Co nowego

Pełna koloru i radości. Wystawa Alicji Wyszogrodzkiej w Muzeum Miasta Gdyni

„Alicja Wyszogrodzka. Polskie Projekty Polscy Projektanci” – nowa wystawa w Muzeum Miasta Gdyni (fot. Magda Śliżewska)

„Alicja Wyszogrodzka. Polskie Projekty Polscy Projektanci” – nowa wystawa w Muzeum Miasta Gdyni (fot. Magda Śliżewska)

Stało się – prace autorki tkanin dekoracyjnych „Panny” i „Ryby” zawitały do Gdyni. Udało się to dzięki kolejnej odsłonie z cyklu „Polskie Projekty Polscy Projektanci”. Bohaterką 10. edycji jest Alicja Wyszogrodzka – ceniona projektantka tkanin, ilustratorka i malarka, a także eksperymentatorka i specjalistka z zakresu technologii druku na tkaninie. Wystawę można oglądać do 22 lutego 2026 roku w Muzeum Miasta Gdyni.

 
To wystawa pełna kolorów i dająca radość. Cykl wystawienniczy „Polskie Projekty Polscy Projektanci” gości w Muzeum Miasta Gdyni już po raz 10. Tym razem jego bohaterką jest Alicja Wyszogrodzka – ceniona projektantka tkanin dekoracyjnych, użytkowych i odzieżowych, ilustratorka i malarka, a także eksperymentatorka, badaczka i specjalistka z zakresu technologii druku na tkaninie.

Gościem specjalnym wernisażu, który odbył się 26 lipca, była rzecz jasna sama artystka – pani Alicja Wyszogrodzka. W Muzeum Miasta Gdyni pojawiły się tłumy. Wśród nich nie zabrakło również m.in. Mariusza Bzdęgi, dyrektora zarządzającego ds. kultury i aktywności mieszkańców, radnej miasta Joanny Zielińskiej z małżonkiem, Jakuba Szczęsnego, poprzedniego bohatera cyklu „Polskie Projekty Polscy Projektanci”, ludzi kultury z Trójmiasta i gdynian, którzy kochają polski design.


Zdjęcia i montaż: Łukasz Czerwiński
Do Muzeum Miasta Gdyni przychodzimy z pytaniem, czym jest design, kiedy działa, jak kształtuje nasze relacje, jak wpływa na nasze doświadczenia. I właśnie dzięki wystawom realizowanym w ramach tego projektu, zyskujemy odpowiedzi na te pytania. Szczególnie ta dzisiejsza wystawa, która daje nam możliwość różnego rodzaju interpretacji własnych, osadzonych w naszej codziennej użyteczności, na te pytania udziela nam odpowiedzi – mówi Mariusz Bzdęga, dyrektor zarządzający ds. kultury i aktywności mieszkańców.

Autorka tkanin „Panny” i „Ryby”

Alicja Wyszogrodzka podczas wernisażu w Muzeum Miasta Gdyni
Alicja Wyszogrodzka podczas wernisażu w Muzeum Miasta Gdyni (fot. Magda Śliżewska)

Prace Alicji Wyszogrodzkiej są pełne koloru, optymistycznych deseni, abstrakcyjnych wzorów i poczucia humoru. Symbolizują radość życia i chęć do zabawy. Poza tym miały silny wpływ na kształtowanie estetyki polskiego mid-century modern.

Na pytanie, skąd pani Alicja czerpie inspiracje, artyska odpowiada:
Ja nigdy nie zżynałam, dlatego jak pani tu zobaczy moje ludowe tkaniny, to one są niby ludowe, ale nie są ludowe. Dlatego że ja nigdy nie lubiłam elementów powtarzać, robić z tego kompozycji. Tylko wolałam na temat ludowości coś zrobić swojego. Jestem w Polsce, jestem ludowa – po prostu – śmieje się Alicja Wyszogrodzka.

Prezentowana w Gdyni ekspozycja dotyka tematów użytkowości designu, jego działania w codziennym życiu i powszechnym odbiorze oraz roli w budowaniu relacji w międzypokoleniowej wspólnocie. Porusza również wątek rodzimego i międzynarodowego projektowania oraz stawia pytania o jego granice, powiązania i napięcia. To premierowa, retrospektywna prezentacja dorobku projektowego tej artystki, a większość obiektów na wystawie pokazywana jest po raz pierwszy.

Kuratorzy Dorota Dombrowska-Wyżga, Cezary Lisowski i Weronika Mojska kierują uwagę na dwa uniwersalne, ponadczasowe i dopełniające się tematy: międzynarodowość designu i jego multisensoryczny odbiór. Wystawa przybliża proces twórczy Alicji Wyszogrodzkiej – od pomysłów i inspiracyjnych szkiców z lat pięćdziesiątych XX wieku, powstałych w czasie studiów w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi, przez projekty, aż po gotowe produkty wytwarzane przemysłowo i nierzadko eksportowane za granicę.

Na zdj. m.in. kuratorzy wystawy: Dorota Dombrowska-Wyżga, Weronika Mojska i Cezary Lisowski
Na zdj. w pierwszym rzędzie  m.in. kuratorzy wystawy: Dorota Dombrowska-Wyżga, Weronika Mojska i Cezary Lisowski (fot. Magda Śliżewska)

Wystawa jest podzielona na trzy części. W pierwszej wchodzimy do pracowni projektanki. Odkrywamy, co ją inspiruje i jak powstaje wzór. Druga część to już gotowe produkty w kontekście międzynarodowym – brytyjskim i skandynawskim. Natomiast ostatnia przestrzeń to niespodzianka: strefa sensoryczna, w której można dotknąć i poczuć eksponaty. 
To dziesiąta edycja cyklu „Polskie Projekty Polscy Projektanci”. W tym roku postanowiliśmy ukazać prace wybitnej artystki Alicji Wyszogrodzkiej. Natomiast sposób prezentacji tych dzieł jest być może nietuzinkowy, ponieważ postawiliśmy na wykorzystanie wielu zmysłów. Skupiliśmy się na zmyśle dotyku. Stworzyliśmy w przestrzeni wystawy strefy warsztatowe oraz strefę sensoryczną i nazywaliśmy ją „Alicja w Krainie Wzorów” – opowiada Dorota Dombrowska-Wyżga, współkuratorka wystawy.

Alicja Wyszogrodzka to projektantka tkanin drukowanych. Niezwykłych wzorów, pełnych kolorów, życia, pasji. Wzorów na tkaniny dekoracyjne, odzieżowe, użytkowe. Zasłony, sukienki, spódnice, piżamy, obrusy, ręczniki kuchenne.  Tekstylia domowe codziennego użytku używane przez tysiące Polaków, a również eksportowane za granicę – dodaje Weronika Mojska, także współkuratorka wystawy. 

Pierwszą monograficzną wystawę Alicji Wyszogrodzkiej w Muzeum Miasta Gdyni można oglądać do 22 lutego 2026 roku.

Wystawę dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Więcej informacji o nowej wystawie znajdziemy na stronie Muzeum Miasta Gdyni.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 27.07.2025 10:00
  • ikona

    Autor: Magdalena Śliżewska (magdalena.slizewska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 28.07.2025 15:38
  • ikonaZmodyfikował: Jakub Winiewski
ikona

Najnowsze