W nowo otwartym Muzeum Emigracji w Gdyni w czwartek 18 czerwca 2015 r. o godzinie 18.00 odbędzie się wykład poświęcony Krzysztofowi M. Bednarskiemu - jednemu z najwybitniejszych polskich rzeźbiarzy. Będzie to ostatni wykład z cieszącego się ogromnym powodzeniem cyklu Za Granicą Sztuki i pierwszy organizowany już w siedzibie placówki - Dworcu Morskim usytuowanym w gdyńskim porcie przy ulicy Polskiej 1. W tegorocznej edycji cyklu „Za Granicą Sztuki" - już po raz drugi - zaprezentowano wybitnych, znanych ale i mniej rozpoznawalnych artystów-emigrantów, reprezentantów różnych czasów, stylów i mediów. Cykl zainaugurował w październiku wykład dr Huberta Bilewicza poświęcony Tamarze Łempickiej a podczas ośmiomiesięcznego kursu publiczność mogła się zapoznać twórczością i emigracyjnymi wyborami takich artystów jak Wojciech Fangor, Jan Lebenstein czy Roman Opałka. Ostatni wykład poprowadzi historyk sztuki, kurator i krytyk dr hab. prof. UW Waldemar Baraniewski. Wstęp wolny. Krzysztof Bednarski - wielka indywidualność artystyczna i bujna osobowość. Jeden z najbardziej uzdolnionych polskich rzeźbiarzy od lat mieszkający na stałe w Rzymie i jednocześnie aktywnie uczestniczący w polskim życiu artystycznym. Absolwent warszawskiej ASP, zdobywający doświadczenie pod okiem prof. Jerzego Jarnuszkiewicza, jednocześnie związany z Teatrem Laboratorium Jerzego Grotowskiego Artysta. W 1987 roku stworzył niezwykłą rzeźbę - „Moby Dick", czyli „16 wycinków na nieskończoność", która stała się swego rodzaju manifestem artystycznym drugiej polowy lat osiemdziesiątych, poetyckim obrazem pogoni za nieosiągalnym, kosmicznym symbolem uniwersalnego porządku, rzeźbiarską i intelektualną prowokacją. Ta praca, dziś w stałej kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, przyniosła Bednarskiemu szerokie uznanie i ugruntowała jego pozycję w świecie. „Moby Dick" jest szczególnym modelem przestrzeni, na którym artysta wielokrotnie dokonywał daleko idących przekształceń, każdorazowo kreując go od nowa. Rzeźba stała się początkiem całego, rozłożonego na lata cyklu, w którym Bednarski dokonywał transformacji motywu łodzi - lewiatana, badał wynikające z nich relacje przestrzenne i znaczeniowe. fot. Krzysztof M. Bednarski Opublikowano: 17.06.2015 00:00 Autor: Michał Kowalski (2011)