Dwie gdyńskie szkoły średnie – VI Liceum Ogólnokształcące i III Liceum Ogólnokształcące – okazały się najlepsze na całym Pomorzu w tegorocznej edycji Rankingu Szkół Kompetencji Przyszłości, który jest prowadzony w ramach olimpiady „Zwolnieni z Teorii”. Aktywni i pomysłowi uczniowie z gdyńskich liceów stworzyli projekty społeczne, które zostały też ocenione jako jedne z najlepszych w kraju! VI Liceum Ogólnokształcące im. Wacława Sierpińskiego oraz III Liceum Ogólnokształcące im. Marynarki Wojennej to odpowiednio 1. i 2. drugie miejsce w województwie pomorskim oraz 14. i 15. w skali całego kraju w tegorocznym Rankingu Szkół Kompetencji Przyszłości! Zestawienie wyróżnia szkoły, które sprzyjają zaangażowaniu społecznemu i rozwojowi kompetencji praktycznych uczniów na podstawie projektów społecznych, które zrealizowano w ramach olimpiady „Zwolnieni z Teorii”. Co roku uczniowie szkół średnich poświęcają swój czas i dobre chęci na wdrażanie w życie pomysłów, które pomagają różnym grupom społecznym. To chociażby pomoc osobom bezdomnym, integracja seniorów czy wsparcie dla dzieci z biednych rodzin - jednym słowem wszystko, co przy zaangażowaniu licealistów jest w stanie wnieść trochę radości do czyjegoś życia. Gdyńskie szkoły już wcześniej notowały sukcesy w różnych edycjach olimpiady „Zwolnieni z Teorii”, wcześniej informowaliśmy też o projektach realizowanych przez uczniów, na przykład o akcji „Spójrz mi w oczy”. Licealiści z III LO w tym roku prowadzili też projekt „Meet IT”, który polega na popularyzacji nauki programowania komputerowego, a w 2017 roku projekt "BE POSITIVE BE ACTIVE" otrzymał nagrodę „Złotego Wilka” i „Srebrnego Wilka” podczas finału olimpiady. Tym razem aż dwie gdyńskie szkoły znalazły się na wysokich miejscach w ogólnopolskim Rankingu Szkół Kompetencji Przyszłości, który podsumowuje łączną aktywność uczniów w placówkach. Klasyfikacja jest tworzona na podstawie dwóch kryteriów: wskaźnika liczby autorów projektów (czyli uczniów, którzy działali w ramach projektów społecznych) oraz wskaźnika jakości projektów (punkty przyznawano za liczbę beneficjentów, profesjonalne planowanie, pozyskiwanie partnerów i środków oraz liczbę wzmianek medialnych). Najlepsi w kraju okazali się licealiści z XII LO w Olsztynie. „Szóstce” 14. miejsce zapewnił łączny wynik 25,03 pkt, a „trójka” uplasowała się tuż za nią z 24,23 pkt. Cały ranking to 140 szkół, wśród których znalazło się jeszcze miejsce dla II Liceum Ogólnokształcącego oraz I Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego. - To dla nas prawdziwy powód do dumy i jednocześnie dowód na to, że gdyńskie aktywne społeczeństwo to także nastolatkowie – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni. - Projekty, które realizują gdyńscy licealiści to idealne, bardzo dojrzałe przykłady tego, jak można wspólnymi siłami generować pozytywne zmiany w najbliższym otoczeniu. Wolny czas, pomysły i dobra wola młodego pokolenia to wartości, które trudno wycenić w jakikolwiek sposób. Jestem przekonany, że udział w „Zwolnionych z Teorii” zaprocentuje w przyszłości i pomoże im w byciu świetnymi, aktywnymi ludźmi – dodaje wiceprezydent Bartoszewicz. Jak podają organizatorzy rankingu i olimpiady „Zwolnieni z Teorii”, w tym roku szkolnym w projekty społeczne zaangażowało się łącznie ponad 8 tysięcy uczniów z 900 szkół średnich w całej Polsce, który zajęli się około 300 różnymi zadaniami. Finaliści olimpiady otrzymują międzynarodowe certyfikaty z zarządzania projektami sygnowane przez Project Management Institute R.E.P., a główne założenia to przede wszystkim rozwój kompetencji miękkich, umiejętności menedżerskich, pracy w grupie i cech przywódczych umłodych ludzi. Docelowo uczestnicy programu mają lepiej radzić sobie na współczesnym rynku pracy i zyskać więcej doświadczenia niezbędnego do prowadzenia własnej działalności. Więcej o Rankingu Szkół Kompetencji Przyszłości, w tym kompletna klasyfikacja na stronie internetowej www.ranking.zwolnienizteorii.pl. Opublikowano: 09.06.2018 10:00 Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl)