Od wtorku 1 lipca w związku z budową Obwodnicy Witomina nastąpi zmiana organizacji ruchu po północnej stronie ulicy Chwarznieńskiej. Na stałe zostanie wyłączony z użytkowania kontrapas. Na ulicy Chwarznieńskiej, na odcinku od ul. Okrężnej do końca drogi dwupasowej, zostanie wyznaczony buspas. W związku z przygotowaniami do podłączenia nowo budowanej drogi do ul. Chwarznieńskiej, niezbędny będzie demontaż urządzeń odpowiadających dotychczas za funkcjonowanie kontrapasa, a na odcinku realizowanych prac będzie obowiązywała maksymalna dopuszczalna prędkość jazdy do 50km/h. Buspas na tym obszarze zostanie uruchomiony na odcinku od przystanku Okrężna 1 do pętli autobusowej na ulicy Sosnowej na Witominie w kierunku centrum miasta. Ulica Chwarznieńska: nowy buspas (po prawej), po lewej kontrapas, który zostanie zlikwidowany (fot. Marcin Mielewski, ZDiZ Gdynia) Ze względu na zwiększone natężenie ruchu na tym obszarze będziemy monitorować przepustowość ruchu do i z centrum miasta, a także na bieżąco rozwiązywać problemy drogowe. Mamy świadomość, że Gdynia Zachód to najbardziej rozwijająca się przestrzeń naszego miasta i ilość przemieszczających się zarówno aut, jak i pojazdów komunikacji miejskiej jest bardzo duża. Docelowo budowa obwodnicy Witomina ma odciążyć ten obszar i poprawić jakość komunikacji mieszkańcom Gdyni – informuje Maciej Zielonka, wiceprezydent Gdyni. Na tym etapie wykonane zostaną sieci podziemne, po zakończeniu prac zostanie wykonany docelowy układ drogowy po północnej stronie ul. Chwarznieńskiej oraz przeplotka między jezdniami. Wprowadzona organizacja ruchu w trakcie realizacji prac budowlanych ma zminimalizować opóźnienia pojazdów ZKM. Samochody i motocykle będą poruszać się lewym pasem ulicy Chwarznieńskiej w kierunku centrum. To rozwiązanie obowiązywać będzie od 1 lipca do momentu zakończenia prac przy Obwodnicy Witomina. Po oddaniu inwestycji do użytku dla mieszkańców, na ulicy Chwarznieńskiej przywrócone zostaną dwa pasy dla wszystkich użytkowników ruchu drogowego, natomiast buspasy pojawią się na samej obwodnicy Witomina. W miejscu dotychczasowego zakończenia kontrapasa będzie skrzyżowanie ul. Chwarznieńskiej z obwodnicą dzielnicy Witomino – mówi Paweł Filar, naczelnik WI UM Gdyni. Kolejnym etapem będą prace związane z wykonaniem studni kanalizacji sanitarnej na jezdni ul. Chwarznieńskiej. To trudne prace niemal w środku jezdni, więc organizacja ruchu odbywać się będzie przy wykorzystaniu ręcznego sterowania ruchem. Mając świadomość możliwych utrudnień, wykonawca został zobligowany do robót od godzin popołudniowych w sobotę do wczesnego poniedziałkowego poranka, czyli przy najmniejszym możliwym natężeniu ruchu. Następne prace realizowane będą po południowej stronie ul. Chwarznieńskiej. Wykonane tu zostaną kolejne elementy sieci podziemnych oraz docelowy układ drogowy. Prace zakładają przekierowanie ruchu dwukierunkowego na nową północną jezdnię oraz wykorzystanie docelowego skrzyżowania. Zapewniona zostanie ciągłość trasy rowerowej poprzez wykonanie ciągu pieszo rowerowego na odcinku prowadzenia prac. Po zakończeniu tych robót nastąpią zmiany w stanie pasa drogowego. Zostanie wykonany docelowy układ drogowy w obrębie skrzyżowania ul. Chwarznieńskiej i Obwodnicy Witomina.Aktualnie w przestrzeni budowy obwodnicy Witomina trwają prace m.in. dotyczące wykonania obiektów mostowych, przy ul. Witomińskiej pojawiły się nie tylko fundamenty, ale także pierwsze zbrojenia, które wychodzą z poziomu gruntu. Trwają również roboty ziemne na odcinku pomiędzy ulicami Witomińska – Kielecka i usuwanie kolizji oświetleniowych i teletechnicznych. Wykonawca otrzymał także decyzję derogacyjną na przeniesienie mrowisk, które kolidują z wykonywanym układem drogowym. Zrealizowano kanalizację deszczową na skrzyżowaniu z ulicą Chwarznieńską, a także odhumusowano teren pod obiekty mostowe.O każdym etapie będziemy informować mieszkańców w osobnym komunikacie drogowym. Budowa Obwodnicy Witomina, widok prac z lotu ptaka (fot. Marcin Mielewski, ZDIZ Gdynia) Kontrapas – 742 dni działania Kontrapas był uruchamiany niemal codziennie w dni robocze podczas roku szkolnego, łącznie przez 742 dni. Sumaryczny czas jego działania przekroczył 2200 godzin – średnio około 3 godziny dziennie. W rekordowym przypadku kontrapas działał nieprzerwanie przez ponad 13 godzin. Średnio przejeżdżało nim 12 autobusów na godzinę, a pasażerowie oszczędzali od 2 do nawet 10 minut, w zależności od długości porannego zatoru, który na ul. Chwarznieńskiej sięgał czasem ponad kilometra. Kontrapas autobusowy na ul. Chwarznieńskiej przez ponad pięć lat pomagał mieszkańcom zachodnich dzielnic sprawnie dotrzeć do centrum w godzinach porannego szczytu. Pozwalał omijać korek, dzięki czemu autobusy kursowały szybciej i punktualnie. To rozwiązanie realnie skracało czas podróży nawet o 10 minut i zachęcało do korzystania z komunikacji miejskiej – mówi Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni. Budowa Obwodnicy Witomina, widok prac z lotu ptaka (fot. Marcin Mielewski, ZDIZ Gdynia) Opublikowano: 27.06.2025 08:00 Autor: Dorota Matejczyk (dorota.matejczyk@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 27.06.2025 08:52 Zmodyfikował: Paweł Jałoszewski