Co nowego

„Khatanga” opuściła gdyński port

„Khatanga” opuszczająca Port Gdynia (fot. Cezary Spigarski)

„Khatanga” opuszczająca Port Gdynia (fot. Cezary Spigarski)

Po ośmiu latach „Khatanga” opuściła Port Gdynia. Statek otrzymał status odpadu stwarzającego zagrożenie i trafi do certyfikowanej stoczni złomowej w Danii, gdzie zostanie zutylizowany. Jednostka wyruszyła w ostatni rejs w czwartek, 19 czerwca.


Zbiornikowiec „Khatanga” ma ponad 150 metrów długości, 26 metrów szerokości i waży ponad 15 tys. ton. Służył do transportu ropy naftowej i jej pochodnych. Od 2017 roku cumował w Porcie Gdynia. Przybył tam na remont, który planowano w Stoczni Remontowej Nauta. Kilka dni później, po kontroli przeprowadzonej przez Inspektorat Państwa Portu, Urząd Morski w Gdyni wydał decyzję o zatrzymaniu jednostki w porcie. W 2020 roku armator jednostki – Murmansk Shipping Company – ogłosił upadłość, przez co remont „Khatangi” został wstrzymany, a statek pozostał w porcie. Przez lata było jako mienie o nieuregulowanym statusie prawnym, bez jasności co do podmiotu odpowiedzialnego za stan techniczny, który się pogarszał.


Zarząd Morskiego Portu Gdynia we współpracy z Urzędem Morskim w Gdyni i przy wsparciu Ministerstwa Infrastruktury oraz Generalnego Inspektoratu Ochrony Środowiska podejmowali działania mające na celu uporządkowanie sytuacji jednostki, której status własnościowy i techniczny był skomplikowany. W grudniu 2024 roku Urząd Morski w Gdyni wydał zarządzenie usunięcia statku z portu, uznając go za odpad stwarzający ryzyko dla żeglugi i środowiska. Od tego momentu trwały intensywne przygotowania do wyprowadzenia statku z portu. Wykonano szereg działań technicznych – usunięto paliwa, oleje oraz inne substancje eksploatacyjne, dokonano niezbędnych napraw, w tym m.in. spawania burty.

„Khatanga” opuściła gdyński port w czwartek, 19 czerwca. Trafi do stoczni w Danii, gdzie zostanie zezłomowana.
Wyprowadzenie „Khatangi” z Portu Gdynia to dowód, że państwo działa skutecznie tam, gdzie przez lata brakowało decyzji. Dzięki współpracy wielu instytucji udało się rozwiązać problem, który zagrażał bezpieczeństwu żeglugi i środowiska. Było to zadanie nie tylko skomplikowane technicznie, ale również prawnie i organizacyjnie, dlatego tym bardziej dziękuję wszystkim zaangażowanym za determinację i konsekwencję w działaniu – powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.


„Khatanga” opuszczająca Port Gdynia (fot. Cezary Spigarski)

Procedura wyprowadzenia jednostki oraz jej transportu do stoczni w Danii objęta jest regulacjami prawa europejskiego i wymagała współpracy międzynarodowej. Do jej rozpoczęcia niezbędna była prawomocna decyzja o zgodzie na transgraniczny transport odpadów, którą wydał Główny Inspektor Ochrony Środowiska w porozumieniu z jego duńskim odpowiednikiem Miljøstyrelsen (Danish Environmental Protection Agency). Wydanie decyzji poprzedziło drobiazgowe i długotrwałe postępowanie wyjaśniające po stronie duńskiej w zakresie bezpieczeństwa utylizacji odpadów.
„Khatanga” została odholowana z Portu Gdynia na złomowanie. Dla nas bezpieczeństwo żeglugi, a tym samym bezpieczeństwo tak strategicznej infrastruktury, jak porty, jest priorytetem. Nasz rząd podejmuje zdecydowane i skuteczne działania zapewniające bezpieczeństwo kraju – podkreślił Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury.

Z punktu widzenia portu to przede wszystkim przywrócenie pełnej funkcjonalności strategicznego fragmentu nabrzeża. Statek, który był w coraz gorszym stanie technicznym, stanowił realne zagrożenie dla bezpieczeństwa wewnętrznego ruchu portowego. Dzięki konsekwentnym działaniom i dobrej współpracy z Urzędem Morskim, Ministerstwem Infrastruktury, a także szeregiem firm z branży morskiej możliwe było skuteczne zakończenie tej sprawy. To dowód, że wspólne i konsekwentne podejście przynosi realne efekty – zarówno dla bezpieczeństwa żeglugi, jak i sprawnego funkcjonowania infrastruktury portowej – powiedział Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Bardzo się cieszymy, że historia statku, który z niejasnym i zmiennym statusem własnościowym przebywał w Porcie Gdynia, właśnie dobiega końca. Statek stał się obiektem niezdolnym do samodzielnej żeglugi, bez załogi, bez zasilania i w konsekwencji zaczął stanowić realne zagrożenie dla infrastruktury portowej. Dzięki współdziałaniu administracji morskiej i sprawnemu przeprowadzeniu całej procedury przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia, dzisiaj możemy uwolnić port i jego otoczenie od obiektu, który ostatecznie został zakwalifikowany jako odpad i jako taki wyrusza w swoją ostatnią podróż – podsumowała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Wyprowadzenie „Khatangi” z Portu Gdynia wpisuje się w kontekst kończącej się w czerwcu polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, której hasło przewodnie to „Bezpieczeństwo, Europo!”.

Źródło: Urząd Morski w Gdyni

  • ikonaOpublikowano: 20.06.2025 12:50
  • ikona

    Autor: Magdalena Czernek (magdalena.czernek@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 20.06.2025 15:10
  • ikonaZmodyfikował: Małgorzata Omachel - Kwidzińska
ikona

Zobacz także

Najnowsze