W Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 1 w Gdyni prowadzona jest terapia logopedyczna z wykorzystaniem nowego sprzętu do komunikacji alternatywnej i specjalną aplikacją MÓWIk. Korzystają z niej uczniowie, którzy w różnym stopniu mają trudności w mówieniu lub ich mowa nie spełnia wszystkich funkcji komunikacyjnych. To wszystko w ramach zrealizowanego już przez Wydział Edukacji projektu „Rozwiń skrzydła – program kompleksowego wsparcia gimnazjów w Gdyni”. Zanim placówka otrzymała tablety z oprogramowaniem MÓWIk, nauczyciele porozumiewali się z uczniem korzystając z prostych graficznie obrazów papierowych, tzw. piktogramów podzielonych na kilkadziesiąt kategorii. Piktogramy opisują całą otaczającą nas rzeczywistość m.in. postaci, części ciała, przedmioty z otoczenia, pogoda, muzyka, zainteresowania. Uczeń wskazywał właściwy obrazek, który odzwierciadlał to, co chciał powiedzieć w danym momencie, np. czym chce się bawić, jak się dziś czuje, co chciałby zjeść lub wypić. Aktualnie szkoła prowadzi zajęcia posługując się nowymi tabletami z oprogramowaniem MÓWIk z dużą bazą symboli, czyli tzw. tablic komunikacyjnych, które po wskazaniu na tablecie są odczytywane przez syntezę mowy. – Zanim otrzymaliśmy MÓWIk, dysponowałam piktogramami w wersji papierowej oraz urządzeniami do komunikacji alternatywnej z ograniczoną pojemnością zapisu informacji. Często było to trudne do ogarnięcia, a obecnie piktogramy znajdują się w jednym miejscu i są dostępne dla potencjalnego użytkownika „tu i teraz”. MÓWIk wyposażony jest w tablice komunikacyjne, które mogą być rozwijane w zależności od możliwości komunikacyjnych i potrzeb danego ucznia. Dobieramy je w taki sposób, by uczeń mógł optymalnie z nich korzystać – mówi Agnieszka Adamczyk, neurologopeda ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1 w Gdyni. Dzięki nowemu oprogramowaniu uczeń może łatwiej wyrażać swoje uczucia, potrzeby, mówić o swoich zainteresowaniach, porozumiewać się werbalnie z otoczeniem. – Terapeuta posługując się znakami wspiera graficznie sygnały, które docierają droga słuchową. Dla niektórych uczniów jest to bardzo ważne, gdyż często bywa tak, że funkcja rozumienia mowy jest zaburzona – podkreśla Agnieszka Adamczyk. Sprzęt i oprogramowanie do komunikacji alternatywnej MÓWIk został sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Galeria zdjęć Pobierz galerię Fot. Jan Ziarnicki Pobierz zdjęcie Fot. Jan Ziarnicki Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 07.05.2019 07:30 Autor: _Jan Ziarnicki (j.ziarnicki@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 07.06.2019 08:13 Zmodyfikował: Jan Ziarnicki