Co nowego

Zmiany w ZKM od 30 stycznia. Walczymy z rosnącymi kosztami

Gdyńską komunikację miejską atakuje gospodarczy kryzys - koszta podstawowych wydatków w spółkach przewozowych rosną w tym roku nawet o ponad 60%. Jednym ze sposobów na utrzymanie floty jest zmiana oferty przewozowej, fot. Kamil Złoch / archiwalne

Gdyńską komunikację miejską atakuje gospodarczy kryzys - koszta podstawowych wydatków w spółkach przewozowych rosną w tym roku nawet o ponad 60%. Jednym ze sposobów na utrzymanie floty jest zmiana oferty przewozowej, fot. Kamil Złoch / archiwalne

Ratujemy funkcjonowanie komunikacji miejskiej na tyle, na ile to możliwe. Sytuacja gospodarcza oraz rosnące ceny paliw i energii elektrycznej uderzają w przewoźników z taką siłą, że oprócz zmiany taryf będzie konieczna też korekta połączeń organizowanych przez ZKM Gdynia. Pomimo zwiększenia wydatków w budżecie miasta o 15 milionów zł zredukowane zostaną niektóre z mniej popularnych kursów. Niektóre linie pojadą też innymi trasami. Zmiany wejdą w życie od 30 stycznia tego roku.


Od poniedziałku, 30 stycznia 2023 roku zostaną wprowadzone zmiany w trasach niektórych linii i rozkładach jazdy większości linii gdyńskiej komunikacji miejskiej. Gruntowna przebudowa oferty przewozowej ZKM to reakcja na ogromny kryzys, który napędza wysoka inflacja, rosnące ceny paliw i energii elektrycznej.

Koszta rosną w zawrotnym tempie


Skalę problemu najlepiej opisują liczby: Gdynia, pomimo trudnej sytuacji finansowej samorządów, w budżecie miasta na nowy, 2023 rok zwiększyła wydatki na komunikację miejską ze 166 milionów na 181 milionów złotych.

„Dołożenie” kolejnych 15 milionów złotych na funkcjonowanie autobusów i trolejbusów to jednak kropla w morzu potrzeb – kilkunasto-, a nawet kilkudziesięcioprocentowe wzrosty podstawowych kosztów (wynagrodzeń, paliw, energii elektrycznej, eksploatacji pojazdów czy zewnętrznych usług) wymuszają dalsze szukanie dodatkowych środków. Kryzys najsilniej uderza m.in. w korzystającą wyłącznie z elektrycznych trolejbusów miejską spółkę PKT - tutaj wydatki na energię elektryczną wzrosną o 60%. Inny z miejskich przewoźników, spółka PKM musi z kolei liczyć się z podwyżką cen gazu o blisko 66%.

Miejski budżet nie jest w stanie pokryć kolejnych wydatków, bo problemy miast i gmin w całym kraju są takie same – niekorzystne zmiany prawne, a razem z nimi mniejsze dochody m.in. z tytułu udziału w podatku PIT (jeden z najważniejszych dochodów samorządu). Obok mniejszych dochodów - coraz większe wydatki w praktycznie każdym aspekcie funkcjonowania miasta.

Jedną z szans na utrzymanie komunikacji miejskiej jest zmiana oferty przewozowej.

- Rosnące koszta, które dotykają wszystkich przewoźników najdobitniej wyjaśniają sytuację, w której się znaleźliśmy. Ostatnie podwyżki taryf w Trójmieście to przecież absolutnie nie wina nowych rozwiązań z systemu „Fala”, jak błędnie sugeruje w ostatnim czasie część lokalnych polityków i aktywistów, tylko jedyna możliwa reakcja na to, co dzieje się już od dłuższego czasu w gospodarce. Wzrostu cen nie zatrzymamy sami, tutaj potrzeba jest reakcja rządu. To on ma narzędzia do walki z inflacją oraz rosnącymi cenami paliw i energii elektrycznej. Nawet jeśli jest już za późno, by rząd zdołał coś w tej kwestii zmienić, to zawsze może oddać samorządom setki milionów złotych, które zabrał im mocą „Polskiego Ładu” i nie zrekompensował strat, choć powinien. W tym roku niemałym trudem zwiększyliśmy budżet na komunikację miejską o kilkanaście milionów złotych, by sprostać kluczowym kosztom, ale odbije się to i tak na liczbie wykonanych przejazdów. Po prostu nie mamy źródła, z którego da się pokryć tak szybko rosnące koszta. Z miesiąca na miesiąc będzie coraz trudniej, więc możemy jedynie liczyć na reakcję rządu i spółek skarbu państwa – wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

ZKM Gdynia pochyliło się zatem nad korektą siatki połączeń tak, aby dotyczyły one przede wszystkim najmniej popularnych połączeń – tych, których zmiany pasażerowie odczują w najmniejszym stopniu. Zredukowanie niektórych kursów pozwoli w ten sposób pokryć około jedną trzecią rosnących wydatków przewoźników (zarówno prywatnych firm, jak i miejskich spółek przewozowych).

Szczegóły zmian opisane zostały poniżej.

Wydłużenia tras


  • Wydłużona zostanie trasa linii 32 do ul. Sandomierskiej w Małym Kacku – al. Zwycięstwa i ul. Stryjską. Na linii 32 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych w soboty, w niedziele i święta oraz w godzinach wieczornych we wszystkie dni tygodnia.
  • Wydłużone do pętli Redłowo SKM zostaną wybrane kursy linii 209. Zamiast do Placu Kaszubskiego autobusy pojadą do pętli Redłowo SKM ulicami: Władysława IV, Górskiego i Łużycką.
  • W okresie wakacji zostanie uruchomiona nowa śródmiejska linia meleksowa obsługująca przystanki Plaża Śródmieście - Muzeum Miasta Gdyni i Przystań Żeglugi, a linia 109 będzie wydłużona do plaży w Babich Dołach.


Reorganizacja tras i rozkładów jazdy


  • Na linii S uruchomiony zostanie przystanek Bernadowska – w pobliżu nowych osiedli mieszkaniowych.
  • Na linii 22 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych (obecnie linia ta w godzinach porannych nie funkcjonuje).
  • Linia 23 skierowana zostanie do pętli Mały Kack Strzelców, zamiast do Kaczych Buków.
  • Część kursów linii 31 zostanie ponownie skierowana do pętli na Kaczych Bukach – w celu naprzemiennej obsługi pętli Dąbrowa Miętowa i Kacze Buki.
  • Na linii 114 zwiększona zostanie częstotliwość kursów w dni powszednie w szczytach przewozowych, a do jej obsługi w dominującym zakresie wprowadzone zostaną trolejbusy.
  • Trasa linii 119 zostanie zmieniona. Od ul. Wójta Radtkego prowadzić będzie ulicami: 3 Maja, 10 Lutego, Podjazd i Śląską, zamiast ul. Władysława IV. Z powrotem, od al. Piłsudskiego autobusy linii 119 pojadą ulicami Śląską, Podjazd, 10 Lutego, Władysława IV i Wójta Radtkego.
  • Uruchomione zostaną dodatkowe kursy na linii 128 w szczycie porannym dnia powszedniego.
  • Dzięki uruchomieniu niedzielnych kursów linii 140 wzmocniona zostanie obsługa Chwarzna-Wiczlina.
  • Na linii 198 uruchomione zostaną dodatkowe kursy – wykonywane dotychczas na linii 163.

Inne zmiany


  • W soboty w godz. 16-19 i w niedziele w godz. 10-19 na liniach, na których obowiązuje częstotliwość 20-minutowa, kursy będą wykonywane co 30 minut.
  • Na linii 119 zostanie zmniejszona liczba kursów.
  • Zakres funkcjonowania linii 125 zostanie ograniczony do godzin wczesnoporannych i późnowieczornych.
  • Na linii 133 całotygodniowo ostatnie dwie pary kursów (po godz. 22) zamiast do Dworca Morskiego zostaną skrócone do Dworca Głównego PKP.
  • Linie 145 i 153 nie będą funkcjonować w niedziele i święta.
  • W związku z przedłużeniem linii 32 do Małego Kacka, trasa linii 152 zostanie skrócona do relacji Oksywie Dickmana – Węzeł Franciszki Cegielskiej.
  • Na linii 252 zostanie zmniejszona liczba kursów.
  • Na liniach nocnych wprowadzona zostanie przerwa w funkcjonowaniu we wszystkie dni tygodnia w godz. 2-3:30.
  • Zlikwidowane zostaną linie: W, 20, 21, 30, 34, 163, 182, 196 i 320 oraz sezonowe G i 309.

  • ikonaOpublikowano: 13.01.2023 12:00
  • ikona

    Autor: Redakcja portalu Gdynia.pl (wydz.komsp@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 13.01.2023 15:52
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona

Najnowsze