Co nowego

Port Gdynia i PERN: wspólnie na rzecz bezpieczeństwa

Port Gdynia. Fot. M. Mielewski.

Port Gdynia. Fot. M. Mielewski.

Kluczowe elementy infrastruktury, która aktualnie stanowi filary bezpieczeństwa energetycznego Polski, to Stanowisko Przeładunku Paliw Płynnych, należące do Portu Gdynia, a także baza paliw PERN w Dębogórzu. Współpraca obu podmiotów zacieśnia się, wchodząc w nowy etap. Trwają właśnie intensywne prace, polegające na pogłębieniu toru wodnego w Porcie Gdynia. Pozwoli to rozładowywać tankowce z olejem napędowym o ładowności ponad 100 tys. ton i zanurzeniu do 15 metrów. 

Baza paliw w Dębogórzu w styczniu 2023 roku rozładowała aż o dwie trzecie paliw więcej niż w styczniu rok wcześniej. Zrealizowano tym samym maksymalne możliwe wolumeny. PERN prowadzi szereg inwestycji, by jeszcze zwielokrotnić możliwości w tym zakresie. 

Kolej i zbiorniki na paliwo 

Intensywny rozwój bazy w Dębogórzu trwa od 2016 roku. Spółka PERN od tego czasu zbudowała już trzy nowe zbiorniki na olej napędowy. Każdy z  nich ma pojemność 32 tys. mᶟ. Dwa podobne trafią do użytku jeszcze  w tym roku. PERN jest w trakcie procesu budowy kolejnych trzech, o wiele większych  zbiorników – o pojemności 50 tys. mᶟ każdy. 

Spółka realizuje wiele działań, pozwalających na zwiększenie możliwości załadunku i ekspedycję paliw transportem kolejowym. To ważne z powodu konieczności jak najszybszego wywozu produktów na teren kraju. 

– Wiemy, że zapotrzebowanie na usługi Portu w Gdyni i PERN będzie w najbliższym czasie tylko wzrastało z uwagi na zmianę architektury dostaw ropy naftowej i paliw do Polski. Inwestycje, które obecnie realizujemy pozwolą nam wejść na wyższy poziom bezpieczeństwa energetycznego i jeszcze lepiej obsłużyć tych klientów, z którymi mamy podpisane kontrakty – zaznaczył Paweł Stańczyk, prezes PERN, w wywiadzie dla portalu gospodarkamorska.pl. 

Współpraca na rzecz bezpieczeństwa 

Sukces Dębogórza zależy także od dobrej współpracy z partnerami takimi jak Port w Gdyni czy PKP, których inwestycje wspierają możliwości dystrybucji paliw. Zarząd Morskiego Portu w Gdyni rozpoczął już projekt rozbudowy istniejącego Stanowiska SPPP w Porcie Gdynia, by umożliwić  rozładunek do bazy w Dębogórzu zbiornikowców o nośności powyżej 100 tys. ton

– Port Gdynia buduje z kontrahentami długotrwałe i pozytywne relacje biznesowe. Przykładem takiej współpracy jest firma PERN. Nasze relacje oparte są na strategii win-win w której nie tylko obie strony odnoszą korzyści, ale mają jasne cele dalszej rozbudowy co przekłada się przede wszystkim na bezpieczeństwo energetyczne kraju – powiedział dla portalu gospodarkamorska.pl Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A 

PKP PLK realizuje projekt pod nazwą „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”. W ramach inwestycji przebudowane zostanie łącznie 115 km torów, a sprawność obsługi składów zapewni 356 nowych rozjazdów. Efektem realizacji projektu będzie szybszy przewóz większej ilości towarów.
 
Ważną kwestią jest również temat modernizacji linii kolejowej nr 201 Gdynia – Maksymilianowo. Z perspektywy obecnego funkcjonowania oraz przyszłego rozwoju bazy PERN Dębogórze jak i Portu Gdynia, projekt ten jest kluczowy dla zwiększenia możliwości wyprowadzenia paliw na transport kolejowy. 

Opr. na podstawie gospodarkamorska.pl

ikona

Zobacz także

Najnowsze