Zmiany w organizacji ruchu w związku z budową Obwodnicy Witomina - od 6 do 24 października ulica Witomińska będzie całkowicie zamknięta.
Co nowego

Nowe i przebudowane przystanki oraz więcej torów. Gdynianie zyskają nowe możliwości podróży koleją

Szacunkowa wartość inwestycji to ponad 1,3 mld zł (mat. prasowe PKP PLK)

Szacunkowa wartość inwestycji to ponad 1,3 mld zł (mat. prasowe PKP PLK)

Wskazany w przetargu etap modernizacji linii kolejowej nr 201 – tym razem między Gdańskiem Osową a Gdynią Główną, w ramach którego zaplanowana została budowa trzeciego toru, elektryfikacja linii oraz przebudowa i budowa przystanków sprawią, że w Gdyni poprawi się jakość i komfort podróży koleją, a Port Gdynia zyska sprawniejsze połączenie z resztą kraju.

To jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w północnej Polsce

PKP PLK ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i realizację prac na 12-kilometrowym odcinku linii nr 201 pomiędzy Gdańskiem Osową a Gdynią Główną oraz na 1,5-kilometrowym odcinku linii nr 202, w obrębie stacji Gdynia Główna. Szacunkowa wartość inwestycji to ponad 1,3 mld zł. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w 2026 r., a zakończenie całego kontraktu planuje się na 2032 r.

Inwestycja zakłada, że na odcinku między Gdańskiem Osową a Gdynią Główną powstanie trzeci tor kolejowy, który znacząco zwiększy przepustowość linii. Cała trasa zostanie zelektryfikowana, a to przełoży się na większą liczbę pociągów pasażerskich i towarowych, które będą mogły nią kursować.  

Jak wskazuje inwestor, przebudowane zostaną stacja Gdynia Wielki Kack oraz przystanki Gdynia Karwiny, Gdynia Stadion oraz Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana, dzięki czemu zatrzymają się tu pociągi jeżdżące linią nr 201. W ramach przystanku Gdynia Wzgórze Świętego Maksymiliana powstaną dwa nowe perony dwukrawędziowe. Przebudowane też zostanie przejście podziemne, co znacznie poprawi komfort podróżnych. Co ważne, możliwa będzie także budowa nowych przystanków – Gdynia Źródło Marii (w sąsiedztwie ulic Nałkowskiej i Fizylierów) oraz Gdynia Mały Kack (w sąsiedztwie ulic Olkuskiej i Łowickiej).

Stacje i przystanki będą wyposażone w trzy krawędzie peronowe, wyższe od obecnych. Będą pochylnie i windy, które ułatwią dostęp do kolei zwłaszcza osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przebudowane zostaną obiekty inżynieryjne, a nowoczesny system sterowania ruchem zapewni bezpieczeństwo i płynność kursowania pociągów.

Modernizacja historycznej „Węglówki”, czyli linii kolejowej nr 201, to projekt o strategicznym znaczeniu dla Gdyni, Pomorza i całej Polski. Trasa łącząca z Gdynią stanie się nowoczesnym korytarzem transportowym, umożliwiającym zarówno rozwój połączeń pasażerskich, jak i bezpieczny, sprawny przewóz towarów do portu morskiego w Gdyni. Inwestycja wzmocni pozycję naszego miasta na mapie transportowej kraju i Europy, a także przełoży się na nowe miejsca pracy i korzyści dla gospodarki regionu.


Mapa pokazująca plan inwestycji lini 201.
Mapa projektowa inwestycji (mat. pras. PKP PLK S.A.)

Wygodniejsze i szybsze podróże


Inwestor wskazuje, że po zakończeniu inwestycji prędkość pociągów pasażerskich na odcinku Kościerzyna – Gdynia wzrośnie do 140 km/h, a towarowych do 100 km/h. Czas przejazdu skróci się o kilkanaście minut, szczególnie odczują to pasażerowie podróżujący między Gdynią a Kaszubami czy Bydgoszczą.

Dzięki zwiększonej przepustowości torów i przebudowie stacji przewoźnicy będą mogli wprowadzić nową ofertę połączeń dalekobieżnych i aglomeracyjnych, a mieszkańcy zyskają realną alternatywę wobec podróży samochodem. Wartość zadania na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna szacowana jest na ponad 1,3 mld zł i będzie ze środków PLK S.A., budżetu państwa oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Przebudowa wiaduktów na węźle Karwiny jest niezbędna


Przypomnijmy, że zgodnie z założeniami projektu, budowa węzła integracyjnego Gdynia-Karwiny miała znacznie ułatwić mieszkańcom podróż transportem publicznym. Zrealizowana w 2023 roku przebudowa nie objęła jednak przebudowy wiaduktów i nie osiągnięto wszystkich założonych celów, a to oznacza konieczność wykonania kolejnych prac w tym rejonie. Władzom miasta zależy, aby inwestycja na węźle Karwiny została dokończona zgodnie z jej pierwotnymi założeniami, tj. włączając w nią przebudowę wiaduktów.

Modernizacja układu drogowego w obszarze węzła Karwiny zakłada w kolejnym etapie prac przebudowę wiaduktów na węźle Karwiny i w tym zakresie gdyński samorząd pozostaje w stałym kontakcie z przedstawicielami spółki PKP PLK CRI w Gdańsku oraz PKP PLK ZLK w Gdyni. Wspólnie koordynowane są działania w sprawie przebudowy wiaduktów drogowych nad linią 201.
Prowadzimy rozmowy, które ostatecznie powinny zakończyć się podpisaniem trójstronnego porozumienia pomiędzy władzami Gdyni, marszałkiem województwa pomorskiego oraz PKP PLK w sprawie formy partycypacji w inwestycji oraz podziału zadań – podkreśla Tomasz Gałązka, dyrektor zarządzający ds. inwestycji. – Z uwagi na ograniczoną ilość miejsca wynikającą z uwarunkowań terenowych na węźle Karwiny, wspólnie z PKP PLK uznaliśmy, że wiadukty i linia kolejowa powinny mieć inną postać. Nowy projekt uwzględniałby trzy tory plus rezerwę pod jeden tor dodatkowy. Na obecnym etapie określone zostały założenia, według których zostaną zaprojektowane nowe obiekty.
Jak dodaje dyrektor Gałązka:

Gdynia jako samorząd dąży do zapewnia miastu niezbędnej, nowoczesnej, a przede wszystkim bezpiecznej komunikacji uwzględniającej potrzeby mieszkańców.

ikona

Najnowsze