Co nowego

Ponad 126 milionów złotych na nowe węzły, buspasy i inteligentne systemy

Dofinansowanie pokryje część kosztów zarówno zadań, które już zrealizowano – jak węzeł przesiadkowy Chwarzno-Polanki (u góry, z lewej), ale i planowane, jak buspas na ul. Wielkopolskiej (u góry, z prawej), montaż nowych tablic informacji pasażerskiej (na dole, z lewej) czy budowa dostępnego zejścia do tunelu od strony osiedla Meksyk w Chyloni (fot. Kamil Złoch)

Dofinansowanie pokryje część kosztów zarówno zadań, które już zrealizowano – jak węzeł przesiadkowy Chwarzno-Polanki (u góry, z lewej), ale i planowane, jak buspas na ul. Wielkopolskiej (u góry, z prawej), montaż nowych tablic informacji pasażerskiej (na dole, z lewej) czy budowa dostępnego zejścia do tunelu od strony osiedla Meksyk w Chyloni (fot. Kamil Złoch)

Przebudowy kluczowych węzłów przesiadkowych w Gdyni Głównej i Chyloni, nowe buspasy na najbardziej ruchliwych drogach w Śródmieściu, nowej obwodnicy Witomina,  ul. płk. Dąbka czy ul. Wielkopolskiej, a do tego bezpieczne drogi rowerowe, chodniki i przejścia piesze – to zakres projektu, na który Gdynia pozyskała duże, sięgające ponad 126,8 miliona złotych dofinansowanie ze środków europejskich. Nowe rozwiązania to także tzw. inteligentne systemy transportowe.

 

 

Duże dofinansowanie pomoże usprawnić komunikację w mieście


Codzienne podróże w Gdyni mają być dla wszystkich uczestników ruchu, a w szczególności dla korzystających z komunikacji publicznej, pieszych i rowerzystów łatwiejsze oraz bardziej komfortowe – to główne założenie projektu, na który miasto pozyskało dofinansowanie w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

„Infrastruktura zrównoważonej mobilności miejskiej w Gdyni”, bo tak nazywa się projekt, to cała lista powiązanych ze sobą inwestycji komunikacyjnych w różnych punktach miasta.  Łącznie mowa o budowie, rozwoju i przebudowie dróg, węzłów, ciągów pieszo-rowerowych i komunikacyjnych systemów wartej ponad 149,2 miliona złotych (tyle wynosi kwota wydatków kwalifikowalnych projektu). 

Aż 85% tych wydatków, czyli kwotę przekraczającą 126,8 miliona złotych pokryje wspomniane unijne dofinansowanie w ramach tzw. FEnIKS-a, czyli programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027”.

Tak wysokie dofinansowanie to świetna wiadomość dla miejskiego budżetu. W ramach jednego z największych swoim zakresem projektów transportowych w mieście uda nam się zrealizować tym razem nie tylko infrastrukturę węzłową w jednym miejscu, ale wiele inwestycji, które, połączone, realnie ułatwiają podróżowanie po szerszym obszarze w zrównoważony sposób. Odczują je pozytywnie mieszkańcy wielu dzielnic Gdyni – mówi Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni.

Pomorskie samorządy, które pracowały nad swoimi projektami w ramach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot aktualnie dopełniają ostatnich formalności i zawierają umowy, które pozwolą na uruchomienie dofinansowań z tej puli.
 

Węzły i infrastruktura w wielu dzielnicach Gdyni


Droga rowerowa, chodnik, wiata dla rowerów, zieleń, Chwarzno-Polanki
Już zrealizowane zadanie, czyli węzeł przesiadkowy w lokalizacji Chwarzno-Polanki – widoczna m.in. wiata dla rowerów i parking (fot. Kamil Złoch)

Co uda się zrealizować w Gdyni dzięki pozyskanym środkom? Zmiany obejmą (a częściowo już objęły, bo projekt to także już zrealizowane inwestycje) kilka dzielnic miasta.

Inwestycje można podzielić na trzy obszary:

  • dotyczące węzłów przesiadkowych (Gdynia Główna, Chylonia – Meksyk, Chwarzno-Polanki);
  • dotyczące rozwoju inteligentnych systemów transportowych (m.in. utworzenie Miejskiego Centrum Zarządzania Mobilnością i Bezpieczeństwem Publicznym, modernizacja TRISTAR-a, bramki liczące pasażerów w komunikacji miejskiej, tablice informacji pasażerskiej czy system detekcji użytkowników buspasów)
  • dotyczące tzw. infrastruktury liniowej (nowe buspasy, przebudowa i rozbudowa ulic, m.in. ul. płk. Dąbka, ul. Chwarznieńskiej i ul. Wielkopolskiej, nowe drogi rowerowe oraz rozwiązania dla pieszych).

Co ważne, dofinansowanie z europejskich środków – zgodnie z wytycznymi – mogło dotyczyć jedynie inwestycji, które wspierają zrównoważoną mobilność, czyli m.in. właśnie buspasów, dróg rowerowych, chodników, przystanków czy infrastruktury poprawiającej bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Nie może obejmować ono natomiast rozwiązań drogowych przeznaczonych dla samochodów.

Buspas, ulica Wielkopolska, zieleń, trolejbus przy przystanku
Trolejbus korzystający z buspasa w ciągu ulicy Wielkopolskiej (fot. Kamil Złoch)

Nowy projekt obejmuje szeroki obszar miasta – zmiany poprawią możliwości przemieszczania się mieszkańców m.in. Śródmieścia, Chyloni, Karwin, Małego Kacka i Wielkiego Kacka, Chwarzna-Wiczlina, Witomina, a także północnych dzielnic Gdyni. To jeden z największych i najbardziej kompleksowych projektów transportowych, które kiedykolwiek realizowano w mieście.
 

Lista zmian jest długa


We wspomnianych trzech zakresach powstaną (lub już powstały) łącznie dziesiątki inwestycji. Oto najważniejsze z nich:
 
  • rozbudowa węzła Gdynia Główna: w tym przebudowa placu Konstytucji z uporządkowaniem przystanków, poprawą warunków dla pieszych oraz rowerzystów i aranżacją zieleni (w trakcie projektowania), modernizacja tunelu dla pieszych pod ulicą Morską z montażem windy i poprawą dostępności dla osób z niepełnosprawnościami (wykonane);


Koncepcyjna wizualizacja przebudowy placu Konstytucji przy dworcu Gdynia Główna – użyta do procesu konsultacji z mieszkańcami. Nie przedstawia ostatecznego projektu (mat. Blare Technologies dla Referatu Zrównoważonej Mobilności)

  • rozbudowa węzła Gdynia Chylonia: budowa pętli autobusowej, parkingu przesiadkowego i drogi dojazdowej – ul. Meksykańskiej, buspas i droga rowerowa w ciągu ul. Hutniczej  (zrealizowane), budowa nowego, dostosowanego dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami zejścia do tunelu, budowa budynku socjalnego dla kierowców ZKM Gdynia po stronie osiedla Meksyk, zadaszenie peronu, mała architektura, odwodnienie terenu, oświetlenie, zadaszenie prowadzące od przejścia podziemnego do peronu, zadaszony parking rowerowy na 22 stanowiska (planowane);

Wejście do tunelu, piaskowy parking, peron, osiedle Meksyk
Wejście do tunelu przy węźle Chylonia, po stronie osiedla Meksyk, którego też dotyczy projekt (fot. Kamil Złoch)

  • węzeł Chwarzno-Polanki: budowa parkingu przesiadkowego typu park & ride na 117 samochodów oraz zadaszony parking rowerowy, zatoka autobusowa (zrealizowane);

Parking, niebieskie miejsca postojowe, samochody, zieleń
Obszar, na którym powstał tzw. węzeł Chwarzno-Polanki (fot. Kamil Złoch)

  • Miejskie Centrum Zarządzania Mobilnością i Bezpieczeństwem Publicznym: adaptacja budynku i zintegrowanie w nim centrum sterowania ruchem systemu TRISTAR z centralną ruchu ZKM i systemem monitoringu miejskiego;
  • stworzenie systemu automatycznej detekcji pieszych i rowerzystów;
  • montaż 80 bramek liczących pasażerów w pojazdach kursujących na liniach ZKM Gdynia i budowa systemu do ich obsługi;
  • wymiana kamer i modernizacja sieci w systemie monitoringu miejskiego;
  • modernizacja systemu TRISTAR m.in. przez wymianę komputerów pokładowych i oprogramowania w 350 pojazdach komunikacji miejskiej;
  • 59 nowych tablic informacji pasażerskiej na przystankach komunikacji miejskiej i ich integracja z TRISTAR-em;
  • stworzenie miejskiego systemu wykrywania nieuprawnionych pojazdów na buspasach;
  • rozszerzenie tzw. otwartych danych dotyczących transportu publicznego;
  • stworzenie systemu cyfrowej łączności radiowej z pojazdami komunikacji miejskiej;
  • ul. Wójta Radtkego, ul. Władysława IV, ul. 3 Maja: przebudowa, zmiana organizacji ruchu, budowa buspasów i kontrbuspasów oraz pasów rowerowych, modernizacja przystanków komunikacji miejskiej i sygnalizacji;
  • ul. płk. Dąbka: budowa buspasów i drogi rowerowej w ramach poszerzenia drogi – dzięki budowie wiaduktu;
  • ul. Wielkopolska: budowa buspasa od wysokości u. Olgierda w kierunku węzła Karwiny (około 750 metrów);
  • ul. Chwarznieńska: budowa buspasa i drogi rowerowej, przeniesienie przystanków komunikacji miejskiej (zrealizowane);
  • obwodnica Witomina: budowa buspasów i ciągu pieszo-rowerowego na odcinku nowego połączenia;
  • al. marsz. Piłsudskiego, ul. Świętojańska, ul. Kielecka: przebudowa obejmująca utworzenie brakujących odcinków buspasów i dróg rowerowych, nowe przejścia dla pieszych i przejazdy.
 
Symboliczne, uroczyste podpisanie umowy dotyczącej unijnego dofinansowania odbędzie się w poniedziałek, 11 sierpnia w sąsiedniej Rumi – jednej z gmin z obszaru trójmiejskiej metropolii, która również jest beneficjentem Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach FEnIKS-a (poza Gdynią i Rumią środki pozyskały także Reda oraz gmina Władysławowo).

Umowę na dofinansowanie projektu miasto zawiera bezpośrednio z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, po zatwierdzeniu przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (instytucję zarządzającą). Środki pochodzą z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (popularny „FEnIKS”).

Na poniższej mapie zaznaczono orientacyjne, przybliżone lokalizacje inwestycji zawartych w projekcie.

Logotypy projektów unijnych: Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko, Rzeczpospolita Polska i Dofinansowane przez Unię Europejską

  • ikonaOpublikowano: 06.08.2025 16:28
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 06.08.2025 16:37
  • ikonaZmodyfikował: Kamil Złoch
ikona

Najnowsze