Co nowego

O zrównoważonym transporcie w „Onet Rano”

Po prawej: Beata Tadla - prowadząca program „Onet Rano”. Po lewej u góry: Katarzyna Gruszecka-Spychała - wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki, po lewej na dole: Marcin Korolec – dyrektor Instytutu Zielonej Gospodarki i prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych // screen z transmisji programu „Onet Rano”

Po prawej: Beata Tadla - prowadząca program „Onet Rano”. Po lewej u góry: Katarzyna Gruszecka-Spychała - wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki, po lewej na dole: Marcin Korolec – dyrektor Instytutu Zielonej Gospodarki i prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych // screen z transmisji programu „Onet Rano”

Wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała i Marcin Korolec – dyrektor Instytutu Zielonej Gospodarki i prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych byli gośćmi programu „Onet Rano”. Mówili w nim m.in. o alternatywnych formach przemieszczania się w czasie pandemii i ekotransporcie. Program prowadziła Beata Tadla.


Dlaczego warto stawiać na zrównoważony transport? W jaki sposób przekonać ludzi do tego, aby przesiedli się na samochody elektryczne? Z jakich alternatywnych form przemieszczania się warto korzystać w dobie pandemii? Między innymi na takie pytania odpowiadali goście Beaty Tadli w programie „Onet Rano”. Audycja odbyła się w środę, 28 kwietnia i była transmitowana na stronie internetowej oraz kanale YouTube Onetu. Wzięli w niej udział m.in. wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała oraz Marcin Korolec – dyrektor Instytutu Zielonej Gospodarki i prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Na początek prowadząca zapytała, jak Gdyni udało się zamienić autobusy z silnikami diesla w trolejbusy.

– Dzisiaj to już historia, bo teraz kupujemy nowoczesne pojazdy. Jednak w czasie, kiedy nie do końca było nas na to stać i oferta rynkowa była droższa, nasi inżynierowie wymyślili, że możemy przerobić autobusy napędzane dieslem, które posiadaliśmy, na trolejbusy. Wprawdzie nie były to tak świetne pojazdy jak dzisiaj – z bateriami i ładowarkami w ruchu, ale za to zeroemisyjne. Co ważne, w tamtym czasie mogliśmy w ten sposób uzyskać pojazdy niskopodłogowe, a w naszym mieście dostępność dla osób z niepełnosprawnościami również zawsze jest priorytetem. Dzisiaj dzięki wysokiemu dofinansowaniu ze środków europejskich możemy kupować nowoczesne pojazdy, które gwarantują wysoki komfort podróży – mówiła Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Wiceprezydent Gdyni opowiadała również o sieci ładowania samochodów elektrycznych w naszym mieście.

– Wychodzę z założenia, że nie należy zaczynać od legislacji, tylko trzeba stwarzać warunki. Jeżeli chcemy, żeby ludzie jeździli samochodami elektrycznymi, to musi im być wygodnie i w taki sposób staramy się prowadzić strategię naszego miasta. W krótkim czasie chcemy mieć u nas rekordową liczbę ładowarek – podkreśliła wiceprezydent Gdyni.

W programie nie zabrakło również odniesień do pandemii. Padło pytanie o to, jakie działania podjęła w tym czasie Gdynia w kontekście transportu zbiorowego oraz jak promowała inne formy bezpiecznego przemieszczani się po mieście.

– Chcę podkreślić, że transport publiczny jest bezpieczny. Podejmujemy wszystkie możliwe środki, aby tak było. Ponadto poważne naukowe badania dowodzą, że bardzo rzadko dochodzi do zakażeń w transporcie publicznym. Promujemy także alternatywne środki komunikacji. Od dawna bardzo mocno stawiamy rozwój podróży rowerowych. I tutaj też trzeba pamiętać o komforcie, czyli ścieżki muszą być porządne, dobrze połączone oraz sprawiać, że łatwo się przemieścić z punktu do punktu. Stawiamy też na środki takie jak hulajnogi, jednocześnie dbając o to, aby nie były one porozrzucane po całym mieście, ale łatwo dostępne i odstawiane w sensowych, przeznaczonych do tego miejscach. Naszą gdyńską specjalnością są też rowery cargo, którymi można przewozić duże ładunki, wypożyczamy je bezpłatnie i są one bardzo popularne m.in. wśród przedsiębiorców – mówiła Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Z kolei Marcin Korolec mówił m.in. o tym, jak przekonać ludzi do zakupu samochodów elektrycznych.

– Wielu ludzi nie trzeba namawiać do przesiadania się na samochody elektryczne. One są co prawda trochę droższe od normalnych aut, ale przyjemność jazdy wynagradza różnicę w cenie. Musimy pamiętać, że Europa przyjęła cel neutralności klimatycznej. Około 2035 roku, czyli niedługo, będzie zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych. Musimy się do tego przygotować – mówił Marcin Korolec, dyrektor Instytutu Zielonej Gospodarki i prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Zapis transmisji programu można obejrzeć na kanale YouTube Onetu.

  • ikonaOpublikowano: 28.04.2021 10:49
  • ikona

    Autor: Magdalena Czernek (magdalena.czernek@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 28.04.2021 11:14
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Najnowsze