Co nowego

Pandemia ominęła port, rekordowy 2020 rok

Port Gdynia jako jeden z nielicznych portów na całym Bałtyku zamknął rok 2020 wzrostami przeładunków, fot. mat. prasowe Portu Gdynia

Port Gdynia jako jeden z nielicznych portów na całym Bałtyku zamknął rok 2020 wzrostami przeładunków, fot. mat. prasowe Portu Gdynia

Rekordowa liczba przeładunków i wielomilionowe inwestycje – to portowe podsumowanie 2020 roku. Kryzys gospodarczy wywołany pandemią koronawirusa ominął Port Gdynia, który zanotował kolejne wzrosty i jako jeden z nielicznych portów na Bałtyku może pochwalić się dodatnim bilansem.


Wynikami osiągniętymi w 2020 roku i tym, co obecnie dzieje się w Porcie Gdynia, spółka podzieliła się podczas wtorkowej konferencji prasowej w studio PAP. „Budujemy dla pokoleń” - to tytuł podsumowania, które odsłoniło nie tylko wyniki działań portu, ale i przypomniało realizowane w Gdyni inwestycje.


Pełen zapis konferencji wynikowej Portu Gdynia, facebook.com/PAPMediaRoom

Pomimo pandemii rok 2020 był rekordowy pod kilkoma względami. Przede wszystkim gdyńskim port, jako jeden z niewielu na Bałtyku, uchronił się przed negatywnym wpływem obostrzeń i spowolnienia gospodarczego, notując kolejne wzrosty. Ogólna liczba przeładunków w Porcie Gdynia wzrosła o 2,9%. To kolejny rekord.

– Rok 2020 w Porcie Gdynia zakończył się, mimo tej niespotykanej sytuacji, dużym sukcesem. Zamknęliśmy go lepszym wynikiem niż rok 2019, który był rokiem rekordowym, rokiem niezakłóconej pracy. Jako jedyny z polskich portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki zeszły rok zamknęliśmy dodatnim bilansem, notując 2,9% w wolumenie przeładunków ogółem, mimo szalejącej pandemii – mówił podczas konferencji Adam Meller, prezes Portu Gdynia.

Wyniki wypadają dobrze nie tylko na tle kraju, ale i całego Morza Bałtyckiego. Port Gdynia znalazł się na drugiej pozycji w zestawieniu „Top 10 portów na Morzu Bałtyckim w 2020 roku” pod względem dynamiki wzrostu przeładunków ogółem. Lepszy był tylko port w litewskiej Kłajpedzie. A dodatnią dynamikę zanotowały tylko trzy porty na Bałyku – oprócz Kłajpedy i Gdyni także rosyjski Sankt Petersburg.

Podobnie sytuacja wygląda pod względem przeładunku kontenerów w bałtyckich portach. Port Gdynia także znalazł się na drugim miejscu, ustępując tylko duńskiemu Aarhus. Z dodatnią dynamiką wzrostu rok zamknął jeszcze tylko szwedzki Goteborg.

Rok 2020 w gdyńskim porcie minął też pod znakiem innych rekordów – to m.in. załadunek największego jak do tej pory kontenerowca MSC Uberty o pojemności 1000 TEU, największy przeładunek gotowych elementów farm wiatrowych, rekord Hutchison Ports Gdynia w postaci 4 mln przeładowanych TEU czy rekordowy przeładunek oleju napędowego na statku Torm Louise.

To także rekordowe inwestycje, których realizacji nie zatrzymał kryzys gospodarczy. Trwa budowa nowego publicznego terminalu promowego, a także prace m.in. przy rozbudowie dostępu kolejowego do Portu Gdynia, przebudowy nabrzeży czy poszerzanie wejścia do portu. Spółka została w zeszłym roku dokapitalizowana dzięki emisji obligacji na kwotę 673 milionów złotych. Aktualnie trwają zaawansowane przygotowania do największej w historii gdyńskiego portu inwestycji – budowy Portu Zewnętrznego, który znacznie zwiększy możliwości przeładunkowe.


Podsumowanie inwestycji Portu Gdynia w 2020 roku, mat. wideo: Port Gdynia

Podczas konferencji wynikowej Zarząd Morskiego Portu Gdynia otrzymał też „Latarnie Gospodarki Morskiej 2021" – cykliczną nagrodę branżowego portalu GospodarkaMorska.pl. To przyznawane każdego roku wyróżnienia dla firm i ludzi z branży morskiej w kilku kategoriach. Zarząd Morskiego Portu Gdynia został laureatem w kategorii „Porty morskie, Logistyka morska" m.in. za skuteczność, efektywność i realizację polityki społecznej odpowiedzialności biznesu.

  • ikonaOpublikowano: 23.03.2021 14:17
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 23.03.2021 16:01
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona

Najnowsze