Intermodalny terminal w gdyńskim porcie będą mogły obsługiwać elektryczne lokomotywy. Zakończyła się przebudowa układu kolejowego połączona z jego elektryfikacją na odcinku blisko 2,6 kilometra. Tym samym Port Gdynia jest o krok bliżej do realizacji swojego celu na rok 2027, który zakłada obsługę aż 40% towarów transportem kolejowym. Port Gdynia oficjalnie zakończył jedno ze swoich największych zadań inwestycyjnych i jest gotowy na rozwój transportu kolejowego. Będzie to możliwe między innymi dzięki rozbudowie i elektryfikacji fragmentu torów – teraz czas obsługi pociągów znacznie się skróci. Nowe tory i elektryczne lokomotywy „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja” - to pełna nazwa wartego około 70 milionów złotych zadania, które zostało dofinansowane w kwocie prawie 19 milionów ze środków Unii Europejskiej. Udało się przebudować i zelektryfikować układ kolejowy bocznicy Intermodalnego Terminalu Kolejowego o długości ok. 2,59 kilometra. Sama przebudowa polegała na zbudowaniu nowych torów grupy rozrządowo-odstawczej oraz zmodernizowanie istniejących układów, które wyposażono w nowoczesne systemy kierowania ruchem – tzw. SRK. Wykonawcą prac było konsorcjum firm Colas Rail Polska i Colas Rail S.A.S. Co dokładnie zmieni się dzięki inwestycji? Port przede wszystkim planuje zintensyfikować ruch kolejowy, stawiając w coraz większym stopniu na ten środek transportu przy obsłudze towarów przypływających do Gdyni drogą morską. Zelektryfikowany odcinek torów kolejowych, fot. Paweł KuklaSama obsługa ruchu na torach będzie też bezpieczniejsza i szybsza, a pociągi mają zyskać na konkurencyjności w porównaniu z innymi formami transportu. Zmniejszy się też udział lokomotyw napędzanych silnikami spalinowymi. - Elektryfikacja pozwoli na ograniczenie wykorzystania lokomotyw spalinowych, dzięki czemu zmniejszymy emisję zanieczyszczeń do powietrza, a także hałasu. Zwiększymy również przepustowość linii kolejowych dzięki możliwości prowadzenia cięższych pociągów przez lokomotywy elektryczne. Inwestycja polepszy warunki przewozów, zapewni oszczędność energii oraz przyspieszy procesy manewrowe w zakresie przewozów intermodalnych – mówi Jacek Sadaj, prezes Portu Gdynia. Więcej kolei w porcie Warto dodać, że kolejowe zmiany są zgodne z wizją zawartą w „Strategii Rozwoju Zarządu Morskiego Portu Gdynia”, która zakłada stopniowe przenoszenie części ładunków z dróg na tory kolejowe. Do 2027 roku gdyński port planuje obsługiwać w ten sposób nawet 40% towarów, w czym ma pomóc właśnie nowa infrastruktura.Równolegle do dużej inwestycji Portu Gdynia prace realizuje też spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która prowadzi projekt pod nazwą „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”. To przebudowa łącznie 115 kilometrów torów, elektryfikacja dojazdów do portowych bram, 356 rozjazdów, nowe lokalne centrum sterowania, 13 kilometrów nowych dróg, 2 nowe wiadukty kolejowe, przebudowa mostu i modernizacja 2 przejazdów kolejowo-drogowych. Dzięki wartej około 1,5 mld złotych inwestycji kolejowa infrastruktura pozwoli na obsługę dłuższych i cięższych pociągów – nawet do 740 metrów długości i 22,5 tony na jedną oś. Opublikowano: 27.10.2021 08:00 Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 27.10.2021 15:10 Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz