Uwaga! Obowiązuje zakaz wchodzenia do lasu w związku z ASF (afrykański pomór świń). Szczegóły w komunikacie.
Co nowego

Nawet 12 tys. zł kary za zniszczenie roweru Mevo

Bez siodełka, z uszkodzonymi pedałami - Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot wprowadza kary za łamanie regulaminu korzystania z rowerów Mevo.

Bez siodełka, z uszkodzonymi pedałami - Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot wprowadza kary za łamanie regulaminu korzystania z rowerów Mevo.

Rower bez pedałów lub siedzenia, wrzucony na dach kiosku, służący do przewozu… hulajnogi bądź trzech osób czy zapięty na prywatnej posesji – to tylko kilka przykładów niezgodnego z regulaminem korzystania z systemu Mevo 2.0. Podczas gdy jedni mieszkańcy cieszą się z możliwości korzystania z rowerów miejskich, inni dewastują pojazdy albo w inny sposób łamią regulamin korzystania z nich. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot zapowiada więc finansowe konsekwencje w takich przypadkach.

Minął zaledwie tydzień testu zewnętrznego rowerów Mevo 2.0. Na 20 tys. zarejestrowanych użytkowników aż 250 ma już zablokowane konta. W związku z tą sytuacją Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot wprowadza kary za łamanie regulaminu korzystania z rowerów Mevo. To odpowiedź na liczne zgłoszenia mieszkańców metropolii oraz obserwacje OMGGS. Uwaga! Naliczanie kar wejdzie w życie w sobotę, 23 września, o godz. 12:00

- To wielki sprawdzian z naszej odpowiedzialności jako społeczności. Przeważająca większość uczestników testów go zdała. Rowery Mevo są dla nas i musimy o nie dbać, jak o swoje. Kto tego nie rozumie, musi liczyć się z kosekwencjami - komentuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. 

Reagują mieszkańcy 

“Zablokować konto i ukarać, tych którzy jeżdżą na rowerach w dwie, trzy osoby i w ten sposób niszczą rowery”. To jeden z najczęściej pojawiających się komentarzy i maili, które w ciągu pierwszych dni testów zewnętrznych Mevo 2.0 Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot otrzymał od mieszkańców. Z uwagi na liczne przypadki rażącego łamania zapisów regulaminu przez użytkowników, podjęto zatem decyzję o wprowadzeniu następujących opłat dodatkowych (obok obowiązującej już od 13 września opłaty w wysokości 10 zł za pozostawienie roweru poza stacją postoju), które będą pobierane od użytkowników systemu: 

  • jazda na koszu lub inna próba zniszczenia roweru - 500 zł, 
  • pozostawienie roweru w strefie zabronionej, czyli we wszystkich miejscach niedostępnych dla serwisu – 450 zł, 
  • jazda na rowerze przez więcej niż jedną osobę – 100 zł, 
  • korzystanie z własnych zamków rowerowych - 200 zł, 
  • dojazd rowerem na plażę – 80 zł, 
  • przewóz rowerów środkami transportu - 50 zł 

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot wprowadza kary za łamanie regulaminu korzystania z rowerów Mevo. Na zdjęciu niezgodne z regulaminem wykorzystanie roweru Mevo.

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot wprowadza kary za łamanie regulaminu korzystania z rowerów Mevo. Na zdjęciu niezgodne z regulaminem wykorzystanie roweru Mevo. Fot. OMGGS

Oto taryfikator dotyczący kradzieży lub zniszczenia roweru:  

  • uszkodzenie roweru uniemożliwiające naprawę - 12000 zł, 
  • kradzież roweru – 12000 zł, 
  • kradzież baterii - 3000 zł, 
  • uszkodzenie koszyka - 2000 zł, 
  • usuwanie naklejek - 500 zł, 
  • złamane/uszkodzone siodło - 1000 zł, 
  • każdy inny potwierdzony przypadek - 1000 zł. 

Wszystkie pozostałe ustalenia dotyczące drugiego etapu testów roweru metropolitalnego Mevo pozostają aktualnie bez zmian. 

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot wprowadza kary za łamanie regulaminu korzystania z rowerów Mevo. Na zdjęciu niezgodne z regulaminem wykorzystanie roweru Mevo. Fot. OMGGS

- Wprowadzane kary mają być rodzajem straszaka dla tych wszystkich, którym przyjdzie do głowy korzystanie z Mevo niezgodnie z regulaminem - mówi Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo. - Jednocześnie zapewniamy, że karać będzie rygorystycznie, ale też bardzo ostrożnie. Nie będą to pochopne decyzje, a potwierdzone dowodami. Jeśli sami zauważymy takie działania lub otrzymamy zdjęcia czy filmy, na których widać naruszenia, a jednocześnie numer roweru nałożymy karę - stwierdza. 


OMGGS dziękuje mieszkańcom metropolii 

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot dziękuje mieszkańcom metropolii, którzy zwrócili uwagę na nieprawidłowe lub bezmyślne korzystanie z pojazdów. To bardzo cenne informacje, dzięki którym można lepiej dopracować całe przedsięwzięcie. W końcu Mevo to dobro wspólne i wspólnie powinniśmy o nie dbać - tak, aby jak najwięcej osób mogło z niego korzystać. 

- Mevo jest dla wszystkich. Zależy nam, aby w czasie trwania testów jak najwięcej osób mogło z niego skorzystać i podzielić się uwagami. Kluczowe jest także dbanie o rowery, jako dobro wspólne - podkreśla Michał Glaser, prezes OMGGS. - Im rozsądniej będziemy korzystać z systemu roweru metropolitalnego teraz, w fazie testów, tym szybciej będziemy mogli cieszyć się pełną flotą we wszystkich szesnastu gminach – podkreśla.  

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot dziękuje również za zgłaszanie wszystkich błędów i niedogodności związanych z pracą systemu. OMGGS przekazuje je na bieżąco do hiszpańskiego operatora, firmy City Bike Global, która pracuje nad ich wyeliminowaniem. 

Trzeba aktualizować aplikację 

OMGGS przypomina o regularnym aktualizowaniu aplikacji Mevo. Z każdą aktualizacją wprowadzany jest szereg zmian i ulepszeń. Eliminowane są najczęstsze błędy, dzięki czemu korzystanie z rowerów jest wygodniejsze. To także kluczowe dla operatora systemu, ponieważ wówczas otrzymuje on bieżące problemy do rozwiązania. 

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot wprowadza kary za łamanie regulaminu korzystania z rowerów Mevo. Na zdjęciu niezgodne z regulaminem wykorzystanie roweru Mevo.

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot wprowadza kary za łamanie regulaminu korzystania z rowerów Mevo. Na zdjęciu niezgodne z regulaminem wykorzystanie roweru Mevo. Fot. OMGGS


Statystyki pierwszego tygodnia testów

Oto kilka danych liczbowych po pierwszym tygodniu testów zewnętrznych: 

  • ponad 60 tysięcy - tyle podróży odbyto rowerami Mevo, 
  • 60% w tygodniu, 40 % w weekend, 
  • 13 minut - tyle wynosi średni czas podróży, 
  • 20 tysięcy - tylu zarejestrowanych użytkowników mamy w systemie, 
  • 250 kont użytkowników zostało zablokowanych z powodu niewłaściwego korzystania z roweru, 
  • 11 tysięcy podróży - to dzienny rekord z 20 września.

  • ikonaOpublikowano: 21.09.2023 15:05
  • ikona

    Autor: Zygmunt Gołąb (z.golab@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 21.09.2023 16:24
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona

Zobacz także

Najnowsze