Jak pracuje Urząd Miasta Gdyni i miejskie jednostki w majowy weekend? Sprawdź komunikat dla mieszkańców
Co nowego

Kolejny hybrydowy prom „made in Gdynia”

Wodowanie najnowszego hybrydowego promu w stoczni Crist w Gdyni, fot. dzięki uprzejmości GospodarkaMorska.pl

Wodowanie najnowszego hybrydowego promu w stoczni Crist w Gdyni, fot. dzięki uprzejmości GospodarkaMorska.pl

Kilka lat temu – „statek roku”, teraz – jego następca na potrzeby tego samego klienta. Hybrydowy prom P137 został zwodowany w gdyńskiej stoczni Crist i jednostkę czekają jeszcze prace wykończeniowe. To konstrukcja bazująca na rozwiązaniach ze słynnej „Elektry”, która wypłynęła z Gdyni w 2017 i powodzeniem przewozi pasażerów na krótkich trasach po wodach terytorialnych Finlandii.


Na jego bocznej burcie zobaczymy dwa charakterystyczne napisy. Pierwszy, „hybrid” - podkreśla jego nowoczesny, mniej szkodliwy dla środowiska sposób zasilania, drugi - „built by Crist SA” - to już dumne podkreślenie, że jednostka powstała właśnie tutaj, w gdyńskiej stoczni. Na razie jako P137, bez docelowej nazwy, ale najważniejsze już wiadomo – trafi do fińskiego armatora FinFerries i bardzo przypomina wcześniejszą konstrukcję na potrzeby tego samego zamawiającego, „Elektrę”.

Nowy prom już na wodzie


Nowy hybrydowy prom ze stoczni Crist jest nieco krótszy od swojego pierwowzoru – ma 70 metrów długości („Elektra” ma ponad 97 metrów) i pomieści na swoim pokładzie maksymalnie do 52 samochodów osobowych oraz 200 pasażerów. Jest dwustronny, więc jego załadunek i rozładunek może przebiegać szybciej, szybkie jest też jego ładowanie, bo baterie zasilające napęd jednostki mogą naładować się z lądu w zaledwie kilka minut. Awaryjnie na pokładzie zainstalowano też spalinowe generatory.

Jak informuje branżowy portal GospodarkaMorska.pl, w piątek, 21 października w Gdyni miało miejsce oficjalne wodowanie najnowszej konstrukcji lokalnej stoczni. W stoczniowym doku zanurzono jednostkę, która wymaga jeszcze prac wykończeniowych. Na przełomie roku nowy prom ma wypłynąć już do zamawiającego – operatora promowego FinFerries, który obsługuje połączenia na wodach Finlandii. Docelowo jednostka „made in Gdynia” będzie kursować między Nauvo i Korppoo.

Gdyńsko-fińska współpraca z sukcesami


Przypomnijmy, że przytaczana wcześniej „Elektra” również popłynęła z Gdyni do Finlandii, gdzie z powodzeniem służy dla tego samego armatora. Gdy w 2017 roku doczekała się swojego wodowania, była pierwszym hybrydowym promem w Europie i zaledwie drugim na świecie. Innowacyjną technologię doceniła cała branża, przyznając konstrukcji z Crista prestiżowy tytuł „Ship Of The Year” w konkursie Marine Propulsion Awards 2018.

Prom "Elektra", czyli pierwszy hybrydowy prom ze stoczni Crist na zamówienie FinFerries - nagradzany m.in. tytułem statku roku, fot. mat. prasowe Crist / archiwum
Prom "Elektra", czyli pierwszy hybrydowy prom ze stoczni Crist na zamówienie FinFerries - nagradzany m.in. tytułem statku roku, fot. mat. prasowe Crist / archiwum

Łącznie FinFerries zamówił w gdyńskiej stoczni Crist do tej pory trzy nowoczesne, hybrydowe promy – pierwszy to „Elektra”, drugi to natomiast zwodowana latem tego roku „Altera”.

  • ikonaOpublikowano: 25.10.2022 08:00
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 25.10.2022 08:17
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Zobacz także

Najnowsze