Co nowego

Nowe trolejbusy już w Gdyni. Wydłużą linię 25

Nowe trolejbusy w bazie Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni (fot. Kamil Złoch)

Nowe trolejbusy w bazie Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni (fot. Kamil Złoch)

Sześć nowych trolejbusów z bateryjnym zasilaniem trafiło do taboru Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni. Rozszerzą flotę pojazdów i – przede wszystkim – wydłużą trasę popularnej linii 25, która już od 2 lutego dojedzie aż do osiedli mieszkaniowych na końcowym fragmencie ulicy Chylońskiej.




To istotna zmiana nie tylko dla spółki PKT, która na co dzień zajmuje się flotą gdyńskich trolejbusów, ale przede wszystkim dla mieszkańców – nowe zakupy spółki sprawiają, że wydłuży się trasa popularnej linii 25.

Połączenie już od lutego sięgnie niemal do końca ulicy Chylońskiej, gdzie nowe pojazdy dotrą dzięki bateriom. Oznacza to, że m.in. mieszkańcy nowych osiedli przy ul. Janowskiej będą mogli na co dzień korzystać z komunikacji miejskiej, którą dotrą na przykład do Śródmieścia.



Zdjęcia i montaż: Sławomir Okoń

 

Większy tabor w PKT i sprawdzone modele


Marcin Połom, Aleksandra Kosiorek i Hubert Kołodziejski przemawiają w bazie PKT, w tle nowe trolejbusy
Przekazanie nowych trolejbusów dla PKT w Gdyni. Od lewej prezes spółki Marcin Połom, prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek i dyrektor ZKM w Gdyni Hubert Kołodziejski (fot. Kamil Złoch)

Symboliczne przekazanie trolejbusów nastąpiło w poniedziałek, 22 grudnia na terenie bazy PKT. O tym, jak wykorzystane będą nowe nabytki, mówili m.in. prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek, prezes spółki PKT Marcin Połom i dyrektor ZKM w Gdyni Hubert Kołodziejski.

Uzupełniamy tabor nowoczesnymi, wyprodukowanymi w Polsce trolejbusami. Dla mieszkańców najważniejsza wiadomość, poza tą, że będą poruszać się nową flotą, jest taka, że dzięki temu możemy wydłużyć linię numer 25 i obsługiwać komunikacją zbiorową odcinek, na którym dotychczas tabor żadnego przedsiębiorstwa nie jeździł – podkreśliła prezydent Gdyni, Aleksandra Kosiorek.

To modele marki Solaris, które są już dobrze znane mieszkańcom Gdyni i z powodzeniem radzą sobie w praktyce podczas codziennych kursów. Co ważne, tym razem nie zastąpią one najbardziej wysłużonych pojazdów, ale rozszerzą dotychczasowy tabor.


To oczywiście najnowocześniejsze trolejbusy ze wszystkich, które posiadamy i są jednocześnie najnowocześniejszymi, jakie produkowane są dzisiaj w Europie. Posiadają polski napęd firmy Medcom i baterie trakcyjne, które pozwalają na przejazd do 30 kilometrów bez ładowania z sieci trakcyjnej. Mają one ten sam typ baterii, które kupowaliśmy od kilku lat, bo są bardzo sprawdzone, ale jednocześnie są jeszcze bardziej dopracowane pod kątem energochłonności i bardziej oszczędne energetycznie – mówił Marcin Połom, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.

 

Trolejbusy dotrą na końcowy odcinek Chylońskiej


Zajezdnia PKT, przód trolejbusu Solaris, widoczna kabina kierowcy i kierownica
Nowe trolejbusy marki Solaris, które trafiły do PKT (fot. Kamil Złoch)

Wspomniane przedłużenie trasy linii 25 aż do końcowego odcinka ulicy Chylońskiej wejdzie w życie dokładnie 2 lutego – tuż po zakończeniu ferii zimowych. Trolejbusy będą kursować ulicą Morską, po czym skręcą w ulicę Chylońską. Dodatkowy fragment przejadą już poza siecią trakcyjną, na zasilaniu z baterii.

Dzięki temu końcowy odcinek ulicy Chylońskiej, który do tej pory nie był obsługiwany, zostanie udostępniony dla komunikacji miejskiej. Pojawią się dwie pary nowych przystanków, czyli cztery przystanki, gdzie będzie można wsiąść i pojechać trolejbusem linii 25 albo do Śródmieścia Gdyni, albo dojechać jeden czy dwa przystanki do pętli przy ulicy Janowskiej. Mieszkańcy mówili, że przydałoby się coś, co by ułatwiło im dostęp do transportu zbiorowego, także spełniamy dzięki temu ich postulaty – wyjaśnił Hubert Kołodziejski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.



Najważniejsze informacje techniczne o nowych trolejbusach w PKT:


  • modele Solaris Trollino 12M wyprodukowane przez Solaris Bus&Coach w 2025 roku w Polsce;
  • 12 metrów długości;
  • pojazdy niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i ograniczoną mobilnością;
  • baterie trakcyjne w technologii LTO o pojemności 60 kWh;
  • możliwość przejechania około 30 kilometrów poza siecią trakcyjną (na baterii);
  • silnik trakcyjny o mocy znamionowej 175 kW (około 238 koni mechanicznych);
  • klimatyzowana przestrzeń pasażerska, oddzielnie klimatyzowana kabina kierowcy;
  • 29 miejsc siedzących i 46 miejsc stojących dla pasażerów.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 22.12.2025 16:31
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 22.12.2025 17:23
  • ikonaZmodyfikował: Jakub Winiewski
ikona

Najnowsze