Co nowego

Elektryczne lokomotywy w gdyńskim porcie

Jedną z zalet inwestycji, którą odczują mieszkańcy Gdyni jest elektryfikacja odcinka torów - zapewni to redukcję hałasu i spalin, fot. Paweł Kukla

Jedną z zalet inwestycji, którą odczują mieszkańcy Gdyni jest elektryfikacja odcinka torów - zapewni to redukcję hałasu i spalin, fot. Paweł Kukla

Intermodalny terminal w gdyńskim porcie będą mogły obsługiwać elektryczne lokomotywy. Zakończyła się przebudowa układu kolejowego połączona z jego elektryfikacją na odcinku blisko 2,6 kilometra. Tym samym Port Gdynia jest o krok bliżej do realizacji swojego celu na rok 2027, który zakłada obsługę aż 40% towarów transportem kolejowym.


Port Gdynia oficjalnie zakończył jedno ze swoich największych zadań inwestycyjnych i jest gotowy na rozwój transportu kolejowego. Będzie to możliwe między innymi dzięki rozbudowie i elektryfikacji fragmentu torów – teraz czas obsługi pociągów znacznie się skróci.

Nowe tory i elektryczne lokomotywy


Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja” - to pełna nazwa wartego około 70 milionów złotych zadania, które zostało dofinansowane w kwocie prawie 19 milionów ze środków Unii Europejskiej. Udało się przebudować i zelektryfikować układ kolejowy bocznicy Intermodalnego Terminalu Kolejowego o długości ok. 2,59 kilometra. Sama przebudowa polegała na zbudowaniu nowych torów grupy rozrządowo-odstawczej oraz zmodernizowanie istniejących układów, które wyposażono w nowoczesne systemy kierowania ruchem – tzw. SRK. Wykonawcą prac było konsorcjum firm Colas Rail Polska i Colas Rail S.A.S.

Co dokładnie zmieni się dzięki inwestycji? Port przede wszystkim planuje zintensyfikować ruch kolejowy, stawiając w coraz większym stopniu na ten środek transportu przy obsłudze towarów przypływających do Gdyni drogą morską.

Zelektryfikowany fragment torów, fot. Paweł Kukla
Zelektryfikowany odcinek torów kolejowych, fot. Paweł Kukla

Sama obsługa ruchu na torach będzie też bezpieczniejsza i szybsza, a pociągi mają zyskać na konkurencyjności w porównaniu z innymi formami transportu. Zmniejszy się też udział lokomotyw napędzanych silnikami spalinowymi.

- Elektryfikacja pozwoli na ograniczenie wykorzystania lokomotyw spalinowych, dzięki czemu zmniejszymy emisję zanieczyszczeń do powietrza, a także hałasu. Zwiększymy również przepustowość linii kolejowych dzięki możliwości prowadzenia cięższych pociągów przez lokomotywy elektryczne. Inwestycja polepszy warunki przewozów, zapewni oszczędność energii oraz przyspieszy procesy manewrowe w zakresie przewozów intermodalnych – mówi Jacek Sadaj, prezes Portu Gdynia.



Więcej kolei w porcie


Warto dodać, że kolejowe zmiany są zgodne z wizją zawartą w „Strategii Rozwoju Zarządu Morskiego Portu Gdynia”, która zakłada stopniowe przenoszenie części ładunków z dróg na tory kolejowe. Do 2027 roku gdyński port planuje obsługiwać w ten sposób nawet 40% towarów, w czym ma pomóc właśnie nowa infrastruktura.

Równolegle do dużej inwestycji Portu Gdynia prace realizuje też spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która prowadzi projekt pod nazwą „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”.

To przebudowa łącznie 115 kilometrów torów, elektryfikacja dojazdów do portowych bram, 356 rozjazdów, nowe lokalne centrum sterowania, 13 kilometrów nowych dróg, 2 nowe wiadukty kolejowe, przebudowa mostu i modernizacja 2 przejazdów kolejowo-drogowych.

Dzięki wartej około 1,5 mld złotych inwestycji kolejowa infrastruktura pozwoli na obsługę dłuższych i cięższych pociągów – nawet do 740 metrów długości i 22,5 tony na jedną oś.

  • ikonaOpublikowano: 27.10.2021 08:00
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 27.10.2021 15:10
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Najnowsze