W gdyńskim porcie powstał prototyp systemu monitorowania obciążeń nabrzeży i umocnień dna. To efekt projektu prowadzonego przez Zarząd Portu Morskiego Gdynia we współpracy z firmą Enamor i Uniwersytetem Morskim w Gdyni. Dzięki niemu zarządcy portu będą mogli stale obserwować siły, które cumujące statki wywierają na nabrzeża i odpowiednio reagować w przypadku występowania przeciążeń. Do portu wchodzi statek. Rozpoczyna się procedura cumowania, a wielka jednostka musi wykonać szereg precyzyjnych manewrów na małej – jak na swoje rozmiary – przestrzeni. Podczas tego na dno basenu portowego oraz jego nabrzeża oddziałują siły tworzone przez napęd jednostki. To, jak rozkładają się te siły i czy nie przekraczają bezpiecznych wartości, będzie można podejrzeć dzięki innowacyjnemu systemowi, którego prototyp powstał w Gdyni.Opiera się on na monitorowaniu obciążeń umocnień dna akwenu, poprzez wykonywanie pomiaru ciśnień na ściance nabrzeża. To niestosowana do tej pory metoda, która wykorzystuje zaawansowane technologie z dziedzin informatyki, mechatroniki, hydromechaniki i hydrotechniki. Testowany w warunkach laboratoryjnych i rzeczywistych – w Porcie Gdynia – system ma docelowo trafić na polski i zagraniczny rynek, umożliwiając zarządcom portów zwiększenie bezpieczeństwa w obsłudze statków.Za projekt współodpowiedzialne są Zarząd Portu Morskiego Gdynia S.A., firma Enamor Sp. z o.o. oraz Uniwersytet Morski w Gdyni. Skomplikowany proces przygotowania systemu rozpoczął się jeszcze w 2017 roku. W tym czasie prowadzono bardzo szczegółowe prace analityczne i modelowych. Zbieranie danych prowadzono przy Nabrzeżu Helskim II, które w gdyńskim porcie jest najbardziej obciążone ruchem statków. To właśnie tu cumują popularne wycieczkowce Stena Line, pływające do szwedzkiej Karlskrony.Prowadzone prace podzielić można na trzy etapy: opracowanie modelu testowego pomiarowego (opartego o 3 czujniki), wykonanie modelu funkcjonalnego systemu i wreszcie wykonanie prototypu systemu. W ramach nich wykonano analizy konstrukcji wsporczych, rozmieszczenia i połączeń systemu czujników na nabrzeżu. Ponadto podano również wymagania w zakresie granicznych wartości prędkości strumieni zaśrubowych dla wybranych typów umocnień nabrzeży portowych. Na początku bieżącego roku przygotowano również instalację zasilania systemu oraz konstrukcję wsporczą dla urządzeń. Obecnie przeprowadzana jest analiza przejrzystość informacji w prototypie systemu.Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Osi priorytetowej Komercjalizacja wiedzy, Działanie 01.01 Ekspansja przez innowacje, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. jest partnerem konsorcjum badawczo-rozwojowego z udziałem Uniwersytetu Morskiego w Gdyni oraz firmy Enamor Sp. z o.o., która jest Liderem projektu.Źródło: Port Gdynia Opublikowano: 28.04.2020 14:42 Autor: Paweł Kukla (p.kukla@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 28.04.2020 22:18 Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz