„Jak szkoła to dwa koła” – to hasło właśnie rozpoczętej kampanii, która ma zachęcić uczniów gdyńskich szkół ponadpodstawowych do częstszego korzystania z roweru na co dzień. Podczas warsztatów młodych ludzi do aktywności będzie namawiał m.in. AJ – jeden z najpopularniejszych influencerów młodzieżowych. A warto być aktywnym, bo czekają nagrody. Kampania „Jak szkoła to dwa koła” ma z jednej strony zachęcić młodzież do częstszego korzystania z roweru w codziennych podróżach oraz zbudować zdrowe nawyki transportowe, a z drugiej - zebrać dane o mobilności młodzieży. Założenia kampanii powstały we współpracy z uczniami podczas warsztatów, a równolegle przeprowadzone badania ankietowe pokazały, jak uczniowie podróżowali do tej pory i z jakimi wyzwaniami mierzą się w codziennych podróżach do szkoły. Dzięki temu przygotowane działania odpowiadają realnym potrzebom i mogą skutecznie zachęcić do wyboru roweru w drodze do szkoły. Kampania jest skierowana do uczniów szkół ponadpodstawowych – młodych ludzi, którzy już za chwilę będą zdawać prawo jazdy i decydować, czy przesiąść się do samochodu, czy nadal korzystać z roweru i komunikacji miejskiej. To inwestycja w przyszłość, bo młodzi gdynianie wkrótce sami będą kształtować mobilność w mieście. Takie działania są możliwe dzięki projektom unijnym o charakterze badawczo-rozwojowym, które dają nam przestrzeń do testowania nowych rozwiązań i sprawdzania ich w praktyce – mówi Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni.Kampania to rowerowe wyzwanie dla uczniów – przez cały październik będą rejestrować swoje przejazdy w aplikacji Aktywne Miasta. Na podstawie zapisanych przejazdów zostaną wyłonieni zwycięzcy w dwóch kategoriach: liczby przejazdów oraz liczby przebytych kilometrów. Dodatkową zachętą do realizacji przejazdów będą śniadania rowerowe, które uczniowie otrzymają za przejazdy zrealizowane w kolejnym tygodniu. W jednym tygodniu realizują przejazdy, a w następnym odbierają rowerowe śniadania. Dla najbardziej aktywnych uczestników kampanii przewidziano 50 nagród indywidualnych – mówi Rafał Studziński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji UM Gdyni. – Kampania to nie tylko nagrody indywidualne, ale także okazja do rozwinięcia pasji i kreatywności. Zaplanowano trzy konkursy kreatywne: na film, zdjęcie oraz na pracę plastyczną. Każdy z tych konkursów będzie miał własną pulę nagród w postaci kart podarunkowych. film i montaż: Dominika Sobiech Rowerowe wyzwanie Przez cały październik uczniowie będą rejestrować swoje przejazdy w aplikacji Aktywne Miasta. To właśnie na podstawie tych danych wyłonieni zostaną zwycięzcy w dwóch kategoriach: przejazdy - liczy się liczba przejazdów do i ze szkoły, także wtedy, gdy rower łączony jest z innym środkiem transportu, kilometry - tu decyduje łączna liczba przejechanych kilometrów, także podczas podróży rekreacyjnych. Uczniowie, którzy w danym tygodniu zarejestrują swoje przejazdy, będą mogli odebrać w szkole rowerowe śniadania. Kanapki dostarczane raz w tygodniu dodadzą energii na kolejne dni konkursu! Dla najbardziej aktywnych uczestników przewidujemy 50 nagród indywidualnych. Konkursy kreatywne Kampania „Jak szkoła to dwa koła” to także okazja do rozwinięcia pasji i kreatywności. Zaplanowano trzy konkursy kreatywne: filmowy: „Dwa koła i do przodu" – prezentujący ulubioną trasę rowerową lub miejsce warte odwiedzenia na dwóch kółkach. Film powinien mieć charakter inspiracyjny i promować lokalne trasy rowerowe, ciekawe miejsca w Gdyni i okolicach oraz codzienne korzystanie z roweru jako środka transportu. Długość filmu: od 30 do 60 sekund. Zgłoszenia przyjmowane są od 13 do 24 października 2025 roku. fotograficzny: „Najbardziej stylowy rowerzysta" – przedstawiające uczestnika w oryginalnej stylizacji pokazującej, że jazda na rowerze może iść w parze ze stylem, kreatywnością i osobistym wyrazem. Zgłoszenia do Konkursu przyjmowane są od 6 do 17 października 2025 roku. praca plastyczna „Kierownica, dwa pedały i wpływ na środowisko mamy" w technice manualnej, która w kreatywny sposób ukaże, jak jazda na rowerze może przyczyniać się do ochrony środowiska naturalnego oraz promować zrównoważoną mobilność. Zgłoszenia przyjmowane są od 20 do 30 października 2025 roku. Każdy z konkursów będzie miał swoją pulę nagród w postaci kart podarunkowych. Zwycięskie filmy, zdjęcia i prace pokażą, że rower to nie tylko środek transportu, ale także inspiracja i sposób na wyrażenie siebie. W konkursach mogą wziąć udział uczniowie szkół które zgłosiły swój w kampanii „Jak szkoła, to dwa koła". Szczegółowe informacje dotyczące konkursów, w tym zasady przesyłania prac, znajdują się w regulaminach przekazanych szkołom uczestniczącym w kampanii: I Akademickie Liceum Ogólnokształcące, III Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi, Internat nr 1, V Liceum Ogólnokształcące, VII Liceum Ogólnokształcące, ZSSO, X Liceum Ogólnokształcące, CKZiU nr 1, CKZiU nr 2, Zespół Szkół Administracyjno-Ekonomicznych, Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych, Zespół Szkół Ekologiczno - Transportowych, Zespoł Szkół Ogólnokształcących nr 8 - XVII LO. Każdy z nich będzie miał swoją pulę nagród w postaci kart podarunkowych. Zwycięskie filmy, zdjęcia i prace pokażą, że rower to nie tylko środek transportu, ale także inspiracja i sposób na wyrażenie siebie. Inicjatywy szkół Szkoły również mogą włączyć się w działania kampanii. Miasto wybierze i zrealizuje pięć najbardziej kreatywnych wydarzeń zaplanowanych przez szkoły i tematycznie powiązanych z kampanią. Dodatkowo w wybranych szkołach uczniowie i nauczyciele będą mogli przetestować rowery elektryczne. Finał i nagrody specjalne Na młodzież czeka także wyjątkowa atrakcja, spotkanie z jednym z najpopularniejszych influencerów młodzieżowych, AJ’em (Adamem Josefem Modzelewskim), którego obecność wskazali sami uczniowie podczas warsztatów. Influencer poprowadzi warsztaty oraz przejazd rowerowy, motywując uczestników do aktywności.Podsumowanie kampanii zaplanowano na listopad. Nagrody odbiorą najlepsi uczestnicy konkursów indywidualnych oraz autorzy kreatywnych prac, a trzy najbardziej aktywne szkoły zostaną nagrodzone jednodniowym wyjściem do wybranego obiektu o charakterze edukacyjno-rekreacyjnym. Uroczyste wręczenie nagród odbędzie się w szkołach, z udziałem przedstawicieli Urzędu Miasta i organizatorów kampanii. Dane i technologie Równie ważnym aspektem kampanii jest zbieranie danych o mobilności nastolatków. Równolegle do opracowywania założeń kampanii i trwania samego konkursu, gromadzimy dane o codziennych podróżach tej grupy docelowej.Przez cały październik aplikacja Aktywne Miasta będzie rejestrować przejazdy uczniów, pokaże, jak często sięgają po rower i jak łączą go z innymi środkami transportu. Równolegle Gdynia prowadzi testy kamery z oprogramowaniem AI firmy Yunex zamontowanej w ramach porozumienia z Miastem na skrzyżowaniu alei Zwycięstwa i ul. Orłowskiej. Urządzenie wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego do liczenia pieszych i rowerzystów.Połączenie tych danych: z aplikacji, z kamery oraz z opinii zebranych w szkołach pozwoli uzyskać pełniejszy obraz codziennych podróży młodych gdynian. Dzięki temu kampania jest częścią większego procesu budowania zrównoważonej mobilności w Gdyni i aktualizacji Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP).Kampania jest realizowana w ramach projektu unijnego SUMPs for BSR, współfinansowanego ze środków programu Interreg Region Morza Bałtyckiego.Kontakt:Referat Zrównoważonej Mobilności, Wydział Inwestycjifb.com/mobilnagdyniamobilnosc@gdynia.pl+48 58 527 29 85 Opublikowano: 03.10.2025 13:00 Autor: Dorota Matejczyk (dorota.matejczyk@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 03.10.2025 15:41 Zmodyfikował: Jakub Winiewski