Do przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej Gdynia Grabówek poprowadzi dodatkowe, oczekiwane przez mieszkańców wejście. W przetargu na jego zbudowanie wpłynęła jedna oferta o wartości 2 mln 208 tys. złotych, złożona przez sopocką firmę Poleko Budownictwo. Proponowana kwota jest niższa niż zaplanowany wcześniej na to zadanie budżet (ponad 2 mln 785 tys. złotych). Przejście zastąpi niebezpieczny skrót Jedna oferta, która mieści się w budżecie Odmieniony przystanek czeka na dodatkowe przejście Przejście zastąpi niebezpieczny skrót Przypomnijmy: miasto zawarło wcześniej porozumienie z PKP SKM w Trójmieście, aby przy wyremontowanej zaledwie dwa lata temu stacji SKM Gdynia Grabówek stworzyć dodatkowe wejście podziemne na peron.To inwestycja, której potrzebę sygnalizowali wcześniej sami mieszkańcy, a także radni dzielnic Grabówek i Leszczynki – mowa o przejściu, które pozwala zaoszczędzić drogi dla mieszkańców tej części Gdyni.Aktualnie jedyna droga na peron, z którego odjeżdżają popularne SKM-ki prowadzi przez pętlę autobusową przy ul. Zakręt do Oksywia. Wiele osób skraca ją, przechodząc nielegalnie przez niezagospodarowany teren za pobliskim marketem. To właśnie w tym miejscu ma powstać drugie przejście dla pasażerów – przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa.Ścieżka, którą aktualnie poruszają się pasażerowie SKM – tutaj ma prowadzić nowe, dodatkowe przejście (fot. Michał Sałata) Jedna oferta, która mieści się w budżecie Wszystko wskazuje na to, że budowę drugiego przejścia na peron uda się zrealizować bez opóźnień. W poniedziałek, 28 lipca otwarto oferty w przetargu na to zadanie.Wpłynęła tylko jedna propozycja – od pochodzącej z Sopotu firmy Poleko Budownictwo, która deklaruje wykonanie prac za dokładnie 2 miliony 208 tysięcy 661 złotych i 40 groszy (brutto), z pięcioletnią gwarancją.Wcześniej na ten cel zarezerwowano w miejskim budżecie kwotę sięgającą maksymalnie nieco ponad 2 milionów 785 tysięcy złotych, zatem oferta mieści się w budżecie. W najbliższym czasie zostanie ona jeszcze przeanalizowana pod względem formalnym, a jeśli nic nie stanie na przeszkodzie – przetarg zostanie rozstrzygnięty. Więcej szczegółowych informacji w podstronie postępowania na portalu eZamowienia.gov.pl.Przypomnijmy, że częścią tej inwestycji zajmie się kolejowa spółka – mowa o tzw. komorze podtorowej, czyli „podziemnej” części przejścia. Miasto zrealizuje natomiast resztę niezbędnej infrastruktury, m.in.: nowy chodnik z pochylnią i schodami; konstrukcje żelbetowe nowego przejścia; oświetlenie i odwodnienie; zadaszenie; nasadzenia nowej zieleni z trawnikami; przebudowę tzw. infrastruktury technicznej. Odmieniony przystanek czeka na dodatkowe przejście Nie dalej, jak w 2023 roku przystanek SKM o nazwie Gdynia Grabówek zmienił swoje oblicze. Wysłużony peron z poczekalnią zastąpiła nowa, ponad 240-metrowa wiata, sam peron został natomiast przesunięty do centrum. W ramach przebudowy istniejących wejść na przystanek (od ul. Zakręt do Oksywia oraz od ul. Osada Kolejowa) powstała też m.in. pochylnia, która zapewniła dostęp dla osób z niepełnosprawnościami lub z wózkiem.Prace objęły również typowo kolejową część infrastruktury: szyny i tzw. podtorze na torze 502 oraz szyny na torze kolejowym 501.To jeden z ważniejszych przystanków na linii trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej, który funkcjonuje jeszcze od lat 50. ubiegłego wieku. W jego pobliżu, poza licznymi zabudowaniami mieszkaniowymi w dzielnicach Leszczynki i Grabówek, znajdują się też m.in. siedziba ZKM Gdynia, Straż Miejska w Gdyni, zajezdnia Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej czy gdyński oddział Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego. Opublikowano: 28.07.2025 15:20 Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 28.07.2025 15:38 Zmodyfikował: Jakub Winiewski