Kluczowe elementy infrastruktury, która aktualnie stanowi filary bezpieczeństwa energetycznego Polski, to Stanowisko Przeładunku Paliw Płynnych, należące do Portu Gdynia, a także baza paliw PERN w Dębogórzu. Współpraca obu podmiotów zacieśnia się, wchodząc w nowy etap. Trwają właśnie intensywne prace, polegające na pogłębieniu toru wodnego w Porcie Gdynia. Pozwoli to rozładowywać tankowce z olejem napędowym o ładowności ponad 100 tys. ton i zanurzeniu do 15 metrów. Baza paliw w Dębogórzu w styczniu 2023 roku rozładowała aż o dwie trzecie paliw więcej niż w styczniu rok wcześniej. Zrealizowano tym samym maksymalne możliwe wolumeny. PERN prowadzi szereg inwestycji, by jeszcze zwielokrotnić możliwości w tym zakresie. Kolej i zbiorniki na paliwo Intensywny rozwój bazy w Dębogórzu trwa od 2016 roku. Spółka PERN od tego czasu zbudowała już trzy nowe zbiorniki na olej napędowy. Każdy z nich ma pojemność 32 tys. mᶟ. Dwa podobne trafią do użytku jeszcze w tym roku. PERN jest w trakcie procesu budowy kolejnych trzech, o wiele większych zbiorników – o pojemności 50 tys. mᶟ każdy. Spółka realizuje wiele działań, pozwalających na zwiększenie możliwości załadunku i ekspedycję paliw transportem kolejowym. To ważne z powodu konieczności jak najszybszego wywozu produktów na teren kraju. – Wiemy, że zapotrzebowanie na usługi Portu w Gdyni i PERN będzie w najbliższym czasie tylko wzrastało z uwagi na zmianę architektury dostaw ropy naftowej i paliw do Polski. Inwestycje, które obecnie realizujemy pozwolą nam wejść na wyższy poziom bezpieczeństwa energetycznego i jeszcze lepiej obsłużyć tych klientów, z którymi mamy podpisane kontrakty – zaznaczył Paweł Stańczyk, prezes PERN, w wywiadzie dla portalu gospodarkamorska.pl. Współpraca na rzecz bezpieczeństwa Sukces Dębogórza zależy także od dobrej współpracy z partnerami takimi jak Port w Gdyni czy PKP, których inwestycje wspierają możliwości dystrybucji paliw. Zarząd Morskiego Portu w Gdyni rozpoczął już projekt rozbudowy istniejącego Stanowiska SPPP w Porcie Gdynia, by umożliwić rozładunek do bazy w Dębogórzu zbiornikowców o nośności powyżej 100 tys. ton. – Port Gdynia buduje z kontrahentami długotrwałe i pozytywne relacje biznesowe. Przykładem takiej współpracy jest firma PERN. Nasze relacje oparte są na strategii win-win w której nie tylko obie strony odnoszą korzyści, ale mają jasne cele dalszej rozbudowy co przekłada się przede wszystkim na bezpieczeństwo energetyczne kraju – powiedział dla portalu gospodarkamorska.pl Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A PKP PLK realizuje projekt pod nazwą „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”. W ramach inwestycji przebudowane zostanie łącznie 115 km torów, a sprawność obsługi składów zapewni 356 nowych rozjazdów. Efektem realizacji projektu będzie szybszy przewóz większej ilości towarów. Ważną kwestią jest również temat modernizacji linii kolejowej nr 201 Gdynia – Maksymilianowo. Z perspektywy obecnego funkcjonowania oraz przyszłego rozwoju bazy PERN Dębogórze jak i Portu Gdynia, projekt ten jest kluczowy dla zwiększenia możliwości wyprowadzenia paliw na transport kolejowy. Opr. na podstawie gospodarkamorska.pl Opublikowano: 17.02.2023 14:38 Autor: Zygmunt Gołąb (z.golab@gdynia.pl)