Co nowego

Budowa Drogi Czerwonej do Portu Gdynia rozpocznie się w 2029

Obecnie trwają prace przygotowawcze dla budowy tej trasy fot. ZMPG

Obecnie trwają prace przygotowawcze dla budowy tej trasy fot. ZMPG

Prace budowlane przy pierwszym odcinku, liczącym 6,2 km, Drogi Czerwonej do portu morskiego w Gdyni rozpoczną się w 2029 roku - poinformowało Ministerstwo Infrastruktury. Obecnie trwają prace przygotowawcze dla budowy tej trasy.

Jak poinformowało Ministerstwo Infrastruktury za pośrednictwem Polskiej Agencji Prasowej - Trasa Kwiatkowskiego, czyli obecne połączenie drogowe z Portem Gdynia, ma ograniczoną nośność i nie zapewnia dogodnego połączenia dla ruchu ciężkiego. Droga Czerwona powstanie w standardzie wymaganym dla drogowej sieci TEN-T, w klasie GP (droga główna ruchu przyspieszonego), a z pozostałą siecią będzie skomunikowana poprzez pięć węzłów drogowych. Dla pieszych i rowerzystów przewidziano infrastrukturę w postaci kładek oraz tuneli.


"Przewiduje się, że prace budowlane dla pierwszego odcinka Drogi Czerwonej rozpoczną się w 2029 r. a oddanie do użytkowania nastąpi w 2032 r." - napisano w odpowiedzi na interpelację.

 – To dla nas wspaniała informacja. Budowa Drogi Czerwonej jest kluczową inwestycją dla Gdyni. Ruch ciężkich pojazdów dziś prowadzony Estakadą Kwiatkowskiego jest obciążeniem dla płynności ruchu w całym krwiobiegu drogowym miasta. Nowa inwestycja zdecydowanie poprawi wygodę przemieszczania się kierowców – mówi Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni.


Przypomniano, że w październiku 2022 r. została podpisana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad umowa z firmą Mosty Katowice na opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla tej inwestycji.
- Prace przygotowawcze zostały zaplanowane na lata 2022-2025 i dotyczą docelowej drogi krajowej klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) w podziale na trzy odcinki: odcinek 1. Gdynia Chylonia – Trasa Kwiatkowskiego o długości ok. 6,2 km; odcinek 2. Trasa Kwiatkowskiego – węzeł Ofiar Grudnia 70 o długości ok. 2,4 km; odcinek 3. Węzeł Ofiar Grudnia 70 – Terminal Promowy o długości ok. 1,1 km" - dodano w komunikacie.
Dla pierwszego odcinka wykonawca opracuje koncepcję programową oraz przygotuje dokumentację umożliwiającą złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Zakończenie prac nad koncepcją programową planowane jest w czerwcu 2025 r. Dla odcinka drugiego i trzeciego opracowane zostanie studium komunikacyjne, na podstawie którego możliwe będzie podejmowanie dalszych decyzji o przygotowaniu dokumentacji. Zakończenie prac nad studium komunikacyjnym zaplanowano na wrzesień 2024 r. Następnie wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji.

ikona

Najnowsze