Co nowego

„Pomorski Klaster Kreatywny”, czyli jak zintegrować pomysłowych twórców

Spotkanie inauguracyjne odbyło się w siedzibie Fundacji Trefl w Gdyni (fot. Anna Rezulak)

Spotkanie inauguracyjne odbyło się w siedzibie Fundacji Trefl w Gdyni (fot. Anna Rezulak)

Jak zintegrować środowisko kreatywne z Trójmiasta, a nawet szerzej – z całego województwa? Na przykład tworząc „Pomorski Klaster Kreatywny”. To projekt, który zainicjowała Fundacja Trefl. Twórcy z Pomorza oraz ludzie związani z kulturą bardzo chętnie dołączyli do nowej platformy i mają za sobą już dwa spotkania.

 
„Pomorski Klaster Kreatywny” to platforma spotkań przeznaczona dla osób twórczych, instytucji i firm sektora kreatywnego województwa pomorskiego oraz jego partnerów. Jej zadaniem jest poszukiwanie inwestorów w celu dalszego rozwoju w obszarze rynku kreatywnego. Co istotne, klaster umożliwia połączenia różnych dziedzin, branż i zasobów kreatywnych w celu wypracowywania nowych form artystycznych, w szczególności z wykorzystaniem multimediów i nowych technologii.
„Pomorski Klaster Kreatywny” to nie tylko przestrzeń współpracy, która łączy ludzi kultury, branże i technologie. To także miejsce kreatywnych rozmów i przede wszystkim wymiany doświadczeń. Jestem przekonany, że taka platforma wzmocni potencjał twórczy naszego miasta i całego regionu – mówi Mariusz Bzdęga, dyrektor zarządzający ds. kultury i aktywności mieszkańców.

Podmioty z naszego regionu, które specjalizują się w branży kreatywnej, czerpią z projektów realizowanych wspólnie z innymi o wiele więcej wiedzy, inspiracji czy nowych pomysłów. Z pewnością przyczynił się też do tego tytuł Miasto Filmu UNESCO, jakim może się poszczycić Gdynia po dołączeniu do Sieci Miast Kreatywnych UNESCO. Poza tym rozwój sektora kreatywnego wpisuje się w strategiczne cele naszego miasta.

Głównym obszarem kreatywnym, którego efekty będzie wspierać klaster, będzie obszar audiowizualny związany z filmem, animacją, grami video oraz reklamą. Ale dotknie także rzemiosła, designu i wzornictwa przemysłowego, ponieważ zasoby kreatywne miasta i województwa są bogate i widać ich potencjał, który można wykorzystać w całym przemyśle kreatywnym.

Kreatywne rozmowy

Uczestnicy spotkania w Instytucie Kultury Miejskiej w Gdańsku
Spotkanie w Instytucie Kultury Miejskiej w Gdańsku. Wśród uczestników m.in.: Kinga Plicht z Gdyńskiego Centrum Filmowego i Jakub Łasek z Centrum Nauki Experyment (fot. Anna Rezulak)

Trwa seria spotkań, na których o powołaniu wspólnego „Pomorskiego Klastra Kreatywnego” rozmawiają przedstawicielki i przedstawiciele instytucji, firm oraz organizacji pozarządowych. Do tej pory odbyły się dwa, a kolejne zaplanowano w sierpniu i październiku.

W czerwcu w siedzibie Fundacji Trefl w Gdyni rozmawiano przede wszystkim o branży filmowej. Natomiast miesiac później w Instytucie Kultury Miejskiej w Gdańsku skupiono się na tematach dotyczących branży czasu wolnego. Podczas kolejnego spotkania tematem przewodnim będą wyzwania marketingu i reklamy w kontekście działalności branży kreatywnej.

Projekt zakłada, że do końca października br. „Pomorski Klaster Kreatywny” zawiąże się formalnie. Będzie skupiał wokół siebie kilkadziesiąt podmiotów, które wspólnie będą wypracowywać interdyscyplinarne projekty, rozwiązywać problemy i szukać obszarów, w których skutecznie mogą działać.

Przedsięwzięcie otrzymało dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych „Rozwój Sektorów Kreatywnych”. Patronat nad projektem objęło miasto Gdynia.

Więcej informacji znajdziemy na stronie kreatywni.org.

  • ikonaOpublikowano: 05.08.2025 14:15
  • ikona

    Autor: Magdalena Śliżewska (magdalena.slizewska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 05.08.2025 15:39
  • ikonaZmodyfikował: Jakub Winiewski
ikona

Najnowsze