Co nowego

Koncertowa jesień z festiwalem Gdynia Classica Nova

Afisz 23. edycji festiwalu Gdynia Classica Nova//proj. graf. Wiktoria Wysocka

Afisz 23. edycji festiwalu Gdynia Classica Nova//proj. graf. Wiktoria Wysocka

Choć nie tak rozsławiony, jak Drezdeński Festiwal Muzyki Poważnej (Dresdner Musikfestspiele), Münchner Opernfestspiele, czyli Festiwal Muzyki Operowej czy Tydzień Mozartowski (niem. Mozartwoche) w Salzburgu, festiwal Gdynia Classica Nova obchodzi 23. urodziny. W tym roku patronuje mu jeden z trzech klasyków wiedeńskich – genialny kompozytor, eksperymentator, którego twórczość wyznaczyła pomost między klasycyzmem a romantyzmem – Ludwig van Beethoven. Mistrzowskie wykonania jego genialnej muzyki wybrzmiewać będą w Gdyni od 3 do 17 października. 23. edycję festiwalu Gdynia Classica Nova zainauguruje 3 października koncert w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Anny Duczmal-Mróz.

Festiwal Gdynia Classica Nova przez 16 lat organizowany był jako Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej i stanowił dla gdynian praktycznie jedyną okazję do obcowania na żywo z muzyką klasyczną. Dziś dzięki inicjatywom takim, jak niedziela Melomana czy koncertom organizowanym w Konsulacie Kultury tych okazji jest więcej, ale melomani z Gdyni i Pomorza nadal niecierpliwie czekają na październik, który wraz ze złotą jesienią niesie dźwięki symfonii, walców, sonat i koncertów.

3 października o godz. 17.00 koncertem w Teatrze Miejskim (ul. Bema 26) Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Anny Duczmal-Mróz zainauguruje 23. edycję festiwalu Gdynia Classica Nova.

W programie:
Ludwig van Beethoven: Sonata cis-moll op. 27 nr 2 Księżycowa (opr. J. Kowalewski)
Wielka fuga B-dur op. 133
Antonin Dvořák: Kwartet smyczkowy nr 12 F-dur op. 96 Amerykański (opr. A. Duczmal)

Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus została założona w Poznaniu w 1968 roku przez Agnieszkę Duczmal. Początkowo działała pod patronatem Jeunesses Musicales, a później Poznańskiego Towarzystwa Muzycznego. Zdobycie przez Orkiestrę w 1976 roku Srebrnego Medalu Herberta von Karajana na Międzynarodowych Spotkaniach Młodych Orkiestr w Berlinie Zachodnim zaowocowało przekształceniem jej rok później w etatowy zespół Polskiego Radia i Telewizji, a następnie w Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal.

W 2014 roku Orkiestra otrzymała status Instytucji Kultury współprowadzonej przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu i Polskie Radio S.A. w Warszawie, a w 2018 roku do współprowadzących dołączyło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Od 2009 roku drugim dyrygentem Orkiestry jest Anna Duczmal-Mróz; ów kobiecy duet dyrygencki czyni zespół ewenementem na skalę światową.

W dorobku artystycznym Amadeusa znajduje się wiele prawykonań, m.in. pierwsze światowe nagranie Wariacji Goldbergowskich J.S. Bacha w opracowaniu Józefa Kofflera na orkiestrę kameralną.

W dyskografii Orkiestra ma ponad 50 wydawnictw płytowych.

Wśród najsłynniejszych sal koncertowych, w których występowała Orkiestra, należy wymienić Concertgebouw w Amsterdamie, filharmonie w Berlinie, Kolonii, Monachium i Petersburgu, lipski Gewandhaus, wiedeński Musikvereinsaal, Pollack Hall w Montrealu, Queen Elizabeth Hall w Londynie, mediolański Teatro alla Scala oraz Tokyo Opera City Concert.
 
Bilety 30/20 zł (normalne/ulgowe).
 
4 października o godz. 17.00 w Teatrze Miejskim (ul. Bema 26) wystąpi Chopin University Big Band pod dyrekcją Piotra Kostrzewy.

W programie:
Ludwig van Beethoven: Bagatela a-moll Dla Elizy op. 119 nr 9
fragmenty V Symfonii c-moll op. 67 i VII Symfonii A-dur op. 92
oraz kompozycje: P. Czajkowskiego, A. Dvořáka, G. Gershwina, J. LaPorty, F. Liszta, W.A. Mozarta, M. Ravela.

Chopin University Big Band został powołany w 2006 roku z inicja­tywy prof. Bogumiła Gadawskiego i prof. Błażeja Sroczyńskiego. W latach 2006-2012 opiekę artystyczną nad zespołem sprawował Ryszard Borowski. Pod jego kie­rownictwem Big Band zagrał wiele koncer­tów na Uniwersytecie oraz w innych salach koncertowych. Od 2012 roku kierownikiem artystycznym zespołu jest Piotr Kostrzewa. Zespół tworzą studenci wszystkich wydziałów Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Bilety: 30/20 zł (normalne/ulgowe).
 
9 października o godz. 19.00 w kościele pw. św. Andrzeja Boboli (pl. św. Andrzeja 1) wystąpi Akademicki Chór Uniwersytetu Morskiego w Gdyni pod dyrekcją Karola Hilli i Roman Perucki (organy).

W programie:
Ludwig van Beethoven: Meeres Stille und Glückliche Fahrt op. 112
Felix Mendelssohn: VI Sonata organowa op. 65
Zoltán Kodály: Missa Brevis.

Bilety 10/5 zł (normalne/ulgowe).

Akademicki Chór Uniwersytetu Morskiego w Gdyni pod dyrekcją Karola Hilli to pierwszy akademicki chór działający w tym mieście. Chór powstał jesienią 2001 roku i od tego czasu zrzesza studentów, absolwentów, pracowników i sympatyków uczelni.
W repertuarze zespołu znajdują się utwory reprezentujące różne epoki: od średniowiecza po współczesność, od małych form a’cappella po wielkie dzieła wokalno-instrumentalne. Swoimi występami chór regularnie uświetnia wydarzenia kulturalne, konferencje naukowe, uroczystości kościelne i akademickie - nie tylko w kraju, ale i poza jego granicami (Francja, Niemcy, Hiszpania, Włochy, Litwa).
Poza koncertami formacja ma w swoim dorobku płytę CD a także nagrania radiowe i telewizyjne, w tym udział w pełnometrażowej produkcji filmowej. W styczniu 2019 r. chór wystąpił ze słynnym włoskim tenorem - Andreą Bocellim.
 
10 października o godz. 17.00 w kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa (ul. Armii Krajowej 46) wystąpią członkowie Cappella Gedanensis pod dyrekcją Rafała Kłoczko: Magdalena Stefaniak (sopran), Marta Mika (alt), Sebastian Mach (tenor) i Łukasz Jakubczak (bas).

W programie:
Ludwig van Beethoven: Msza C-dur op. 86.

Powołany do życia w 1981 roku zespół Cappella Gedanensis – wówczas jako Zespół Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis – to rozpoznawalna nie tylko na Pomorzu 
i w całej Polsce, ale także na świecie wizytówka Gdańska i Pomorza. Po wielu latach niebytu Kapela Rajców Miejskich, która pierwotnie powstała ok. 1560 roku, czyli w czasach świetności Rzeczypospolitej, a przestała istnieć w 1750 roku – ponownie zaistniała dzięki prof. Alinie Kowalskiej-Pińczak.

Bilety: 10/5 zł (normalne/ulgowe).

11 października o godz. 17.00 w sali koncertowej Portu Gdynia (ul. Rotterdamska 5) wystąpi Orkiestra Kameralna Progress pod dyrekcją Szymona Morusa, na fortepianie zagra Łukasz Krupiński.

W programie:
Ludwig van Beethoven:
Uwertura Coriolan op. 62
III Koncert fortepianowy c-moll op. 37
I Symfonia C-dur op. 21

Orkiestra Kameralna Progress to młody, dynamicznie rozwijający się zespół założony w 2009 roku przez dyrygenta Szymona Morusa. Współtworzą go utytułowani soliści, kameraliści, laureaci wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów. Od początku swojego istnienia orkiestra związana jest z Tczewem, w którym rokrocznie daje cykle koncertowe, tworząc trzon życia kuturalnego w regionie. O licznych sukcesach zespołu świadczy udział w znaczących wydarzeniach muzycznych nie tylko Pomorza, ale i całego kraju.

Bilety: 30/20 zł (normalne/ulgowe).
 
17 października o godz. 17.00 w kościele pw. św. Andrzeja Boboli (pl. św. Andrzeja 1) w koncercie finałowym wystąpi Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją Su-Han Yanga oraz Akademicki Chór Uniwersytetu Morskiego w Gdyni (przygotowanie: Karol Hilla): Aleksandra Zamojska (sopran), Jadwiga Rappé (alt), Ryszard Minkiewicz (tenor), Adam Palka (bas).

W programie:
Ludwig van Beethoven: Missa solemnis D-dur op. 123.

Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej powstała wraz z Filharmonią w roku 1945. Obecnie filharmonicy gdańscy należą do grupy wiodących orkiestr w Polsce, a Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku jest dynamicznym ośrodkiem muzycznym i miejscem znaczących wydarzeń o randze krajowej i międzynarodowej.

Filharmonia Bałtycka gościła i współpracowała z wybitnymi światowymi zespołami, dyrygentami i solistami, takimi jak: Gewandhausorchester zu Leipzig, Orkiestra Symfoniczna Teatru Maryjskiego z Sankt Petersburga, Filharmonicy Moskiewscy, Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Bamberger Symphoniker, Orquesta Sinfonica de Madrid, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, The King’s Singers, Sir Neville Marriner, Walery Giergiew, Riccardo Chailly, Paavo Järvi, Jonathan Nott, Jesús López Cobos, Jurij Simonov, Herbert Blomstedt, Maxim Vengerov, Roman Kofman, Krzysztof Penderecki, Marc Minkowski, Jerzy Semkow, Witold Rowicki, Jerzy Maksymiuk, Kazimierz Kord, Gabriel Chmura, José Mario Florencio, Franco Ferraro, Enoch von zu Gutenberg, Felix Carrasco, Juozas Domarkas, Krystian Zimerman, Cyprien Katsaris, Nigel Kennedy, Shlomo Mintz, Arto Noras, Ivan Monighetti, Leonidas Kavakos, Konstanty Andrzej Kulka, Rafał Blechacz, Edward Auer, Piotr Paleczny, Ann Murray, Lucia Aliberti, Helen Bickers.

Orkiestra zarejestrowała wiele nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych CD/DVD. Z ostatnich realizacji płytowych z udziałem orkiestry wyliczyć należy nagranie „War Requiem” Brittena pod batutą Sir Nevilla Marrinera (płyta otrzymała nominację do nagrody Fryderyka 2011), nagranie VI Symfonii i koncertu skrzypcowego Czajkowskiego pod batutą Maxima Vengerova, prawykonanie i rejestrację VIVO XXX Pawła Mykietyna (2010), kantatę „Genesis” pod batutą Ernsta van Tiela (2012), „Muzyczny portret Gershwina” z udziałem dyrygenta Vladimira Kiradijeva i pianisty Ludmila Angelova, nagranie „Wybitni twórcy polscy: Henryk Wieniawski” z udziałem wirtuoza skrzypiec Maxima Vengerova czy płytę „Bacewicz/Szostakowicz” z Aleną Baevą - artystką, która jest jednym z najwybitniejszych talentów muzycznych swojego pokolenia.

Bilety: 10/5 zł (normalne/ulgowe).

Od kilku lat w formule festiwalu Gdynia Classica Nova pojawiły się prezentacje twórczości patronów kolejnych edycji w przestrzeniach publicznych. Takie muzyczne uczty w centrach handlowych, na skwerach i dworcach pokazują, że wysoką kulturę możemy w Gdyni spotkać nawet w miejscach nieoczywistych. Nie inaczej będzie w tym roku. Już 2 października koncertowe pianino stanie w Centrum Riviera (ul. Kazimierza Górskiego 2). Fragmentów klasycznych utworów w autorskiej interpretacji będzie można posłuchać w godz. 16.00-19.00. W sobotę muzykowanie rozpocznie sie już o godz. 15.00, by wprowadzić nastrój przed koncertem otwarcia. W kolejny piątek w godz. 16.00-19.00 w tym miejscu będzie można posłuchać koncertu Gdańskiej Grupy Perkusyjnej Jeunesses Musicales, a w ostatni piątek festiwalu grupy Adam Wendt Trio.

Bilety na koncert inauguracyjny są dostępne wyłącznie online na www.bilety24.pl.
Bilety na pozostałe koncerty (z wyłączeniem koncertów w Centrum Riviera, które są ogólnodostępne) do kupienia w kasie Konsulatu Kultury oraz na gck.interticket.pl.

***

Ludwig van Beethoven to jeden z trzech klasyków wiedeńskich – obok Josepha Haydna i Wolfganga Amadeusa Mozarta, genialny kompozytor, eksperymentator, którego twórczość wyznaczyła pomost między klasycyzmem a romantyzmem.
Urodził się w 1770 roku, większość życia spędził w Wiedniu. Jako twórca dziewięciu monumentalnych symfonii, koncertów instrumentalnych, utworów kameralnych i sonat fortepianowych zrewolucjonizował myślenie o formie muzycznej i społecznej funkcji sztuki dźwięku.
Zmagał się głuchotą wywołaną prawdopodobnie ołowicą, która przyczyniła się też do jego przedwczesnej śmierci w 1827 roku.

afisz 23. edycji Gdynia Classica Nova (szczegóły w tekście).

  • ikonaOpublikowano: 14.09.2020 10:40
  • ikona

    Autor: Karolina Szypelt (karolina.szypelt@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 23.09.2020 13:32
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona

Najnowsze