W środę, 20 grudnia odbyła się XXXVIII Sesja Rady Miasta, podczas której, radni uchwalili budżet Miasta, wieloletnią Prognozą Finansową dla Miasta Gdyni na lata 2018-2033 i przystąpienie do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chwarzno–Wiczlino, rejonu położonego na południe od ul. Wiczlińskiej przylegającego do granicy lasów Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego.Radni zdecydowali m.in. o: – uchwaleniu budżetu Miasta Gdyni na rok 2018.Szykuje się dobry rok w finansach Gdyni. W 2018 roku przewidywane dochody będą o 12% wyższe niż w roku bieżącym. Budżet zostanie zrównoważony na poziomie 1 793 589 339 zł. – Nie ma wątpliwości, że budżet miasta jest budżetem bezpiecznym, mimo tak intensywnego położenia nacisku na realizacje inwestycji – podkreślał podczas prezentacji budżetu na rok 2018 skarbnik miasta Krzysztof Szałucki. I dodał: – Miasto pozyskać chce zewnętrzne źródła finansowania swojej działalności ze środków Unii Europejskiej oraz krajowych programów operacyjnych. Ustala się dochody budżetu miasta na kwotę 1.643.589.339 zł, w tym:1) dochody bieżące 1.389.647.989 zł,2) dochody majątkowe 253.941.350 zł.Ustala się wydatki budżetu miasta na kwotę 1.700.941.020 zł, w tym:1) wydatki bieżące 1.278.785.144 zł,2) wydatki majątkowe 422.155.876 zł. Różnica między dochodami i wydatkami stanowi planowany deficyt budżetu w kwocie 57.351.681 zł. Źródłem pokrycia deficytu będą przychody pochodzące z kredytu długoterminowego. – Projekt jest niezwykle ambitny, zarówno po stronie wydatków jak i dochodów. Należy podkreślić, że w roku 2018 kontynuujemy ścieżkę wzrostu – mówił podczas sesji radny Marcin Wołek. W strukturze wydatków ogółem w budżecie 2018 r. dominuje finansowanie zadań w działach: – transport i łączność - 27,1%– oświata i wychowanie - 25,0%– opieka społeczna i rodzinna - 14,8%– gospodarka komunalna i ochrona środowiska - 9,9%– administracja publiczna - 5,3%.Działy zadaniowe miasta, widziane przez pryzmat wiodących wydatków bieżących 2018 roku, charakteryzują się następującą strukturą wartości realizowanych zadań:– oświata i wychowanie - 30,5%– opieka społeczna i rodzinna - 19,4%– transport i łączność - 14,7%– gospodarka komunalna i ochrona środowiska - 7,3%.– administracja publiczna - 7,1%Biorąc natomiast pod uwagę wydatki majątkowe 2018 roku, wartość wiodących zadań przyjmuje następującą strukturę:– transport i łączność - 64,5%– gospodarka komunalna i ochrona środowiska - 17,8%– oświata i wychowanie - 8,4%– kultura fizyczna i sport - 5,0%. Proponowany budżet Miasta Gdyni w 2018 roku ma na celu pełne angażowanie się w realizację zadań ustawowych oraz maksymalne wykorzystanie środków Unii Europejskiej w celu kreowania rozwoju Miasta oraz optymalizacji zaspokajania potrzeb społecznych mieszkańców Gdyni. Pozwala równocześnie na realizację celów strategicznych Miasta, w szczególności związanych z okresem pozyskiwania środków Unii Europejskiej w ciągu najbliższych 4 - 5 lat. – Wieloletniej Prognozie Finansowej dla Miast Gdyni na lata 2018-2033.Wieloletnia Prognoza Finansowa dla Miasta Gdyni na lata 2018-2033 została opracowanana bazie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2017-2033 (uchwała Rady Miasta NrXXVII/655/16 z dnia 21 grudnia 2016 z późn. zmianami) i ma na celu dostosowanieprognozowanych wielkości do obecnie obowiązujących przepisów prawa, aktualnychuwarunkowań makroekonomicznych oraz projektu budżetu Miasta Gdyni na 2018 rok.Niniejsza Wieloletnia Prognoza Finansowa zapewnia pełną zgodność dochodów, wydatków, wyniku budżetu, przychodów i rozchodów z projektem budżetu Miasta Gdyni na 2018 rok. – zmianie uchwały nr XIV/285/15 Rady Miasta Gdyni z dnia 25 listopada 2015 roku w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji celowej dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A., sposobu jej rozliczenia i kontroli wykonania zleconego zadania.30 października 2017 r. do Prezydenta Miasta Gdyni wpłynął wniosek Pomorskiej Kolei Metropolitarnej S.A.[dalej PKM S.A.] w sprawie zawarcia aneksu do umowy z 4 marca 2016 r. PKM S.A. wniosła o zmianę opisu przedmiotu dotacji, a także jej wysokości z łącznej kwoty 4 500 000,00 zł do łącznej kwoty 3 800 000,00 zł. PKM S.A. poinformowała, że pozostała kwota z przyznanej umową z dnia 4 marca 2016 r. dotacji, tj. 700 000 zł, z uwagi na oszczędności w projekcie, nie zostanie przez nią wykorzystana. W swoim wniosku PKM S.A. wskazała też na konieczność przedłużenia okresu obowiązywania umowy, co jest związane z przedłużeniem okresu kwalifikowalności wydatków ponoszonych w ramach prowadzonej inwestycji. W wyniku zmiany terminu kontraktowego, przesunięciu uległy terminy działań, których podjęcie będzie konieczne po zakończeniu kontraktu, tj.: uzyskanie dokumentacji powykonawczej i weryfikacje dokumentacji powykonawczej przez zamawiającego (PKM S.A.) i wprowadzenie ewentualnych zmian w dokumentacji przez wykonawcę. Dotacja udzielona zostanie na lata 2016-2018 do kwoty 3 800 000 zł. Zostanie przekazana Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A. przez Gminę Gdynia w transzach w terminie nie dłuższym niż 7 dni roboczych od dnia złożenia przez Pomorską Kolej Metropolitalną S.A. poszczególnych wniosków. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. – wyrażeniu zgody na udzielenie bonifikaty dla Gdyńskiego Centrum Sportu w Gdyni.Przedmiotem uchwały było wyrażenie zgody na udzielenie 99 % bonifikaty od opłat rocznych, płatnych z tytułu trwałego zarządu ustanawianego na rzecz Gdyńskiego Centrum Sportu. Zgodnie z art. 84 ust. 3 pkt. 1 cyt. ustawy, istnieje prawna możliwość udzielenia takiej bonifikaty, jeżeli nieruchomość jest oddana na realizację celów publicznych, do których powołana ustawa zalicza budowę i utrzymywanie obiektów sportowych. W związku z powyższym zgoda została wyrażona. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega nadzorowi wykonawczemu przez Wojewodę Pomorskiego. – przystąpieniu do sporządzenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni.Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym określa szczegółowo sposób dokonywania bilansu terenów przeznaczonych pod zabudowę, w tym sposoby formułowania zapotrzebowanie na nową zabudowę, a także szacowania chłonności obszarów o w pełni wykształconej zwartej strukturze funkcjonalno-przestrzennej oraz obszarów przeznaczonych w planach miejscowych pod zabudowę. Obowiązujące obecnie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni sporządzone zostało przed wejściem w życie w/w regulacji, zatem wymaga uzupełnienia o m.in. o bilans terenów przeznaczonych pod zabudowę. Podjęcie przez Radę Miasta Gdyni uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium – przed wejściem w życie nowych przepisów – otwiera możliwość wyboru korzystniejszej, z punktu widzenia uwarunkowań gminy, metody sporządzania wymaganego bilansu. Zatwierdzenie studium nastąpi odrębną uchwałą, po uzyskaniu niezbędnych opinii i uzgodnień oraz przeprowadzeniu czynności formalnych określonych w ustawie z 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. – przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chwarzno-Wiczlino w Gdyni, rejon położony na południe od ul. Wiczlińskiej przylegający do granicy lasów Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego.Wstępna analiza wykazała zasadność zmiany obowiązującego planu polegającejna pozostawieniu, jako drogi wewnętrzne, istniejących dróg graniczących z działkami, których właściciele nie zgodzili się na wykup gruntu pod drogi publiczne ustalone w planie i poszerzeniu drogi 41 KDW, planowanej dotychczas jako wewnętrzna, do parametrów drogi publicznej dojazdowej o szerokości min.10 m. Zasadne jest również uwzględnienie wniosku właścicieli dz. Nr 369, położonej na terenie 08 MN1 o usunięcie nieprzekraczalnej linii zabudowy, ustalonej w obowiązującym planie w zbyt dużej odległości od linii rozgraniczającej terenu, co uniemożliwia zagospodarowanie działek budowlanych wyznaczonych w ramach wstępnego podziału nieruchomości miedzy współwłaścicieli. Z uwagi na powyższe, zasadne jest sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chwarzno-Wiczlino w Gdyni, rejon położony na południe od ul. Wiczlińskiej przylegający do granicy lasów Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, który pozwoli na rozwiązanie ww. zagadnień. – uchwaleniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chwarzno-Wiczlino w Gdyni, rejon węzła drogowego Chwarzno.Przedłożony do uchwalenia projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chwarzno–Wiczlino w Gdyni, rejon węzła drogowego Chwarzno został sporządzony zgodnie z procedurą planistyczną wynikającą z ustawy z 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tj. Dz.U .z 2017 r. poz.1073). Do projektu planu miejscowego zostało złożonych 6 uwag w ustawowym terminie (tj. do 7 listopada 2017 r.). Do projektu planu wprowadzono zmiany wynikające z rozpatrzenia uwag 29 listopada 2017 r. Zakres zmian wynikający z uwzględnienia uwag nie spowodował konieczności ponowienia uzgodnień. Zakres zmian wynikający z uwzględnienia uwag nie wymagał ponownego wyłożenia projektu planu do publicznego wglądu. – ogłoszeniu tekstu jednolitego uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnic Kamienna Góra i Śródmieście w Gdyni, rejonu ulic J. Słowackiego, I. Krasickiego i al. Marszałka Piłsudskiego.Tekst jednolity miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnic Kamienna Góra i Śródmieście w Gdyni, rejonu ulic J. Słowackiego, I. Krasickiego i al. Marszałka Piłsudskiego został ogłoszony przez obwieszczenie Rady Miasta Gdyni z dnia 30 grudnia 2014 r. (Dz. Urz. Woj. Pomorskiego z 2015 r. poz. 4479). 21 grudnia 2016 r. Rada Miasta Gdyni uchwałą nr XXVII/657/16 uchwaliła zmianę ww. planu miejscowego.– przyjęciu Strategii Rozwoju Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdyni.Niniejsza strategia opisuje obecny stan rozwoju biblioteki, jej słabe i mocne strony, a także definiuje cele i narzędzia dalszego rozwoju. Wprowadzenie zawartych w niej rozwiązań w życie usprawni funkcjonowanie instytucji, a przede wszystkim poprawi jakość świadczonych przez nią usług i pozwoli w optymalny sposób odpowiadać na potrzeby mieszkańców Gdyni. – reorganizacji sieci filii oraz zmiany statutu Miejskiej Biblioteki Publicznej w GdyniW ramach tej uchwały połączone zostaną trzy filie Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdyni:Wypożyczalnia Naukowa zlokalizowana przy ul. Świętojańskiej 141, Czytelnia Naukowa zlokalizowana przy ul. Biskupa Dominika 17, Gdyńska Biblioteka Akademicka zlokalizowanej przy ul. Warszawskiej 47. Stworzą one nową filię Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdyni przy ul. Świętojańskiej 141 w Gdyni – Biblioteki Wiedzy. Likwidacji ulega filia nr 19 Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdyni przy ul. Amona 38d, której działanie zostało zawieszone w 2008 roku. Utworzona została też nowa filia Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdyni – Biblioteka z Pasją, zlokalizowana w kompleksie Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego (al. Zwycięstwa 96/98, 81-451 Gdynia). – zmianie Uchwały Rady Miasta Gdyni nr XV/293/11 z 21 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze, specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) i usługi rehabilitacyjne oraz szczegółowych zasad częściowego lub całkowitego zwolnienia z odpłatności i trybu ich pobierania.Celem wprowadzenia zmiany w tej uchwale jest ujednolicenie ceny godziny usług, co pozwoli na zniesienie różnic w odpłatności ponoszonej przez świadczeniobiorców na terenie Gdyni. Z projektami wszystkich uchwał można się zapoznać w Biuletynie Informacji Publicznej. Opublikowano: 20.12.2017 18:00 Autor: Marta Jaszczerska-Zawadzka (m.jaszczerska@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 22.12.2017 09:07 Zmodyfikował: Michał Kowalski