W piątek, 15 maja o godzinie 12:00, odbyła się XIX sesja Rady Miasta Gdyni. Sesja wyjątkowo – ze względów bezpieczeństwa związanych z epidemią koronawirusa – odbyła się w sali audytoryjnej Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Rozmiary sali udostępnionej przez PPNT umożliwiły zachowanie odpowiedniej odległości pomiędzy radnymi, a co za tym idzie – obradowanie w pełnym, 28-osobowym składzie Rady.Dostępna jest retransmisja XIX sesji Rady Miasta Gdyni.Podczas posiedzenia zadecydowano m.in. o:- zmianie uchwały dotyczącej strefy płatnego parkowania w Gdyni oraz wysokości stawek opłat za parkowanie,Celem uchwały jest wprowadzenie nowych rozwiązań, które pozwolą realizować cele zapisane m.in. w Planie zrównoważonej mobilności miejskiej dla Gdyni, Planie Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Gdyni oraz miast i gmin objętych porozumieniami komunalnymi na lata 2014-2025 czy też w Strategii Miasta, których celem jest ograniczanie dominującej roli samochodu w centrum i rozwój usług komunikacji publicznej.Dotychczasowe funkcjonowanie obecnej Strefy Płatnego Parkowania jest niewystarczające do realizacji celów zapisanych w wyżej wymienionych dokumentach. W myśl nowych regulacji wprowadza się w miejsce aktualnej Strefy Płatnego Parkowania, Śródmiejską Strefę Płatnego Parkowania. Jej obszar obejmuje ulice: 10 Lutego, 3 Maja, Abrahama, Al. Jana Pawła II, Armii Krajowej, Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego, Asnyka, Batorego, Bema, Derdowskiego, Dworcowa, Fredry, Jana z Kolna, Kasprowicza, Kilińskiego, Kochanowskiego, Korzeniowskiego, Krasickiego, ks. Prałata Hilarego Jastaka, Legionów na odcinku od Piłsudskiego do ulicy Sieroszewskiego, Mariacka, Mickiewicza, Mściwoja, Necla, Obrońców Wybrzeża, Ofiar Piaśnicy, Piłsudskiego na odcinku od Władysława IV do Krasickiego, Plac Grunwaldzki, Plac Kaszubski, Plac Konstytucji, Portowa, Pułaskiego, Sędzickiego, Sienkiewicza, Siemiradzkiego, Sieroszewskiego, Skargi, Skwer Kościuszki, Słowackiego, Starowiejska, Szkolna, Świętojańska na odcinku od Piłsudskiego do Placu Kaszubskiego, Św. Piotra, Św. Wojciecha, T. Wendy na odcinku od Jana z Kolna do ul. Portowej, Traugutta, Waszyngtona na odcinku od Skweru Kościuszki do Św. Piotra, Wita Stwosza, Władysława IV, Wójta Radtkego, Wybickiego, Zawiszy Czarnego, Zgody, Zygmunta Augusta, Zygmuntowska, Żeromskiego, Żwirki i Wigury, Danuty Baduszkowej.Dodatkowo proponuje się podniesienie stawek opłat za postój, pobieranie tych opłat przez siedem dni w tygodniu, jak również zwiększenie opłaty dodatkowej.Analiza funkcjonowania aktualnej Strefy Płatnego Parkowania wskazała na sporą zajętość miejsc postojowych skutkującą długotrwałym krążeniem (tzw. search traffic) kierowców w celu poszukiwania wolnego stanowiska parkingowego. Jednocześnie analiza pokazała, iż wyższe stawki opłat za postój powinny doprowadzić do istotnego zmniejszenia ruchu pojazdów w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania. Proponowane w uchwale wyższe stawki oparte są na zarejestrowanych w analizie deklaracjach kierowców. Zgodnie z nią im wyższe stawki godzinowe, tym częstsza liczba deklaracji o zaniechaniu wykorzystania auta do podróży do obszaru strefy. Zatem należy założyć, że poziom rotacji będzie rósł proporcjonalnie do wzrostu poziomu wysokości stawek, a także osiągnięta zostanie korzyść dodatkowa: zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza i hałasu.Kolejna zmiana wynikająca także z badań rotacji to rozszerzenie obszaru strefy na obszar Wzgórza Świętego Maksymiliana i Działek Leśnych. Deficyt wolnych miejsc postojowych w tych dzielnicach jest związany z bezpośrednim przyleganiem tego obszaru do obecnej Strefy Płatnego parkowania, z którego uciekają osoby unikające opłat parkingowych. Rozszerzenie SPP powinno przynieść skutek w postaci, takiej, iż takie osoby zaczną korzystać z transportu zbiorowego podczas podróży do miejsca pracy w SPP. Takie działania pozwolą ograniczyć czas postoju, zmniejszyć popyt na parkingi oraz doprowadzić do racjonalnego wykorzystania miejsc parkingowych.Sytuacja z parkowaniem w Orłowie jest związana z różnym charakterem tej dzielnicy. Okolice Placu Górnośląskiego są przez wielu kierowców traktowane jako bezpłatny parking przesiadkowy dla osób podróżujących w inne obszary Gdyni (ZKM) oraz Trójmiasta (SKM). Wdrożenie strefy płatnego parkowania wymusi rotację, która przyczyni się do poprawy warunków zarówno pieszych, kierowców, jak i przede wszystkim mieszkańców Z kolei na obszarze sąsiadującym z molem w Orłowie poza okresowym wzmożonym ruchem turystycznym rozwija się intensywna zabudowa mieszkaniowo–usługowo–handlowa, czego konsekwencją jest fakt, iż wolnej przestrzeni parkingowej nie dla wszystkich wystarcza. Konsekwencją tego jest parkowanie w taki sposób, że utrudniony jest przejazd innym pojazdom, jak i służbom. Wprowadzenie opłat za parkowanie powinno przełożyć się na zmniejszenie ilości osób przyjeżdżających w różnych celach indywidualnymi pojazdami samochodowymi na korzyść odbycia takiej podróży wygodną komunikacją miejską. - zmianie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta Gdyni na 2020 rok,Ustala się dochody budżetu miasta na kwotę 1.853.902.201,31 zł, w tym: dochody bieżące 1.684.731.718,31 zł, dochody majątkowe 169.170.483 zł. Ustala się wydatki budżetu miasta na kwotę 2.098.822.160,31 zł w tym: wydatki bieżące 1.621.906.093,31 zł, wydatki majątkowe 476.916.067 zł. W wyniku zmian, budżet miasta Gdyni wynosi po stronie: dochodów 1.853.902.201,31 zł wydatków 2.098.822.160,31 zł przychodów 308.668.278 zł rozchodów 63.748.319 zł - zmianie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Miasta Gdyni na lata 2020–2034,Wprowadzane zmiany dotyczą: wielkości dochodów i wydatków planowanych na 2020 rok w związku z dokonanymi zmianami w budżecie w celu doprowadzenia do zgodności z kwotami zmienionego budżetu, wielkości przychodów budżetu na 2020 roku na podstawie rozliczenia wykonania 2019 roku, wielkości rozchodów w 2020 roku związanych z planowanym udzielaniem pożyczek dla organizacji pozarządowych znajdujących się w trudnej sytuacji wywołanej epidemią koronowirusa i przychodów w latach 2020-2022 tytułem spłat udzielonych pożyczek, wielkości przychodów budżetu z tytułu kredytu w 2021 roku z przeznaczeniem na finansowanie wydatków majątkowych w związku z wprowadzeniem do Wykazu Przedsięwzięć nowych zadań wieloletnich oraz zmianą harmonogramów dotychczas realizowanych zadań inwestycyjnych, wielkości limitów wydatków w latach 2020-2023 w związku ze zmianą harmonogramów dotychczas realizowanych przedsięwzięć oraz wprowadzeniem do Wykazu przedsięwzięć nowych zadań, wielkości dochodów i wydatków ze środków europejskich w latach 2020 – 2023 w wyniku zmian prognozowanych przepływów pieniężnych na zadania realizowane z udziałem środków UE w związku z podjęciem nowych zadań oraz ze zmianą harmonogramów dotychczas planowanych do realizacji zadań, wielkości obciążeń z tytułu obsługi długu w wyniku zwiększenia w 2021 roku przychodów z kredytu i uaktualnieniem kalkulacji wysokości odsetek. - udzielenia ulg w spłacie należności pieniężnych z tytułu oddania nieruchomości w najem, dzierżawę lub użytkowanie,Należności pieniężne z tytułu oddania nieruchomości stanowiących własność Gminy w najem, dzierżawę lub użytkowanie, mogą być rozłożone na raty, płatne najpóźniej do dnia 31 grudnia 2020 r. lub ich spłata może być odroczona na okres do trzech miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu od ustania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.Zgodnie z ustawą o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz w odniesieniu do ustawy o finansach publicznych, należności pieniężne z tytułu oddania nieruchomości w najem, dzierżawę lub użytkowanie, przypadające za okres stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, jednostce samorządu terytorialnego lub jej jednostkom organizacyjnym, mogą być umarzane, terminy ich spłaty mogą zostać odroczone lub płatność tych należności może zostać rozłożona na raty przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta, zarząd powiatu albo zarząd województwa.Z uwagi na szczególnie trudną sytuację, w jakiej znaleźli się przedsiębiorcy, należy przyjąć, że sam fakt, iż przedmiotowe należności przypadają na okres stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, stanowi podstawę do odroczenia terminu spłaty lub rozłożenia na raty tych należności. W związku z obostrzeniami, które zostały wprowadzone na skutek pandemii, udzielenie pomocy przedsiębiorcom leży w interesie nie tylko ich samych ale również w interesie publicznym.- przedłużenia terminu płatności rat podatku od nieruchomości wskazanym przedsiębiorcom, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z epidemią koronawirusa,Przedłuża się do 30 września 2020 r. terminy płatności rat podatku od nieruchomości płatnychw maju i czerwcu 2020 r. przedsiębiorcom, których płynność finansowa uległa pogorszeniu o co najmniej 15% w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19. Wprowadzenie przez Ministra Zdrowia na terenie całego kraju od dnia 14 marca 2020 r. stanu zagrożenia epidemicznego, a następnie od dnia 20 marca 2020 r. do odwołania ogłoszenia stanu epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 oraz wejście w życie rozporządzeń Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii spowodowało liczne ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej dla wielu przedsiębiorców, którzy odnotowali znaczący spadek dochodów oraz płynności finansowej. Dla wielu branż działania służące zwalczeniu epidemii oznaczają de facto całkowite lub częściowe zawieszenie działalności. W związku z powyższym zaistniała konieczność wprowadzenia na terenie Gminy Miasta Gdyni rozwiązań mających na celu przeciwdziałanie negatywnym skutkom gospodarczym tej sytuacji.- odstąpienia od dochodzenia należności pieniężnych z tytułu oddania nieruchomości w najem, dzierżawę lub użytkowanie,Odstępuje się od dochodzenia należności pieniężnych z tytułu oddania nieruchomości stanowiących własność Gminy w najem, dzierżawę lub użytkowanie od podmiotów objętych całkowitym zakazem prowadzenia działalności oraz podmiotów ściśle funkcjonalnie powiązanych z objętymi całkowitymi zakazami prowadzenia działalności (w wysokości 100% należności, do końca miesiąca, w którym odwołany zostanie całkowity zakaz prowadzenia działalności), od pozostałych podmiotów dotkniętych skutkami COVID-19 (w wysokości 50 % należności, od dnia, w którym rozpoczął się stan zagrożenia epidemicznego, tj. od dnia 14 marca 2020 r. do końca miesiąca, w którym odwołane zostaną całkowite zakazy prowadzenia działalności) oraz od podmiotów posiadających w dzierżawie tereny przeznaczone pod ogródki gastronomiczne zlokalizowane na terenie Gminy (w wysokości 100% należności, do końca miesiąca, w którym odwołany zostanie całkowity zakaz prowadzenia działalności).Ponadto powyższych podmiotów odstępuje się od dochodzenia należności w wysokości 30% należności, od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym odwołane zastaną całkowite zakazy prowadzenia działalności, do dnia 31 grudnia 2020 r.Odstąpienie od dochodzenia należności dotyczy również organizacji pozarządowych, pożytku publicznego oraz zajmujących się wolontariatem dotkniętych skutkami COVID - 19 (w wysokości 100% należności, od dnia, w którym rozpoczął się stan zagrożenia epidemicznego, tj. od dnia 14 marca 2020 r., do dnia 31 grudnia 2020 r.).- zmian w uchwale w sprawie zasad przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i rehabilitacyjne oraz zasad zwolnienia (częściowego lub całkowitego) z tych opłat,Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi. W związku z sytuacją utrzymującego się stanu zagrożenia epidemicznego i epidemii COVID 19 przyjęcia do placówek opieki całodobowej zostały czasowo zawieszone. Powoduje to szczególnie trudną sytuację osób po hospitalizacji, które powracając do środowiska, wymagają wzmożonej opieki i pielęgnacji. Konieczność zapewnienia opieki i pielęgnacji w środowisku domowym wymaga zwiększonego zakresu i wymiaru usług opiekuńczych, co przekłada się na wzrost obciążeń budżetów domowych i znaczne ograniczenie dochodu dyspozycyjnego na pokrycie innych niezbędnych potrzeb życiowych tych osób. Zmiana jest kolejnym kryterium, które umożliwia częściowe lub całkowite zwolnienie z ponoszonych opłat za usługi opiekuńcze, przy indywidualnym podejściu do każdego przypadku.- zmianie odpłatności za żłobkiOpłata za uczęszczanie dziecka do żłobka nie będzie pobierana od rodziców dzieci, którzy nie zdecydowali się wysłać dziecka do placówki w dniach od 18 maja do 30 czerwca.- uchwalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego części dzielnic Dąbrowa i Leszczynki,Plan zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Leszczynki w Gdyni, rejon ulic B. Dembińskiego, Leszczynki i Widok obejmuje obszar o powierzchni 6,34 ha, którego granice przebiegają:– od północnego-zachodu – wzdłuż ul. Leszczynki obejmując zespół zabudowy jednorodzinnej szeregowej, dalej wzdłuż zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz ciągu pieszo-jezdnego do ul. Stoigniewa,– od północy – wzdłuż ul. Stoigniewa i wzdłuż ul. Widok, dalej wzdłuż zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej przy ul. Sambora, do ul. B. Dembińskiego,– od wschodu – wzdłuż ul. B. Dembińskiego,– od południowego-wschodu – wzdłuż terenu leśnego obejmując go, dalej w kierunku granic Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego przecinając ul. B. Dembińskiego,– od południowego-zachodu – wzdłuż granicy Trójmiejskiego Parku KrajobrazowegoPrzedłożony projekt został sporządzony zgodnie z procedurą planistyczną wynikającą z ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Projekt planu uzyskał pozytywne opinie i uzgodnienia w wymaganym zakresie i – wraz z prognozą oddziaływania na środowisko – został wyłożony do publicznego wglądu w dniach od 14.12.2019 r. do 14.01.2020 r. Dyskusja publiczna nad przyjętymi w projekcie planu rozwiązaniami odbyła się w dniu 18.12.2019 r. Do projektu planu miejscowego zostały wniesione 132 uwagi w ustawowym terminie (tj. do dnia 28.01.2020 r.), które zostały rozpatrzone zarządzeniem Prezydenta Miasta Gdyni.Ustalenia projektu planu nie naruszają ustaleń Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni. W zakresie struktury przestrzennej, Studium określa obszar objęty planem jako strefę miejską, w granicach której wyróżnia się elementy współtworzące osnowę ekologiczną miasta – tereny leśne w graniach Gdyni. W zakresie struktury funkcjonalnej – kierunków zmian w przeznaczeniu terenów Studium przewiduje tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej oraz tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i małych domów mieszkalnych.* * * Plan zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Dąbrowa w Gdyni, rejonu ulic Rdestowej, Leśna Polana i Kolonia obejmuje obszar o powierzchni 51,63 ha, którego granice przebiegają:- od południowego wschodu – wzdłuż południowo-wschodniej granicy terenów leśnych, przez które przebiega ul. Leśna Polana i wzdłuż północnej linii rozgraniczającej ul. Rdestowej,- od południowego zachodu – wzdłuż południowo-zachodnich linii rozgraniczających ulic: planowanej ulicy zbiorczej – Jana Nowaka-Jeziorańskiego i ul. Kolonia,- od północy – wzdłuż północno-zachodniej granicy działek nr: 698, 699 i 700, wzdłuż południowo-zachodniej linii rozgraniczającej planowanej ulicy zbiorczej – Jana Nowaka Jeziorańskiego, wzdłuż północno-zachodniej granicy działek nr: 863, 870 i 932, obejmuje obszar zabudowy przy południowo-wschodnim odcinku ul. Owocowej, dalej biegnie wzdłuż północno-wschodniej granicy działek nr: 933, 950, 974 i obejmuje działkę leśną nr 2166, zgodnie z załącznikiem nr 1 uchwały.Przedłożony projekt został sporządzony zgodnie z procedurą planistyczną wynikającą z ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Projekt planu uzyskał pozytywne opinie i uzgodnienia w wymaganym zakresie i – wraz z prognozą oddziaływania na środowisko – został wyłożony do publicznego wglądu w dniach: od 14.12.2019 r. do 14.01.2020 r. Dyskusja publiczna nad przyjętymi w projekcie planu rozwiązaniami odbyła się w dniu 19.12.2019 r. Do wyłożonego projektu planu miejscowego zostało wniesionych 18 uwag w ustawowym terminie, które zostały rozpatrzone w drodze zarządzenia Prezydenta Miasta Gdyni.Ustalenia projektu planu nie naruszają ustaleń Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni. W zakresie struktury przestrzennej – kierunków zmian, Studium określa centralną część obszaru objętego przedmiotowym planem jako strefę miejską, a zachodnią część jako strefę przedmieść. W zakresie struktury funkcjonalnej – kierunków zmian w przeznaczeniu terenów, Studium przewiduje:- tereny usług (z dopuszczeniem obiektów handlowych o pow. sprzedaży do 2000 m2),- tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i małych domów mieszkalnych (z minimalnym udziałem powierzchni biologicznie czynnej – 40 – 60 %),- tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej,- tereny zieleni leśnej,- tereny zieleni krajobrazowo-ekologicznej, łąki, zadrzewienia, zalesienia, uprawy rolne itp,. Jako elementy współtworzące osnowę ekologiczną miasta Studium wskazuje:- tereny leśne w granicach Gdyni, - tereny zieleni krajobrazowo-ekologicznej (łąki, zadrzewienia, zalesienia, uprawy rolne itp.) – PBC min. 90 %,- wody powierzchniowe.Elementy kształtujące strukturę przestrzenną i krajobraz miasta w Studium to ważniejsze centra lokalne oraz ciągi wielofunkcyjne. W zakresie układu komunikacyjnego Studium ustala przebieg drogi zbiorczej (planowanej ul. Jana Nowaka Jeziorańskiego) z ważniejszą lokalną trasą rowerową oraz wyznacza przebieg drogi lokalnej. Przewiduje również trasę alternatywnej linii lekkiego środka transportu szynowego. W zakresie obszarów objętych prawną ochroną przyrody Studium wskazuje teren położony w granicach otuliny Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego.- przystąpieniu Gminy Miasta Gdyni do realizacji Programu „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej” — edycja 2019-2020,Program „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej” - edycja 2019-2020 r. został opracowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Program adresowany jest do osób niepełnosprawnych, posiadających orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo orzeczenie równoważne, które wymagają usługi asystenta w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym. Program ma na celu wprowadzenie usługi asystenta jako formy ogólnodostępnego wsparcia dla pełnoletnich osób z niepełnosprawnością w codziennych czynnościach oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym. Do zadań asystenta należeć będzie m.in. pomoc w wyjściu, powrocie oraz w dojazdach np. na rehabilitację i zajęcia terapeutyczne lub do ośrodków kultury, pomoc w zakupach (z zastrzeżeniem aktywnego udziału uczestnika) i w załatwieniu spraw urzędowych. Program przewiduje limit godzin usług asystenta przypadających na jednego uczestnika, który wynosi nie więcej niż 30 godzin miesięcznie. Program będzie realizowany ze środków Funduszu Solidarnościowego.- zawarcia porozumienia z Gminą Wiejską Kosakowo dotyczącego współpracy przy prowadzeniu kąpieliska Gdynia Babie Doły.Kąpielisko Gdynia Babie Doły ujęte w wykazie kąpielisk na obszarze morskim przyległym do Gminy Miasta Gdyni w roku 2020 zlokalizowane jest na granicy z Gminą Wiejską Kosakowo. Mając na uwadze lokalizację kąpieliska oraz w celu ułatwienia dostępu do niego zainteresowanym osobom, a także uporządkowania terenu w jego najbliższym otoczeniu i poprawy bezpieczeństwa osób korzystających z kąpieliska, zasadne jest podjęcie współpracy z Gminą Wiejską Kosakowo przy prowadzeniu wspólnego kąpieliska. W zawartym porozumieniu określone zostaną w szczególności zasady ponoszenia wydatków związanych z funkcjonowaniem kąpieliska oraz obowiązki gmin w tym zakresie. Projekty uchwał dostępne są w Biuletynie Informacji Publicznej. Termin następnej, XX sesji Rady Miasta Gdyni wyznaczono na 23 i 24 czerwca 2020 roku. Opublikowano: 15.05.2020 18:25 Autor: Paweł Kukla (p.kukla@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 30.06.2020 10:15 Zmodyfikował: Paweł Kukla