Co nowego

Estetyczne miasto bez chaotycznych reklam. Projekt uchwały do wglądu

Uchwała krajobrazowa zestetyzuje przestrzeń m.in. w Śródmieściu Gdyni, wyznaczając jasne reguły i zasady dotyczące nośników reklam czy ogrodzeń, fot. Przemysław Kozłowski / archiwalne

Uchwała krajobrazowa zestetyzuje przestrzeń m.in. w Śródmieściu Gdyni, wyznaczając jasne reguły i zasady dotyczące nośników reklam czy ogrodzeń, fot. Przemysław Kozłowski / archiwalne

Gdyńska uchwała krajobrazowa wchodzi w kolejny etap – już wkrótce, od 4 do 25 maja jej projekt trafi do publicznego wglądu, a mieszkańcy będą mogli się z nim zapoznać i zgłaszać ewentualne uwagi. Za nami cykl niezbędnych uzgodnień i pozyskiwania opinii m.in. od Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, RDOŚ, Straży Pożarnej i marszałka województwa pomorskiego , który otworzył dalszą drogę do uporządkowania miejskiej przestrzeni pod kątem reklam, szyldów czy ogrodzeń.


Jeszcze w pierwszej połowie maja mieszkańcy i wszyscy zainteresowani będą mogli przyjrzeć się projektowanym zapisom gdyńskiej uchwały krajobrazowej – dokumentu, który ma uporządkować kwestie związane m.in. z reklamami i szyldami obecnymi w miejskiej przestrzeni.

Projekt dostępny dla wszystkich


Rozpoczynamy tym samym kolejny etap jej procedowania. Po zebraniu w ostatnim czasie kompletu niezbędnych uzgodnień i opinii (w tym od wspomnianych wyżej Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, komendanta miejskiego Państwowej Straży Pożarnej i marszałka województwa pomorskiego) kolejny krok to właśnie wyłożenie projektu do publicznego wglądu.

Na tym etapie można nie tylko zapoznać się ze szczegółowymi zapisami uchwały, ale także złożyć swoje uwagi co do ich treści. Termin wyłożenia projektu gdyńskiej uchwały krajobrazowej to od 4 do 25 maja 2023 roku, natomiast uwagi można składać jeszcze do 14 dni po zakończeniu okresu wyłożenia – czyli w nieprzekraczalnym terminie do dnia 8 czerwca 2023 roku. Wyłożenie odbędzie się w Gdynia InfoBox (ul. Świętojańska 30) oraz online, w Biuletynie Informacji Publicznej.

– Projekt naszej uchwały krajobrazowej jest już gotowy. W ostatnim czasie odpowiednio dopracowaliśmy jego zapisy z radcami prawnymi i przedstawicielami Urzędu Wojewódzkiego. Mowa przede wszystkim o istotnych z prawnego punktu widzenia szczegółach, jak używane sformułowania czy doprecyzowanie konkretnych regulacji, które pozwolą na ich prostą i jednoznaczną interpretację w przyszłości. To bardzo ważne, bo zasady dotyczące ładu przestrzennego będą dotyczyć sporej części naszego miasta. Trzeba przy tym podkreślić, że najważniejsze wytyczne co do reklam, szyldów, ogrodzeń czy małej architektury nie zmieniły się w stosunku do wcześniejszego projektu – wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Uwzględniono szereg uwag, które wcześniej zgłosił do treści Wojewoda Pomorski. Zespół pracujący nad projektem spotkał się w tym celu z Wydziałem Prawnym i Nadzoru Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Jak wygląda dalsza procedura? Po wyłożeniu projektu do wglądu przyjdzie pora na analizę zebranych i rozpatrzenie uwag. Gdy to nastąpi, projekt uchwały będzie mógł trafić już na obrady Rady Miasta Gdyni, gdzie o jego dalszym losie zadecydują głosy radnych. Plan zakłada, że projekt gdyńskiej uchwały krajobrazowej będzie mógł znaleźć się już w porządku obrad sierpniowej sesji.

O uchwale krajobrazowej


Przypomnijmy, że kilka lat temu polskie samorządy za sprawą przyjętej przez sejm tzw. ustawy krajobrazowej zyskały nowe narzędzia prawne – w tym możliwość uporządkowania przestrzeni publicznej z chaosu reklamowego. Aby było to możliwe, konieczna jest stosowna uchwała rady gminy, która będzie regulować szczegółowe wymagania w tej kwestii. Rada Miasta Gdyni już wcześniej zobowiązała prezydenta do przygotowania treści gdyńskiego projektu uchwały krajobrazowej.

Uchwała z założenia ma na celu uporządkowanie przestrzeni publicznej poprzez wprowadzenie spójnych zasad umieszczania szeroko rozumianych reklam. Jej treść dotyczy m.in. zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, a także ogrodzeń: ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane w ściśle określonych fragmentach miasta.

  • ikonaOpublikowano: 20.04.2023 15:55
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 20.04.2023 16:07
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona

Najnowsze