W środę 28 października 2015 roku odbyła się XIII Sesja Rady Miasta. Radni przyjęli 42 projekty uchwał, jedna została z porządku obrad wycofana. Wśród uchwalonych spraw są m.in. dotyczące:- przyjęcia „Gminnego Programu Przeciwdziałania Cyberprzemocy na lata 2015-2018".Powszechny dostęp do Internetu oraz wzrost popularności serwisów społecznościowych wpłynęły na pojawienie się problemu jakim jest zjawisko przemocy z użyciem mediów elektronicznych, czyli cyberprzemoc. Jest to ważny problem społeczny, a przeciwdziałanie mu jest obecnie priorytetem większości programów edukacyjnych, poświęconych bezpieczeństwu dzieci w sieci. Miasto Gdynia, wychodząc naprzeciw problemowi i chcąc ograniczyć występowanie oraz skalę problemu, postanowiło wdrożyć szereg działań mających na celu powstrzymanie sprawców cyberprzemocy oraz umożliwić ofiarom uzyskanie niezbędnej pomocy. Przyjęcie do realizacji „Gminnego Programu Przeciwdziałania Cyberprzemocy na lata 2015-2018" jest narzędziem do uruchomienia interwencji w zakresie opisanym powyżej. Celem Programu jest także wzrost świadomości zagrożeń cyberprzestrzeni, popularyzowanie wiedzy o zjawisku cyberprzemocy, formach reagowania i możliwościach niesienia bądź/i otrzymania pomocy. Wdrażanym w ramach Programu rozwiązaniom równolegle towarzyszyć będzie szeroka kampania informacyjna, której celem będzie zwiększenie poziomu wiedzy każdej potencjalnej ofiary cyberprzemocy o formie i miejscach, w których może uzyskać niezbędną pomoc. Działania w ramach programu realizowane będą w szczególności przez Urząd Miasta Gdyni, szkoły i placówki oświatowe, świetlice socjoterapeutyczne i placówki opiekuńczo - wychowawcze.- przyjęcia zasad przeprowadzania konkursu dla rad dzielnic „Przyjazna dzielnica".Projekt uchwały dotyczący wprowadzenia konkursu „Przyjazna dzielnica" skierowany jest bezpośrednio do mieszkańców poszczególnych dzielnic Gdyni. Jednocześnie stanowi narzędzie dla rad dzielnic, które będą mogły przygotowywać i realizować projekty, wykorzystujące zasoby lokalnych partnerstw. Ideą konkursu jest stworzenie instrumentu, który wspierać będzie budowanie lokalnej społeczności w oparciu o wspólne diagnozowanie potrzeb i wspólne kreowanie potrzebnych do tego rozwiązań. Po zakończeniu pierwszej edycji gdyńskiego budżetu obywatelskiego została przeprowadzona wśród mieszkańców ewaluacja. Wynikało z niej, że gdynianie oczekują wprowadzenia instrumentu partycypacyjnego, który umożliwi realizację tzw. zadań miękkich, dotyczących szeroko rozumianej integracji mieszkańców dzielnicy tj.: organizacji czasu wolnego dzieci, młodzieży jak i osób dorosłych, działań kulturalnych, sportowych, podnoszenia poczucia bezpieczeństwa, a także działań na rzecz rodziny. Gospodarzem tego procesu będą rady dzielnic, których zadaniem jest stworzenie lokalnej sieci - partnerstwa na rzecz działań lokalnych. W skład takiego partnerstwa mogą wejść np.: rada dzielnicy, biblioteki, szkoły, samorządy uczniowskie, rady rodziców, kluby seniora, lokalne organizacje pozarządowe, parafie, spółdzielnie, MOPS, CAS, Gdyńskie Centrum Sportu, Zarząd Komunikacji Miejskiej i inne podmioty działające na terenie Gdyni. Zgłoszone prawidłowo projekty podlegać będą ocenie mieszkańców dzielnic, którzy korzystając ze znanego im już elektronicznego modelu głosowania, dokonają ostatecznego wyboru skutkującego sfinansowaniem projektu z budżetu Miasta Gdyni. Do realizacji trafią te, które w poszczególnych dzielnicach uzyskają największą liczbę głosów. - przyjęcia aktualizacji Gdyńskiego Programu Wspierania Przedsiębiorczości.Program ten, prezentujący wykładnię polityki gospodarczej Miasta, ma charakter ramowy i otwarty, co w pewnym stopniu umożliwia wprowadzanie uszczegółowionych propozycji rozwiązań gospodarczych, legislacyjnych i fiskalnych, w celu stworzenia spójnego systemu wsparcia lokalnego sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MMŚP). Jednak z uwagi na upływ czasu, zaistniałe zmiany realiów gospodarczych w kraju i regionie pomorskim (w tym: członkostwo w Unii Europejskiej) a także prace związane z opracowaniem Strategii Województwa Pomorskiego 2020 oraz Strategii Rozwoju Gdyni, zasadne stało się opracowanie nowego dokumentu. W ramach podpisanej umowy wykonawca tj. Agencja Rozwoju Gdyni Sp. z o.o., zrealizował zamówienie uwzględniając następujące wytyczne dotyczące zawartości merytorycznej: 1. Opracowanie diagnozy stanu obecnego lokalnego sektora MMŚP w odniesieniu do aglomeracji trójmiejskiej, miast tworzących Metropolitalne Forum NORDA, trzech wybranych miast polskich o wielkości do 300 tys. mieszkańców oraz trzech dużych ośrodków miejskich (tj. miast o wielkości powyżej 450 tys. mieszkańców). 2. Wskazanie pożądanych kierunków wsparcia MMŚP ze strony samorządu lokalnego wynikających z oczekiwań przedsiębiorców, bieżących potrzeb miasta związanych z koniecznością aktywizacji rynku pracy i przeciwdziałania negatywnym tendencjom gospodarczym, założeń współpracy w ramach Metropolitalnego Forum NORDA a także możliwości, jakie daje wykorzystanie środków z Unii Europejskiej. 3. Opracowanie zaleceń i rekomendacji określających priorytety nowego Programu w odniesieniu do istniejących firm sektora MMŚP oraz potencjalnych nowych przedsiębiorców, pozwalających na sformułowanie szczegółowych, skutecznych programów wsparcia z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa. Przeprowadzona diagnoza dotyczyła określenia roli sektora MMŚP w kształtowaniu rynku pracy, sytuacji ekonomiczno-finansowej firm w tym sektorze i jej wpływu na lokalną gospodarkę, czynników i barier rozwoju sektora MMŚP oraz realizowanych projektów wspierających rozwój konkurencyjności w sektorze. Stanowiła ona podstawę do sformułowania nowych kierunków wsparcia mikro, małych i średnich firm na lokalnym rynku oraz rekomendacji dla działań samorządu, które zawarte zostały w zaktualizowanym Gdyńskim Programie Wspierania Przedsiębiorczości.- określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie Miasta Gdyni.Wzorem lat ubiegłych proponuje się przyjąć maksymalne stawki podatku od nieruchomości. Górne granice stawek kwotowych obowiązujące w danym roku podatkowym ulegają corocznie zmianie na następny rok podatkowy. Zmiana ta odpowiada wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza 2015 roku, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 15 lipca 2015 r. opublikowanym w Monitorze Polskim 2015 r. poz. 640 wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu 2015 r. w stosunku do pierwszego półrocza 2014 r. wyniósł 98,8 (spadek cen o 1,2%). W związku z powyższym pięć stawek maksymalnych podatku od nieruchomości uległo obniżeniu, trzy pozostały na niezmienionym poziomie (Obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 19 sierpnia 2015r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2016r.). Szacuje się, że dochody miasta Gdyni w roku 2016 z tytułu podatku od nieruchomości, przy zastosowaniu proponowanych w uchwale stawek wyniosą 171 360 000 zł.- ustalenia stawek podatku od środków transportowych.Górne granice stawek kwotowych obowiązujące w danym roku podatkowym ulegają corocznie zmianie na następny rok podatkowy. Zmiana ta odpowiada wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 15 lipca 2015 r. opublikowanym w Monitorze Polskim 2015 r. poz. 640 wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu 2015 r. w stosunku do pierwszego półrocza 2014 r. wyniósł 98,8 (spadek cen o 1,2 %). W 2016 roku proponuje się pozostawić stawki podatku od środków transportowych na tym samym poziome jak w roku 2015. Stawki podatku od środków transportowych nadal pozostaną na poziomie niższym od maksymalnego. Zgodnie ze zmianami przepisów, które będą obowiązywać od 01.01.2016r. stawka podatku dla autobusu będzie uzależniona od liczby miejsc do siedzenia poza miejscem kierowcy: mniejszej niż 22 miejsca bądź równej lub większej niż 22 miejsca- określenia zasad ustalania i poboru opłaty targowej na terenie Miasta Gdyni, a także jej wysokości.Górne granice stawek kwotowych obowiązujące w danym roku podatkowym ulegają corocznie zmianie na następny rok podatkowy. Zmiana ta odpowiada wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 15 lipca 2015 r. opublikowanym w Monitorze Polskim 2015 r. poz. 640 wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu 2015 r. w stosunku do pierwszego półrocza 2014 r. wyniósł 98,8 (spadek cen o 1,2 %). W 2016 roku górna granica stawki opłaty targowej dziennie nie może przekroczyć kwoty 758,47 zł. Wysokość opłaty targowej, sposób jej poboru oraz terminy jej płatności określa Rada Miasta w uchwale. W projekcie uchwały na 2016 rok wysokość stawki została zróżnicowana w zależności od formy, jej przedmiotu, czasu trwania i powierzchni zajętej na sprzedaż, a także lokalizacji targowiska. Wszystkie stawki mieszczą się w ramach górnej granicy określonej przez Ministra Finansów na rok 2016. szczegółowy wykaz stawek opłaty targowej przedstawia załącznik nr 1 oraz załącznik nr 2. Ponadto Rada zgodnie z art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (dz.U. 2014 poz. 849 z późn. zm.) może zarządzić pobór opłaty targowej w drodze inkasa, określić inkasentów oraz wysokość wynagrodzenia za inkaso. Dochody z tego tytułu w 2016 r. planowane są na poziomie 320 000 zł.- opłaty miejscowej na terenie Miasta Gdynia.Stawki określone przez Radę Miasta nie mogą przekroczyć stawek maksymalnych. Górne granice stawek kwotowych obowiązujące w danym roku podatkowym ulegają corocznie zmianie na następny rok podatkowy. Zmiana ta odpowiada wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 15 lipca 2015 r. opublikowanym w Monitorze Polskim 2015 r. poz. 640 wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu 2015 r. w stosunku do pierwszego półrocza 2014 r. wyniósł 98,8 (spadek cen o 1,2%). Z uwagi na wzrost dochodów z tytułu opłaty miejscowej do budżetu miasta proponuje się wprowadzić opłatę miejscową na terenie Miasta Gdynia. Dochody z tytułu opłaty miejscowej w 2016 roku planowane są na poziomie 180 000 zł. Na terenie miasta Gdyni w 2014 roku nie stwierdzono przekroczeń dopuszczalnych poziomów niektórych substancji w powietrzu atmosferycznym oraz obszarów z przekroczeniami dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych. W związku z powyższym proponuje się przyjąć maksymalną stawkę opłaty miejscowej w kwocie 2,18 zł.- zasad wynajmowania lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miasta Gdyni.Obowiązująca dotychczas Uchwała Rady Miasta Gdyni w sprawie przyjęcia do realizacji "zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy w tym zasad i kryteriów wynajmowania lokali, których najem jest związany ze stosunkiem pracy" pochodzi z dnia 28 listopada 2001 r. i była wielokrotnie zmieniana. Zmiana przepisów i upływ czasu od chwili uchwalenia uchwały regulującej zasady gospodarowania komunalnym zasobem mieszkaniowym, czyni usprawiedliwionym, a w zasadzie koniecznym wystąpienie z inicjatywą przystąpienia do prac nad uchwaleniem nowej spójnej uchwały. Nowy system jest bardziej przejrzysty i dostępniejszy dla mieszkańców. - wyboru przedstawicieli Rady Miasta Gdyni w Gdyńskiej Radzie Działalności Pożytku Publicznego.Rada Miasta Gdyni wybiera dwóch swoich przedstawicieli do Gdyńskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego. W trakcie posiedzenia wybrano radnych: Maję Wagner i Sebastiana Jędrzejewskiego. - przygotowania projektu uchwały w sprawie zasad i warunków usytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.Dotychczas zasady usytuowania reklam i innych kwestii wpływających na estetykę miasta zawarte były w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, jednak ze względu na specyfikę planów miejscowych, zagadnienia te nie zawsze były rozwinięte wystarczająco szczegółowo i określały zasady na obszarach objętych planami. Podjęcie uchwały w sprawie przygotowania uchwały w sprawie ustalenia zasad i warunków usytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane, spowoduje rozpoczęcie procedury wykonania uchwały. Po wejściu w życie będzie ona stanowić prawo miejscowe na całym obszarze Miasta Gdyni. - zaliczenia odcinka ul. Wzgórze Bernadowo w Gdyni do kategorii dróg gminnych i ustalenia jej przebiegu.Potrzeba zaliczenia do kategorii dróg gminnych odcinka ul. Wzgórze Bernadowo, wynika z przeznaczenia terenu w planie miejscowym pod drogę publiczną a także z funkcji, jaką droga na tym odcinku pełni w układzie drogowym Gdyni. Przebiegiem swym dowiązuje się do istniejącej sieci dróg publicznych i stanowi jej funkcjonalne uzupełnienie. Stanowi jeden z podstawowych ciągów komunikacyjnych dzielnicy Mały Kack, łącząc ze sobą dwie drogi publiczne i służy miejscowym potrzebom, łącząc wewnętrzne drogi obsługujące osiedla mieszkaniowe z tymi drogami. - statutu żłobka "Niezapominajka" w Gdyni przy ul. Wójta Radtkego 23.Gmina Miasta Gdyni przystąpiła do konkursu ofert ogłoszonego przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej „Maluch 2015" moduł 1 w ramach, którego zaproponowano utworzenie 50 nowych miejsc opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 poprzez przebudowę części budynku Zespołu Szkół Nr 11, zlokalizowanego przy ulicy Porębskiego 21. Wiek dzieci przyjmowanych do trzeciej filii żłobka jest zgodny z ofertą złożoną w ramach konkursu. Zmiana struktury organizacyjnej żłobka „Niezapominajka", poprzez utworzenie dodatkowej filii powoduje konieczność wprowadzenia zmian w statucie, co daje podstawę do wpisania nowej filii do rejestru żłobków prowadzonego przez Prezydenta Miasta Gdyni. Dążąc do wprowadzenia zasad rekrutacji dzieci do żłobka on-line sprecyzowano warunki przyjmowania dzieci do żłobka z uwzględnieniem zasad rekrutacji. Ponadto dokonano aktualizacji przepisów prawnych, zrezygnowano z zapisu powołania dyrektora żłobka na okres 5 lat, uznano za konieczność powołania Rady Rodziców w filiach żłobka. Z §. 11.1 wykreślono praktyki dla pielęgniarek i dietetyków (brak szkolnictwa średniego dla pielęgniarek w Gdyni).- Regulamin Nagrody Literackiej Gdynia.Nagroda Literacka Gdynia została ustanowiona w 2006 roku. Obok Nagrody Literackiej Nike jest to obecnie jedno z najbardziej prestiżowych wyróżnień literackich w Polsce. Niniejsza uchwała wprowadza zmiany do Regulaminu Nagrody, dzięki którym możliwe będzie przyznanie Nagrody autorom najlepszych książek napisanych po polsku oraz autorowi przekładu na język polski, wydawanym w roku poprzednim za granicą. Ponadto uchwała określa, że Miasto Gdynia oraz gminne instytucje kultury upoważnione przez Prezydenta Miasta Gdyni są właścicielami wszelkich praw materialnych i niematerialnych związanych z Nagrodą, w szczególności takich jak logo i nazwa Nagrody. W Regulaminie ujęto również kwestię pakietu promocyjnego, jaki należy dołączyć do zgłoszenia konkursowego, a także deklarację zgody wydawcy i autora na umieszczenie na okładce książki nominowanej i nagrodzonej banderoli Nagrody. Przyjęte rozwiązania znacznie ułatwią właściwą organizację i oprawę wydarzeń tj. ogłoszenie nominacji i gala Nagrody. - zmiany uchwały Rady Miasta w sprawie uchwalenia budżetu miasta Gdyni na rok 2015.Ustala się dochody budżetu miasta, zgodnie z załącznikiem nr 1, na kwotę 1.300.321.552 zł, w tym: - dochody bieżące 1.164.359.183 zł, - dochody majątkowe 135.962.369 zł. 2) Ustala się wydatki budżetu miasta, zgodnie z załącznikiem nr 2, na kwotę 1.325.042.480 zł, w tym: - wydatki bieżące 1.101.236.838 zł, - wydatki majątkowe 223.805.642 zł.". W wyniku powyższych zmian, budżet miasta Gdyni wynosi po stronie: - dochodów 1.300.321.552 zł- wydatków 1.325.042.480 zł - przychodów 78.729.287 zł - rozchodów 54.008.359 zł - zmiany uchwały w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Gdyni.W związku ze zmianami legislacyjnymi oraz wątpliwościami interpretacyjnymi dot. treści regulaminu, które ujawniły się w trakcie trwania przetargu na usługę „Odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych odebranych z terenu Gminy Miasta Gdyni z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy wraz z wyposażaniem tych nieruchomości w pojemniki w tym worki do zbierania odpadów komunalnych" proponuje się dokonanie modyfikacji treści regulaminu, które mają charakter porządkujący i precyzujący, a ich przyjęcie nie przełoży się na konieczność ponoszenia przez mieszkańców Gdyni oraz Gminę Miasta Gdyni dodatkowych kosztów na rzecz firm wywozowych odbierających odpady komunalne.Z treścią uchwał będzie można zapoznać się w ciągu najbliższych dni w Biuletynie Informacji Publicznej. Projekty wszystkich uchwał dostępne sa na stronie http://www.gdynia.pl/bip/rada/sesje/469_.html Opublikowano: 29.10.2015 00:00 Autor: Michał Kowalski (2011)