Gdynia zajęła pierwsze miejsce w kategorii „Czyste powietrze – świadomość problemu” w Rankingu Miast Zrównoważonej Mobilności 2025, przygotowanym przez Politykę Insight i Fundację Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE). To wyróżnienie potwierdza skuteczność miejskiej polityki klimatycznej i działań na rzecz poprawy jakości powietrza. Dbanie o czyste powietrze to nie tylko nasz obowiązek, ale także inwestycja w zdrowie i jakość życia mieszkańców. Gdynia konsekwentnie łączy politykę klimatyczną z planowaniem przestrzennym i transportem. Realizowane projekty i monitoring emisji wpisują się w cele redukcji emisji CO₂ i poprawy jakości powietrza – mówi Rafał Geremek, wiceprezydent Gdyni. Nagrodę podczas gali Local Trends – Europejskiego Forum Samorządowego w Poznaniu – odebrał Bartosz Frankowski, naczelnik Wydziału Środowiska Urzędu Miasta Gdyni. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele samorządów z całego kraju, a debacie poświęconej przyszłości zrównoważonej mobilności towarzyszyła prezentacja tegorocznych wyników rankingu. Czyste powietrze w praktyce W raporcie podkreślono, że Gdynia od lat konsekwentnie rozwija działania adaptacyjne i proklimatyczne. W 2024 roku zaktualizowano Plan Adaptacji Miasta Gdyni do zmian klimatu do 2030 roku, powołano zespół opracowujący Plan działań na rzecz zrównoważonej energii i klimatu (SECAP) oraz policzono ślad węglowy miasta, który spadł o 6,46% względem roku 2022.Miasto realizuje również środowiskowe projekty międzynarodowe: REACHOUT i We Make Transition! oraz wyróżnia się skutecznym systemem informowania mieszkańców o jakości powietrza. Gdynia prowadzi własne pomiary i regularnie inwentaryzuje emisje, a tematy środowiskowe i klimatyczne są stałym elementem miejskich kampanii edukacyjnych.Eksperci zwrócili również uwagę na sprzyjające położenie Gdyni. Morski wiatr i otwarta przestrzeń pomagają utrzymać wysoką jakość powietrza przez cały rok. Wysokie miejsce w rankingu to efekt codziennej pracy wielu osób i wydziałów. Konsekwentnie realizujemy politykę ekologiczną, uczestniczymy w projektach międzynarodowych i komisjach metropolitalnych. Liczymy ślad węglowy miasta, by skutecznie wdrażać założenia Planu adaptacji do zmian klimatu i rozwijać kolejne działania, które realnie poprawiają jakość powietrza – mówi Bartosz Frankowski, naczelnik Wydziału Środowiska Urzędu Miasta Gdyni. Zrównoważona mobilność – dobre praktyki W raporcie wskazano także dobre praktyki w zakresie mobilności i logistyki miejskiej. Gdynia od 2018 roku prowadzi bezpłatną wypożyczalnię rowerów cargo z napędem elektrycznym, dostępną zarówno dla mieszkańców, jak i przedsiębiorców. Pojazdy można wypożyczyć bezpłatnie – mieszkańcy na siederm dni, a przedsiębiorcy i organizacje pozarządowe na cztery tygodnie – poprzez formularz dostępny na stronie miasta. Wypożyczalnia stanowi część szerszej polityki zrównoważonej mobilności. Gdyńskie doświadczenia w debacie Podczas debaty towarzyszącej gali w Poznaniu, zatytułowanej „Wyzwania i bariery rozwoju zrównoważonej mobilności”, o doświadczeniach Gdyni opowiedziała Justyna Suchanek z Referatu Zarządzania Ruchem i Mobilnością Wydziału Inwestycji. Przedstawiła działania miasta w zakresie wdrażania miejskich polityk transportowych oraz innowacyjnych rozwiązań finansowanych ze środków unijnych.Wśród omawianych podczas debaty tematów znalazły się m.in. działania Gdyni na rzecz usprawnienia miejskiej logistyki, od wyznaczania i testowania miejsc dostaw po rozwój koncepcji zrównoważonej logistyki miejskiej w ramach aktualizacji Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) oraz gdyński program dofinansowań rowerów elektrycznych. Poruszono także kwestie rozwoju transportu aglomeracyjnego i wyzwań wdrażania usług transportu na żądanie, które mogą wspierać mobilność mieszkańców w dzielnicach o niższej dostępności komunikacyjnej.Przedstawiono również gdyńskie kampanie edukacyjne i promocyjne, w tym aktualną kampanię „Jak szkoła, to dwa koła”, skierowaną do uczniów szkół ponadpodstawowych. Działanie to realizowane jest w ramach projektu SUMPs for BSR (Interreg Baltic Sea Region) i zachęca młodzież do wyboru aktywnych i niskoemisyjnych form przemieszczania się.To przykłady praktycznego łączenia polityki mobilności z działaniami na rzecz czystego powietrza, które przyniosły Gdyni pozycję lidera w tegorocznym rankingu.Pełny raport „Ranking Miast Zrównoważonej Mobilności 2025”.Opracowanie: Referat Zarządzania Ruchem i Mobilnością, Wydział Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni Opublikowano: 17.10.2025 09:30 Autor: Łukasz Kamasz (lukasz.kamasz@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 17.10.2025 15:49 Zmodyfikował: Aleksandra Dylejko