Jak zintegrować środowisko kreatywne z Trójmiasta, a nawet szerzej – z całego województwa? Na przykład tworząc „Pomorski Klaster Kreatywny”. To projekt, który zainicjowała Fundacja Trefl. Twórcy z Pomorza oraz ludzie związani z kulturą bardzo chętnie dołączyli do nowej platformy i mają za sobą już dwa spotkania. „Pomorski Klaster Kreatywny” to platforma spotkań przeznaczona dla osób twórczych, instytucji i firm sektora kreatywnego województwa pomorskiego oraz jego partnerów. Jej zadaniem jest poszukiwanie inwestorów w celu dalszego rozwoju w obszarze rynku kreatywnego. Co istotne, klaster umożliwia połączenia różnych dziedzin, branż i zasobów kreatywnych w celu wypracowywania nowych form artystycznych, w szczególności z wykorzystaniem multimediów i nowych technologii. „Pomorski Klaster Kreatywny” to nie tylko przestrzeń współpracy, która łączy ludzi kultury, branże i technologie. To także miejsce kreatywnych rozmów i przede wszystkim wymiany doświadczeń. Jestem przekonany, że taka platforma wzmocni potencjał twórczy naszego miasta i całego regionu – mówi Mariusz Bzdęga, dyrektor zarządzający ds. kultury i aktywności mieszkańców. Podmioty z naszego regionu, które specjalizują się w branży kreatywnej, czerpią z projektów realizowanych wspólnie z innymi o wiele więcej wiedzy, inspiracji czy nowych pomysłów. Z pewnością przyczynił się też do tego tytuł Miasto Filmu UNESCO, jakim może się poszczycić Gdynia po dołączeniu do Sieci Miast Kreatywnych UNESCO. Poza tym rozwój sektora kreatywnego wpisuje się w strategiczne cele naszego miasta.Głównym obszarem kreatywnym, którego efekty będzie wspierać klaster, będzie obszar audiowizualny związany z filmem, animacją, grami video oraz reklamą. Ale dotknie także rzemiosła, designu i wzornictwa przemysłowego, ponieważ zasoby kreatywne miasta i województwa są bogate i widać ich potencjał, który można wykorzystać w całym przemyśle kreatywnym. Kreatywne rozmowy Spotkanie w Instytucie Kultury Miejskiej w Gdańsku. Wśród uczestników m.in.: Kinga Plicht z Gdyńskiego Centrum Filmowego i Jakub Łasek z Centrum Nauki Experyment (fot. Anna Rezulak)Trwa seria spotkań, na których o powołaniu wspólnego „Pomorskiego Klastra Kreatywnego” rozmawiają przedstawicielki i przedstawiciele instytucji, firm oraz organizacji pozarządowych. Do tej pory odbyły się dwa, a kolejne zaplanowano w sierpniu i październiku.W czerwcu w siedzibie Fundacji Trefl w Gdyni rozmawiano przede wszystkim o branży filmowej. Natomiast miesiac później w Instytucie Kultury Miejskiej w Gdańsku skupiono się na tematach dotyczących branży czasu wolnego. Podczas kolejnego spotkania tematem przewodnim będą wyzwania marketingu i reklamy w kontekście działalności branży kreatywnej.Projekt zakłada, że do końca października br. „Pomorski Klaster Kreatywny” zawiąże się formalnie. Będzie skupiał wokół siebie kilkadziesiąt podmiotów, które wspólnie będą wypracowywać interdyscyplinarne projekty, rozwiązywać problemy i szukać obszarów, w których skutecznie mogą działać.Przedsięwzięcie otrzymało dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych „Rozwój Sektorów Kreatywnych”. Patronat nad projektem objęło miasto Gdynia.Więcej informacji znajdziemy na stronie kreatywni.org. Opublikowano: 05.08.2025 14:15 Autor: Magdalena Śliżewska (magdalena.slizewska@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 05.08.2025 15:39 Zmodyfikował: Jakub Winiewski