Wystawa „Alicja Wyszogrodzka. Polskie Projekty Polscy Projektanci” została „Dobrym Wzorem”. W tym polskim konkursie wzorniczym doceniono ją podwójnie. Ekspozycję wyróżniono w kategorii „Wzornictwo: rozwój i promocja – Edukacja i promocja wzornictwa”. Otrzymała również nagrodę Instytutu Wzornictwa Przemysłowego w wysokości 10 tys. zł. „Dobry Wzór” to najstarszy polski konkurs wzorniczy. Jest organizowany od ponad trzech dekad i nagradza najlepsze produkty oraz usługi. Docenia to, co wyjątkowe, a także wyróżnia projekty, które mają szansę kształtować przyszłość projektowania. Uczestnictwo w konkursie to okazja, aby wzmocnić wizerunek i zwiększyć rozpoznawalność projektu. To również szansa dla projektantów, firm i instytucji na zdobycie branżowego uznania oraz budowanie reputacji w świecie biznesu i designu.Finał 32. edycji konkursu i uroczysta gala rozdania nagród odbyła się 5 listopada w siedzibie Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Podczas wydarzenia Muzeum Miasta Gdyni zostało podwójnie nagrodzone.Nagrodę Godło Dobry Wzór 2025 w kategorii „Wzornictwo: rozwój i promocja – Edukacja i promocja wzornictwa” przyznano wystawie „Alicja Wyszogrodzka. Polskie Projekty Polscy Projektanci”. Można ją oglądać w Muzeum Miasta Gdyni do 22 lutego 2026 roku. To pierwszy retrospektywny pokaz dorobku projektowego tej designerki, a większość prezentowanych na wystawie obiektów pokazywana jest po raz pierwszy. Ekspozycja dotyka tematów użytkowości designu, jego działania w codziennym życiu i powszechnym odbiorze oraz roli w budowaniu relacji w międzypokoleniowej wspólnocie.Karin Moder – dyrektorka Muzeum Miasta Gdyni i dr Anna Śliwa – kierownik Działu Sztuki Muzeum Miasta Gdyni z nagrodą Instytutu Wzornictwa Przemysłowego podczas gali rozdania nagród „Dobry Wzór” (fot. Jacek Kurnikowski/AKPA)Nagrodę przyznało jury w składzie: Ewa Gołębiowska – wiceprezeska Stowarzyszenia Projektowego SPFP, dr Agnieszka Jacobson – dziekan Wydziału Projektowania Uniwersytetu SWPS w Warszawie, prof. dr hab. Czesława Frejlich – polska plastyczka, profesor zwyczajna Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i Krakowie, Tomasz Rygalik – projektant i Aleksandra Szymańska – dyrektorka Instytutu Przemysłów Kreatywnych. Ekspozycje z cyklu „Polskie Projekty Polscy Projektanci” to już swego rodzaju gdyńska marka, dzięki której rodzime wzornictwo i polscy designerzy wypływają na jeszcze szersze wody. Gratuluję zespołowi Muzeum Miasta Gdyni, który za każdym razem inspiruje oraz prezentuje szczególne wartości polskiej myśli projektowej. Przyznane nagrody to niezbity dowód na to, że instytucja jest dobrym wzorem do naśladowania – mówi Mariusz Bzdęga, dyrektor zarządzający ds. kultury i aktywności mieszkańców. Wystawa otrzymała również nagrodę Instytutu Wzornictwa Przemysłowego w wysokości 10 tys. zł za konsekwentne promowanie rodzimego wzornictwa. Szczególnie podkreślano jej innowacyjne rozwiązania edukacyjne. Dla mnie jako współkuratorki wystawy to ogromne wyróżnienie i docenienie kilkunastomiesięcznej pracy. Szczególnie cenne jest zwrócenie uwagi na walory edukacyjne ekspozycji. Projekty Alicji Wyszogrodzkiej zachwycają kolorami, wzorami. Są ponadczasowe. Od początku tworzenia koncepcji wystawy zależało nam nie tylko na przedstawieniu bogatego dorobku artystycznego ikony polskiego designu w atrakcyjny, nietuzinkowy sposób, ale również na umożliwieniu zwiedzającym doświadczania sztuki przez działanie. Myślę, że właśnie to sprawia, że wystawa jest wyjątkowa. Angażujemy tam zmysł dotyku, zachęcając do bezpośredniego poznawania tkanin, wzorników materiałów, produktów tekstylnych. Prezentujemy cały proces twórczy artystki – od pomysłów i szkiców przez projekty wykonywane na kartonach, kończąc na gotowych tkaninach. Zapraszamy do twórczej ekspresji i tworzenia własnych dzieł przy stanowiskach warsztatowych – mówi Dorota Dombrowska-Wyżga, współkuratorka wystawy. Ekspozycja czasowa „Alicja Wyszogrodzka. Polskie Projekty Polscy Projektanci” powstała dzięki zaangażowaniu wielu osób. Tworzyli ją kuratorzy: Dorota Dombrowska-Wyżga, Cezary Lisowski i Weronika Mojska. Projekt aranżacji przygotowały Dorota Terlecka i Natalia Ringwelska, a projekt graficzny oraz identyfikację wizualną – Anita Wasik. Wystawa została dofinansowana ze środków ministra kultury i dziedzictwa narodowego z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. Podczas gali „Dobry Wzór” wręczono również laury w kategorii „Wzornictwo produktowe” i „Wzornictwo systemów wizualnych”, a także nagrody specjalne. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie dobrywzor.com. Opublikowano: 14.11.2025 13:45 Autor: Magdalena Czernek (magdalena.czernek@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 14.11.2025 15:37 Zmodyfikował: Jakub Winiewski