Dzięki panelom słonecznym zainstalowanym na wiatach postojowych zajezdni trolejbusowej, gdyńskie trajtki staną się jeszcze bardziej ekologiczne. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej, jako pierwsze w Polsce, szuka środków na projekt farmy słonecznej i zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Z rozwiązania mają skorzystać także nowe pojazdy, w tym między innymi przegubowe, których zakup planowany jest w najbliższych paru latach.Według projektu, ogniwa fotowoltaiczne zostaną zainstalowane na zadaszeniu placów postojowo-manewrowych należących do Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej, przy ulicy Zakręt do Oksywia 1. Jak do tej pory, to pierwsza tego typu inicjatywa w kraju. Powierzchnia paneli ma wynieść około 5000 m2. Przewidywana moc farmy słonecznej to ok 0,5 MW. Wyprodukowana energia będzie zasilać bezpośrednio sieć trolejbusową. Szacuje się, że wkład energii pozyskanej tą drogą wyniesie kilka procent całkowitego zużycia. PKT będzie ubiegać się o dofinansowanie tej ekologicznej inwestycji ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020. Wniosek o dofinansowanie będzie złożony w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego w styczniu. Szacunkowa wartość przedsięwzięcia to 3-4 miliony złotych - mówi Tomasz Labuda, zastępca prezesa zarządu spółki i dodaje, że możliwe jest uzyskanie dofinansowania nawet na poziomie 70% wartości projektu. Teoretycznie realizacja byłaby możliwa w latach 2017/2018. Na tym nie koniec nowości w gdyńskim taborze. W dwóch najbliższych latach Gdynia kupi 30 nowych trolejbusów, z czego ponad połowa to pojazdy przegubowe. Jeszcze w listopadzie planujemy złożyć wniosek na dofinansowanie zakupu 30 sztuk trolejbusów, z możliwością poruszania na dodatkowo zamontowanej baterii oraz zakup 21 baterii w celu doposażenia pojazdów, które już po Gdyni kursują. Jest to konsekwencja przyjętej proekologicznej strategii miasta. Według planu pierwsze 20 pojazdów pojawi się na ulicach w 2018 roku, pozostałe w kolejnym - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji. Ze wstępnych założeń Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni wynika, że „przedłużane" trolejbusy przegubowe mogłyby trafić do obsługi pasażerów na dzisiejszej linii autobusowej 181, łączącej Gdynię Kacze Buki z Sopotem oraz do obsługi jednej z linii łączącej centrum Gdyni z Cisową. Nowe pojazdy mają także pojechać do Demptowa. Tam przewidujemy skierowanie nowych trolejbusów standardowych. Nie podjęliśmy jeszcze decyzji, którą z linii obsłużymy to osiedle. Będzie to uzależnione od warunków ruchu w mieście, po planowanych zmianach, zwiększających priorytet dla transportu zbiorowego. W przyszłym roku przeprowadzimy kompleksowe badania wielkości popytu na usługi każdej z linii trolejbusowych. Wyniki mogą jeszcze częściowo zweryfikować nasze wstępne założenia - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Szacunkowy koszt zakupu pojazdów, wraz z dodatkowymi bateriami, wynosi 169 198 800 złotych. Maksymalne możliwe dofinansowanie ze środków europejskich to 75%, czyli 103 170 000 zł. Pozostała suma zostanie pokryta z budżetu miasta.fot. PKT Gdynia Opublikowano: 23.11.2016 00:00 Autor: Michał Kowalski (2011)