 sierpnia system FALA zastąpi przy zakupie biletów okresowych komercyjne aplikacje mobilne, takie jak np. GoPay, jakdojade.pl, zbiletem.pl czy mPay. Warto zaznaczyć, że zmiany dotyczą jedynie biletów okresowych (gdyńskich, gdańskich oraz metropolitalnych).Natomiast bilety jednorazowe i krótkookresowe (75-minutowe, 24-godzinne, 72-godzinne) – ze względu na ich popularność m.in. wśród turystów – nadal będą dostępne we wspomnianych komercyjnych aplikacjach mobilnych. Od poniedziałku otrzymasz już tylko kartę FALA Jak działa nowy system? Jak założyć konto i korzystać z systemu FALA? Od poniedziałku otrzymasz już tylko kartę FALA Informacja o systemie FALA w jednym z punktów ZKM-u Gdynia (fot. Michał Sałata)Jak informuje ZKM Gdynia, od dziś (4 sierpnia) nie będą już wydawane nowe karty elektroniczne gdyńskiego ZKM-u oraz MZKZG. W ich miejsce pasażerowie będą otrzymywać karty systemu FALA.Staną się one tzw. identyfikatorem konta klienta w nowym systemie (może nim być też, poza plastikową kartą, karta bankowa czy aplikacja mobilna FALA z kodem QR).Wydane do tej pory karty elektroniczne nie tracą swojej ważności – można je wykorzystywać do zakupu biletów okresowych jeszcze do końca 2025 roku. Jak działa nowy system? Przypomnijmy, że system FALA to nie tylko wspólne narzędzie do sprzedaży biletów. To także nowoczesna platforma, która pozwala lepiej obsługiwać pasażerów, zarządzać taryfami, łączyć różne kanały sprzedaży i analizować dane potrzebne do lepszego planowania komunikacji oraz optymalizacji kosztów transportu publicznego.Jego wdrożenie ujednolica działania transportowe w regionie – Gdyni, Gdańsku, Sopocie i innych gminach na obszarze tzw. metropolii trójmiejskiej – i wzmacnia rolę transportu zbiorowego jako realnej alternatywy dla transportu indywidualnego. Dzięki zmianie sposobu sprzedaży biletów co roku w budżetach lokalnej komunikacji pozostaną też środki, które dotąd w formie prowizji pobierali operatorzy aplikacji komercyjnych. Jak założyć konto i korzystać z systemu FALA? Założenie konta w systemie FALA oraz zakup biletów okresowych ZKM-u i MZKZG są aktualnie (od 4 sierpnia 2025 roku) możliwe: za pomocą aplikacji mobilnej „System FALA”; na portalu systemfala.pl; w stacjonarnych Biurach Obsługi Klienta i wybranych Punktach Sprzedaży Biletów ZKM. Pierwsze punkty stacjonarne w sieci sprzedaży biletów ZKM-u Gdynia funkcjonują w następujących lokalizacjach: Biuro Obsługi Klienta Nr 1, ul. Kilińskiego 16, Biuro Obsługi Klienta Nr 2, ul. W. Radtkego 25. W każdym z tych punktów, pasażer może kupić bilety, ale ma także możliwość otrzymania szczegółowych informacji w zakresie: zasad działania systemu FALA, założenia konta pasażera w systemie FALA, złożenia wniosku o wydanie karty FALA, zakupu biletów z wykorzystaniem systemu FALA. Bilety jednoprzejazdowe, 75-minutowe i 24-godzinne ZKM w Gdyni można nabywać również w czytnikach i falomatach systemu FALA w autobusach i trolejbusach – także bez założonego konta klienta w systemie FALA.Więcej informacji o systemie na stronie: systemfala.pl. Opublikowano: 04.08.2025 15:53 Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 04.08.2025 15:53 Zmodyfikował: Małgorzata Omachel - Kwidzińska