Co nowego

Gdyński modernizm ponownie w obiektywie. Znamy laureatów

Wernisaż wystawy pokonkursowej w galerii Gdyńskiego Centrum Filmowego (fot. Magda Śliżewska)

Wernisaż wystawy pokonkursowej w galerii Gdyńskiego Centrum Filmowego (fot. Magda Śliżewska)

Gdynia – ikona modernizmu, jedno z najcenniejszych dziedzictw architektonicznych XX wieku w Europie – po raz kolejny stała się tłem i inspiracją dla fotografów. Wszystko to za sprawą 15. edycji konkursu „Gdyński Modernizm w Obiektywie 2025”. Nadesłane prace, a przede wszystkim te nagrodzone i wyróżnione, można zobaczyć na wystawie w galerii Gdyńskiego Centrum Filmowego.

 
To już 15. edycja cenionego konkursu „Gdyński Modernizm w Obiektywie 2025”. Od lat promuje on unikalne piękno gdyńskiej architektury modernistycznej, która wciąż zachwyca swoją prostotą, funkcjonalnością i nowoczesnym duchem. To również zaproszenie do twórczego spojrzenia na modernizm w szerszym kontekście – jako styl, który nieprzerwanie inspiruje fotografów, architektów i miłośników miast.


15. konkurs fotograficzny „Gdyński Modernizm w Obiektywie” jest bardzo ważnym wydarzeniem. Nie tylko upowszechnia gdyński modernizm i architekturę, ale też buduje pewną opowieść i tworzy tożsamość wokół modernizmu. Trwają ostatnie przygotowania do wpisu gdyńskiego Śródmieścia na listę światowego dziedzictwa UNESCO, więc bardzo mocno trzymamy kciuki i cieszymy się na wszystkie działania, które pomagają nam promować nasze dobro – informuje Oktawia Gorzeńska, wiceprezydentka Gdyni.
 

Tegoroczni laureaci


Tym razem uczestnicy mieli do wyboru siedem kategorii: „Otwartość architektury”, „Człowiek i architektura”, „Subtelne światłocienie modernizmu”, „Modernizm w podróży”, „Architektura i natura”, „Archi-ikony” i „Wnętrze modernizmu”.
Wpłynęło ponad 1000 zdjęć, udział wzięło ponad 70 osób. Zwracaliśmy uwagę na kadry, które w nas poruszały jakieś emocje i bardzo istotną sprawą była dokładna kompozycja i światło, bo architektura pokazana na dobrej fotografii, chociażby we fragmencie jakiegoś wnętrza, potrafi naprawdę wyglądać jak arcydzieło – mówi Elwira Kruszelnicka, fotografka i członkini konkursowego jury.
 
W tym roku na podium stanęli:

  • I miejsceDariusz Wojtała
Praca za I miejsce – Dariusz Wojtała, opis zdj. w artykule

Zwycięska fotografia zachwyciła jury swoją malarskością, plastyką i subtelnością światła. Kompozycja jest przemyślana i dynamiczna – linia kadru poprowadzona od dołu ku prawemu górnemu rogowi nadaje zdjęciu lekkości i harmonii. Szczególne uznanie zdobyło zestawienie barw: kolory płynnie się przenikają, tworząc obraz pełen głębi i atmosfery. Jury podkreśliło, że gra światła i cienia – kluczowa w fotografii architektury – została tu uchwycona w sposób mistrzowski. To kadr, który nie tylko dokumentuje przestrzeń Gdyni, ale pokazuje ją w sposób wyjątkowy, wręcz poetycki – „lepszą niż Gdynia”, bardziej symboliczną i ponadczasową.

  • II miejsceMałgorzata Szczurowska
Praca za II miejsce – Małgorzata Szczurowska, opis zdj. w artykule

Drugie miejsce zdobyło zdjęcie o niezwykle filmowym charakterze – budzącym skojarzenia z klimatem „Twin Peaks”. Jury zwróciło uwagę na znakomitą kompozycję, w której codzienny fragment wnętrza – kawałek drzwi, gra światła i cieni – staje się pełnowartościowym, plastycznym obrazem. Fotografia emanuje prostotą i ciszą, a jednocześnie uruchamia wyobraźnię widza. Jury podkreślało, że niemal czuć w niej zapach drewna i skrzypienie parkietu. To dowód na to, że aby stworzyć wybitną fotografię, nie trzeba podróżować na koniec świata – wystarczy uważnie obserwować własne otoczenie. Minimalizm i niedopowiedzenie czynią z tego obrazu prawdziwy „balsam dla duszy”.

  • III miejsce – Magdalena Korzewska
Praca za III miejsce – Magdalena Korzewska, opis zdj. w artykule

Trzecie miejsce przyznano zdjęciu, które jury uznało za metaforę otwartości – zarówno architektury, jak i samej Gdyni jako miasta „okna na świat”. Kompozycja prowadzi wzrok ku horyzontowi, pozostawiając przestrzeń na refleksję i poszukiwanie marzeń. Zwrócono uwagę na warstwę symboliczną – obecność koloru niebieskiego wyrywającego z dosłowności kadru oraz zestawienie przestrzeni wewnętrznej i zewnętrznej. Zdjęcie ukazuje budynek, który staje się „galerią morza”, miejscem spotkania światła, szkła i odbijających się fal. Jury podkreśliło, że to praca nie tylko dobrze skomponowana, ale i niosąca przesłanie – otwartość, nadzieję i wizję dalszej drogi.

Natomiast wyróżnienia tematyczne otrzymali:

  • „Otwartość architektury”Ewa Kowalczyk

Fotografia wyróżniona za minimalizm, prostotę i graficzny charakter. Kompozycja jest sterylna, niemal abstrakcyjna, a zarazem niezwykle czysta w formie. Jury doceniło subtelne przenikanie światła i kontrast geometrycznych form, które wydobywają piękno nietypowej architektury.

  • „Człowiek i architektura”Dariusz Wojtała

Fotografia doceniona za mistrzowską grę światłocienia i czystość kompozycji. Podwójny balkon staje się pretekstem do stworzenia kadru o wyrazistej formie i przejrzystej strukturze. Jury zwróciło też uwagę na sytuacyjny charakter obrazu – dwie kobiety obecne w kadrze, choć prawdopodobnie sobie obce, zostają zestawione w jednym ujęciu, co dodaje zdjęciu narracyjnej głębi.

  • „Subtelne światłocienie modernizmu”Dariusz Wojtała

Wyróżnienie otrzymało zdjęcie za geometryczną kompozycję i trójwymiarowy efekt uzyskany poprzez grę plam światła i cienia. Klatka schodowa została tu przedstawiona jako niemal abstrakcyjna forma, w której fotografia przechodzi w sztukę graficzną.

  • „Architektura i natura”Kornelia Głowacka-Wolf

Fotografia wyróżniona za pastelową kolorystykę i tajemniczy nastrój. Jury podkreśliło, że uchwycone miejsce jest doskonale znane mieszkańcom Gdyni, a jednak dzięki subtelnemu światłu i nastrojowi zyskuje nowy, poetycki wymiar.

  • „Modernizm w podróży”Magdalena Korzewska

Pierwsza z fotografii zwróciła uwagę jury swoją prostotą i graficzną siłą. Uchwycony został moment, w którym sylwetka człowieka wpisuje się w przestrzeń światła i cienia, tworząc obraz minimalistyczny, a zarazem niezwykle sugestywny. To przykład kadru, który przyciąga uwagę intensywnością i umiejętnością budowania napięcia przy użyciu najprostszych środków.

Druga fotografia wyróżnia się fantazyjnym ujęciem architektury, w której elementy otoczenia tworzą niemal plakatową, abstrakcyjną kompozycję. Obraz ten ociera się o świat wyobraźni i fantastyki, pokazując modernizm w nieoczywistym, zaskakującym kontekście. Jury doceniło to zestawienie realności i wizji, które nadaje pracy charakter niemal malarski.

  • „Modernizm w podróży”Sebastian Szostek

Pierwsza praca to kadr modernistycznego budynku, w którym mocne barwy i staranna kompozycja łączą się z detalem codzienności – zwykłym gestem życia mieszkańców. To zestawienie architektury i ludzkiej obecności sprawia, że zdjęcie nabiera autentyczności, pulsuje rytmem miasta i pokazuje, że modernizm nie jest jedynie abstrakcyjną formą, lecz tłem dla codziennych historii.

Druga fotografia została doceniona za swój filmowy, nostalgiczny klimat. Jej kompozycja ma w sobie coś z pocztówki lub performance’u – jest nieco abstrakcyjna, a zarazem niezwykle intrygująca. Zdjęcie przyciąga uwagę atmosferą niedopowiedzenia i zostawia widza z pytaniami, skłaniając do zastanowienia się nad historią, która mogła kryć się w tej uchwyconej chwili.

  • „Archi-ikony”Magdalena Ergietowska

Fotografia Urzędu Morskiego zachwyciła jury subtelnym podejściem do formy i światła. Autor zrezygnował z efektownych zabiegów na rzecz prostoty i rytmu, dzięki czemu udało się uchwycić czystą ideę modernizmu. Zaskakuje wydobycie detali – nawet osoby doskonale znające ten budynek dostrzegają go na nowo. Połączenie szorstkiej faktury ściany z miękkim światłem tworzy obraz pełen spokoju i elegancji, a obecność symbolicznych elementów – kompasu czy zegara – odsyła do morskiej tożsamości Gdyni.

  • „Wnętrza Modernizmu”Małgorzata Szura-Piwnik

Zdjęcie wyróżnione za tajemniczy klimat i refleksyjny charakter. Napis „głębokość”, będący śladem dawnego basenu, wprowadza symboliczne znaczenia – przemijania i pamięci. Jury podkreśliło ciekawą kompozycję i grę światła, a także wymowną postawę bohaterki zdjęcia, której zamyślenie nadaje fotografii poetycki, melancholijny wymiar.

Dariusz Wojtała, zdobywca nagrody głównej i dwóch wyróżnień wszędzie stara się chodzić z aparatem.
Od kiedy zacząłem fotografować, wszędzie patrzę, gdzie coś ciekawego można sfotografować. A ponieważ jestem rodowitym gdynianinem, tu się urodziłem, mieszkam, pracuję, to najwięcej w moich fotografiach jest Gdyni. Nie przepadam fotografować telefonem komórkowym, ale od jakiegoś czasu coraz odważniej po niego sięgam, aby zrobić zdjęcie – komentuje Dariusz Wojtała.

Weekend Architektury na horyzoncie


Wystawa pokonkursowa to dopiero początek atrakcji, które przygotowano w związku z nadchodzącym Weekendem Architektury. Bonusowe wydarzenia trwają już od poniedziałku, 25 sierpnia. Ze szczegółowym programem można się zapoznać na stronie: weekendarchitektury.pl.

Wybrane fotografie z kategorii „Człowiek i architektura” można również podziwiać na specjalnej ekspozycji przygotowanej u partnera konkursu – w Centrum Riviera.

Organizatorem konkursu była Agencja Rozwoju Gdyni.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
ikona

Zobacz także

Najnowsze