Oszczędność czasu w codziennych dojazdach to najważniejsza zaleta systemu TRISTAR - największego w tej części Europy systemu inteligentnego zarządzania ruchem. Jego działanie oznacza poprawę płynności, bezpieczeństwa i komfortu na trójmiejskich drogach a dla pasażerów komunikacji miejskiej lepszą jakość podróżowania. TRISTAR to jedna z wizytówek prężnego rozwoju Trójmiasta i współpracy samorządów. Spotkanie wieńczące realizację partnerskiego projektu „Wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR w Gdańsku, Gdyni i Sopocie" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, odbyło się 19 listopada 2015 r. w PPNT Gdynia. System połączył 165 trójmiejskich skrzyżowań (Gdańsk: 78, Sopot: 14, Gdynia: 73) w sprawnie funkcjonujący organizm. Sercem całego systemu jest sieć komputerów - połączonych z centrami w Gdańsku i Gdyni - która zarządza przede wszystkim sygnalizacją świetlną i reguluje ruch pojazdów komunikacji miejskiej w obrębie najistotniejszych z punktu widzenia natężenia ruchu ulic w Trójmieście.Urządzenia zostały zamontowane na 152 skrzyżowaniach, a 13 skrzyżowań zostało wyposażonych w niezbędne urządzenia w ramach innych inwestycji. Uruchamiając TRISTAR tylko włączono je do systemu.TRISTAR w liczbach:- na potrzeby inwestycji zużyto 500 km kabli;- nowo położona sieć kanalizacji teletechnicznej ma długość prawie 137 km;- światłowody mają długość 147,8 km;- zamontowano 2226 sygnalizatorów ulicznych, świetlnych i dźwiękowych;- 745 pojazdów transportu zbiorowego wyposażono w komputery pokładowe z GPS i radiowe nadajniki priorytetów;- 79 kamer nadzoru wizyjnego;- 13 stacji meteorologicznych;- 15 tablic informacji parkingowej i 32 znaki informacji parkingowej;- 23 rejestratory przekroczenia prędkości;- 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle;- 22 terminale informacji pasażerskiej;- 18 tablic i 8 znaków zmiennej treści;- 73 tablice informacji pasażerskiej na przystankach komunikacji miejskiej;- 679 masztów;- 242 konstrukcje wysięgnikowe.W ramach systemu TRISTAR został uruchomiony również system informacji medialnej, który prezentuje podróżnym za pośrednictwem portalu internetowego informacje o sytuacji drogowej w obszarze objętym systemem (www.tristar.gdynia.pl; www.tristar.gdansk.pl; www.tristar.sopot.pl).Osoby podróżujące transportem publicznym znajdą na portalu m.in. planer podróży, bazujący na czasach rozkładowych oraz informacjach o aktualnych opóźnieniach pojazdów względem rozkładu. Użytkownicy korzystający z portalu mogą także skorzystać z informacji o aktualnych utrudnieniach w ruchu, warunkach pogodowych, komunikatach na tablicach i znakach zmiennej treści, informacji o wolnej liczbie miejsc na parkingach objętych systemem. Ponadto możliwe jest zapoznanie się z podglądem na obecną sytuację na drodze za pośrednictwem zainstalowanych kamer nadzoru wizyjnego. Zainstalowane w strategicznych miejscach sieci drogowej tablice zmiennej treści na bieżąco przekazują informacje o natężeniu ruchu, aktualnym czasie przejazdu wybranymi trasami oraz o ewentualnych nagłych utrudnieniach na drogach. Stosując się do komunikatów pojawiających się na tablicach, kierowcy mogą przemieszczać się płynniej, przyczyniając się do poprawy ruchu w całym mieście i ograniczenia korków.fot. Małgorzata Omachel-Kwidzińska Opublikowano: 19.11.2015 00:00 Autor: Michał Kowalski (2011)