Jak pracuje Urząd Miasta Gdyni i miejskie jednostki w majowy weekend? Sprawdź komunikat dla mieszkańców
Co nowego

„Gdyński” kablowiec niemal gotowy do pracy

Jeden z najnowocześniejszych projektów realizowanych w gdyńskiej stoczni CRIST przechodzi już próby morskie w Norwegii, fot. mat. prasowe Ulstein

Jeden z najnowocześniejszych projektów realizowanych w gdyńskiej stoczni CRIST przechodzi już próby morskie w Norwegii, fot. mat. prasowe Ulstein

Z Gdyni wyruszył jako częściowo wyposażony kadłub, dziś jest już specjalistycznym kablowcem. To Nexans Aurora, czyli kolejny z dużych projektów realizowanych w gdyńskiej stoczni Crist. Armator dzieli się pierwszymi ujęciami z prób morskich, a sam statek będzie wkrótce pracować przy budowie morskich farm wiatrowych.


To jeden z największych i najbardziej nowoczesnych projektów, przy których pracowała w ostatnich latach stocznia Crist z Gdyni. Statek Nexans Aurora, a jeszcze na etapie budowy w Polsce - NB 314, przeszedł już prace wykończeniowe w norweskiej stoczni Ulstein i lada moment będzie mógł rozpocząć pracę. To kablowiec, czyli specjalistyczna jednostka przystosowana do układania, naprawy i ochrony kabli energetycznych schowanych w morskich głębinach.

Jak poinformował branżowy Portal Morski, statek w zeszłym tygodniu rozpoczął próby morskie, po których czekają go jeszcze prace malarskie i dalsze wyposażanie. Stocznia Ulstein Verft podzieliła się krótkim filmem prezentującym jego próby na akwenie.


mat. wideo: Ulstein

Przypomnijmy, że w czerwcu zeszłego roku z Gdyni do Norwegii wyruszył częściowo wyposażony kadłub o długości około 150 metrów. Stocznia Crist zbudowała jednostkę na podstawie projektu duńskiego biura Skipsteknisk z Alesund, a zamawiający to francuski armator Nexans Subsea Operations AS. Kontrakt na budowę kablowca podpisano w 2018 roku, a jeszcze w pierwszym kwartale 2019 roku pracownicy gdyńskiej stoczni zrealizowali pierwsze cięcia blach.

Nexans Aurora to statek o nośności siegającej aż 17 tysięcy ton. Docelowo pomieści na swoim pokładzie 90-osobową załogę. Jego dodatkowym wyposażeniem jest kosz na kabel światłowodowy o ładowności do 450 ton, który montowano jeszcze podczas prac w Gdyni. To projekt naszpikowany technologią – m.in. systemem pozycjonowania dynamicznego DP3, który pozwoli na pracę w trudnych warunkach pogodowych, przy zachowaniu zdolności manewrowych i utrzymywaniu pozycji.

Jednym z pierwszych zadań jednostki zbudowanej w Gdyni będzie budowa morskich farm wiatrowych w Szkocji.

  • ikonaOpublikowano: 12.05.2021 09:44
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 12.05.2021 12:47
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona

Zobacz także

Najnowsze