Co nowego

Nowy terminal promowy w Gdyni coraz bliżej

Wmurowano kamień węgielny pod budowę nowego publicznego terminalu promowego w Gdyni. Na zdjęciu widoczna wizualizacja terminalu (materiały Portu Gdynia) oraz aktu erekcyjnego i tuby kamienia węgielnegi (fot. Paweł Kukla)

Wmurowano kamień węgielny pod budowę nowego publicznego terminalu promowego w Gdyni. Na zdjęciu widoczna wizualizacja terminalu (materiały Portu Gdynia) oraz aktu erekcyjnego i tuby kamienia węgielnegi (fot. Paweł Kukla)

W Gdyni powstanie nowy publiczny terminal promowy. Pod inwestycję uroczyście został wmurowany kamień węgielny. Dzięki budowie gdyński port zyska możliwość obsługi promów o długości nawet do 240 metrów, co przełoży się na większą ilość przypływających statków i pasażerów. Jednocześnie usytuowanie nowego terminalu przybliży odwiedzającym centrum miasta.

Budowa nowego publicznego terminalu promowego to jedna z ważniejszych inwestycji prowadzonych przez Port Gdynia. Dzięki niej do Gdyni zawijać będą mogły większe i pojemniejsze jednostki, a przede wszystkim będą mogły robić to z większą częstotliwością niż dotychczas. Dziś przedstawiciele inwestora i wykonawcy uroczyście wmurowali kamień węgielny pod inwestycję.

- Nowy terminal znajdować się będzie bliżej wejścia do portu, a to jest bardzo istotne z punktu widzenia operatorów promowych. Jednocześnie zbliżymy się do centrum miasta. Turyści, którzy będą odwiedzać Gdynię, będą mogli łatwiej korzystać z atrakcji i usług, które miasto będzie im oferować – tłumaczy Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.



Nowy terminal będzie mógł obsługiwać większe ilości pasażerów niż do tej pory, a także znacznie większe promy. Mowa o jednostkach o długości nawet do 240 metrów, podczas gdy dziś są to jednostki o długości maksymalnie 176 metrów.

Projekt zakłada wybudowanie budynku terminalu wraz z przylegającymi do niego parkingami, peronami do obsługi komunikacji publicznej, a także miejscami postojowymi dla taksówek, minibusów i autobusów komunikacji miejskiej oraz dla samochodów prywatnych. W ramach inwestycji stworzony będzie też magazyn i przebudowane zostaną m.in. nabrzeża o długości ok. 600 metrów oraz drogi dojazdowe i tory kolejowe.

materiał Portu Gdynia

Prace wykona, wyłoniona w drodze postępowania przetargowego, Korporacja Budowlana Doraco.

- To największa inwestycja w porcie od 50. lat. Składa się ona z trzech elementów: budowy placów składowych i parkingów, dużej części hydrotechnicznej – która jest największym wyzwaniem, ponieważ praca z wodą jest dosyć trudna – oraz sam budynek terminalu o pięknej architekturze gdyńskiego modernizmu. To pięknie zaprojektowany obiekt, który będzie łączył terminal pasażerski z promami – mówi Karol Zduńczyk, prezes zarządu Doraco.

Publiczny terminal promowy ma zostać oddany do użytku w drugiej połowie 2021 roku. Koszt inwestycji wynosi ponad 235 milionów złotych. Projekt zostanie zrealizowany w oparciu o środki własne Zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz 116 milionów złotych funduszy unijnych pochodzących ze środków Funduszu Spójności w ramach programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 04.10.2019 13:59
  • ikona

    Autor: Paweł Kukla (p.kukla@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 10.10.2019 13:43
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Zobacz także

Najnowsze