Jak powinna wyglądać edukacja przyszłości? Jakie innowacyjne metody nauki można zastosować w szkole oraz jak korzystać z narzędzi wspierania kompetencji uczniów? O wiedzę z tego zakresu są bogatsi gdyńscy nauczyciele, którzy wzięli udział w konferencji „Edukacja w akcji: szkoła innowacji”. Odbyła się ona 19 listopada w przestrzeni Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i Centrum Nauki Experyment w Gdyni. Spotkanie przyciągnęło szerokie grono słuchaczy. Wzięli w nim udział eksperci edukacyjni oraz nauczyciele. To już siódma tego typu konferencja. Zgromadzonych powitała wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała. – Bardzo lubimy mówić, że nasze miasto jest innowacyjne, ale to słowo trzeba wypełniać treścią. Innowacyjność oznacza m.in. gotowość na zmianę, a we współczesnym świecie nawet na wiele zmian w krótkim czasie. Właśnie o tym chcielibyśmy rozmawiać z nauczycielami po to, aby mogli oni potem mówić o tym z uczniami. Experyment od lat szkoli pedagogów. To miejsce, w którym chcemy zaprzyjaźniać się z nauką, a dzisiaj rozmawiamy, w ramach tej nauki, o innowacji – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. Konferencja składała się z dwóch części - bloku inspiracyjnego złożonego z kilku eksperckich prelekcji oraz warsztatów. Uczestnicy dowiedzieli się, że innowacyjna szkoła oznacza przede wszystkim naukę krytycznego myślenia oraz kształtowanie kompetencji przyszłości. – Spotkanie skierowane głównie dla nauczycieli, dlatego, że bardzo ważne jest, żeby nadążać za potrzebami rynku i kompetencjami XXI wieku. To przede wszystkim zdolność krytycznego myślenia, przystosowanie do szybkich zmian, czyli nadążanie za zmieniającą się rzeczywistością, a także umiejętność posługiwania się nowymi technologiami. O tym wszystkim musi mówić współczesna szkoła, jeśli chce mieć wpływ na postawy i wybory swoich uczniów oraz chce ich uczyć rzeczy najważniejszej, którą można zamknąć w stwierdzeniu: „Zawsze zastanawiaj się nad tym, co powiesz i dlaczego to mówisz. Nie oceniaj ślepo faktów, dociekaj, zgłębiaj i nie bój się żadnej dyscypliny naukowej”. Pokażemy praktyczne kompetencje – co można zastosować w szkole, jakiego typu narzędzia uczniowie lubią. Na co dzień mocno doświadczamy tego w Experymencie. Wiemy, które zajęcia najlepiej się sprawdzają. Fakt, że mamy bonus w postaci korzystania z edukacji nieformalnej. Możemy bardziej eksperymentować na naszych zajęciach. Widzimy, że to się podoba młodzieży i widzimy, że wciągamy ich w dialog, a to chyba jest najważniejsze i podobnie powinno dziać się w szkole – mówi Alicja Harackiewicz, dyrektor Centrum Nauki Experyment w Gdyni. Podczas części panelowej prelegenci opowiedzieli o najważniejszych zagadnieniach zmiany w procesie edukacji oraz narzędziach wspierania kompetencji uczniów. Małgorzata Borowska-Leszczyszyn wygłosiła wykład pt. „Szkoła jest OK”. Dr Joanna Mytnik i dr Wojciech Glac opowiedzieli o rywalizacji jako o narzędziu wspierającym kompetencje przyszłości. A Grzegorz Stunża zastanawiał się, kiedy roboty zabiorą pracę nauczycielom. Pierwszą część konferencji zakończył wykład Maciej Winiarka – „4Cs – kreatywność komunikacyjna, współpraca i myślenie krytyczne. W części warsztatowej nauczyciele mogli zapoznać się z wybranymi, innowacyjnymi metodami edukacji. Była wymiana doświadczeń oraz szansa na zdobycie informacji o już wdrażanych różnych nowoczesnych sposobach nauczania. Uczestnicy rozmawiali też o tym, jak należałoby przekształcić polską szkołę, by dawała przestrzeń na kreatywne działania. Maciej Winiarek poprowadził zajęcia o narzędziach krytycznego myślenia, które rozwijają uczniów i pomagają im zrealizować podstawę programową. Z kolei Sylwia Żmijewska-Kwireg przygotowała warsztaty pt. „Między relacją, przymierzem, tutoringiem a kulturą osoby - przywództwo edukacyjne w szkole a wyzwania współczesnego świata”. Natomiast Ewelina Gorczyca mówiła o tym, co wspólnego z matematyką ma zwierz i srebrny medal oraz o wspierającej roli gier w edukacji wczesnoszkolnej. Natalia Mikołajek przedstawiła pomysł na notatki wizualne od A do Z i o możliwościach zastosowaniach w szkole. Był również warsztat na temat nauki przez dociekanie, który poprowadziły Sandra Olszewska i Sylwia Działa. Galeria zdjęć Pobierz galerię W konferencji „Edukacja w akcji: szkoła innowacji” uczestniczyła wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie W przestrzeni Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i Centrum Nauki Experyment w Gdyni odbyła się konferencja dla nauczycieli pt. „Edukacja w akcji: szkoła innowacji” // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Konferencję otworzyła wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie W przestrzeni Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i Centrum Nauki Experyment w Gdyni odbyła się konferencja dla nauczycieli pt. „Edukacja w akcji: szkoła innowacji” // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Gości przywitała Alicja Harackiewicz - dyrektor Centrum Nauki Experyment w Gdyni // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie W przestrzeni Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i Centrum Nauki Experyment w Gdyni odbyła się konferencja dla nauczycieli pt. „Edukacja w akcji: szkoła innowacji” // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie W konferencji „Edukacja w akcji: szkoła innowacji” uczestniczyła wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie W przestrzeni Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i Centrum Nauki Experyment w Gdyni odbyła się konferencja dla nauczycieli pt. „Edukacja w akcji: szkoła innowacji” // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie W przestrzeni Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i Centrum Nauki Experyment w Gdyni odbyła się konferencja dla nauczycieli pt. „Edukacja w akcji: szkoła innowacji” // fot. Magdalena Czernek Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 19.11.2019 15:15 Autor: Magdalena Czernek (magdalena.czernek@gdynia.pl)