Od lipca remont Sali Obsługi Mieszkańca i zmiany w funkcjonowaniu urzędu. Szczegóły w komunikacie. 
Co nowego

Samorządy wspólnie wybudują łącznicę nowej obwodnicy

List intencyjny, który prezentują sygnatariusze, zobowiązuje samorządy do podziału kosztów przy budowie łącznika Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej na styku Chwaszczyna, Wielkiego Kacka i Osowy. Stoją, od lewej strony: Mieczysław Struk – marszałek województwa pomorskiego, Emil Rojek - wicewojewoda pomorski, Mariola Zmudzińska - wójt gminy Żukowo, Bogdan Łapa - starosta kartuski, Aleksandra Kosiorek - prezydent Gdyni, Piotr Borawski - zastępca prezydent Gdańska (fot. Kamil Złoch)

List intencyjny, który prezentują sygnatariusze, zobowiązuje samorządy do podziału kosztów przy budowie łącznika Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej na styku Chwaszczyna, Wielkiego Kacka i Osowy. Stoją, od lewej strony: Mieczysław Struk – marszałek województwa pomorskiego, Emil Rojek - wicewojewoda pomorski, Mariola Zmudzińska - wójt gminy Żukowo, Bogdan Łapa - starosta kartuski, Aleksandra Kosiorek - prezydent Gdyni, Piotr Borawski - zastępca prezydent Gdańska (fot. Kamil Złoch)

Newralgiczny, brakujący łącznik, który pozwoli kierowcom włączyć się do ruchu na nową Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej w Chwaszczynie wspólnymi siłami wybudują Gdynia, powiat kartuski, gmina Żukowo i Gdańsk. Inwestycję wspiera też wojewoda, która zainicjowała porozumienie. Podpisany we wtorek list intencyjny w tej sprawie poparł także marszałek województwa pomorskiego.


 

Nowy łącznik pomoże wjechać z Chwaszczyna na OMT


Droga, bariery, urwany przebieg, w tle łąka, rów melioracyjny i zabudowania
Tak obecnie kończy się droga, która w przyszłości pozwoli na wjazd na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej bezpośrednio z Chwaszczyna lub Osowy (fot. mat. prasowe Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego)

Ma kosztować szacunkowo ponad 13 milionów złotych i mieć długość około 500 metrów, ale jego znaczenie dla ruchu w pobliżu trójmiejskiej aglomeracji jest bardzo duże – nowa łącznica, którą kierowcy przejeżdżający przez Chwaszczyno będą mogli wjechać na niedawno oddaną Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej (trasę szybkiego ruchu prowadzącą z istniejących dróg ekspresowych w kierunku m.in. Żukowa) to konieczność.

Mówili o tym samorządowcy, którzy we wtorek, 1 lipca podpisali w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim list intencyjny. Ten zakłada, że brakujący odcinek ul. Nowej Kieleńskiej i ul. Oliwskiej przy węźle Chwaszczyno (teren leżący na pograniczu gminy Żukowo, gdyńskiego Wielkiego Kacka i gdańskiej Osowy) wspólnie wybudują miasto Gdynia, powiat kartuski, gmina Żukowo i miasto Gdańsk, przy wsparciu Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.


Montaż i zdjęcia: Sławomir Okoń

Przez ostatnie pół roku trwały rozmowy zainicjowane przez wicewojewodę Emila Rojka, które doprowadziły do porozumienia samorządów.

– Podjąłem decyzję, żeby spróbować zbudować porozumienie samorządów, które uważają za ważną tę inwestycję i za ważne, żeby i obszar Chwaszczyna, i obszar Kaczych Buków, ale też Osowy miały możliwość korzystania z węzła Chwaszczyno. (…) Trzeba pamiętać, że plany były takie, że węzeł Chwaszczyno będzie obsługiwał cały ten obszar łącznie z Chwaszczynem, z Kaczymi Bukami, z Osową i będzie obsługiwany przez tak zwaną ulicę Nową Kielnieńską. Natomiast Nowa Kielnieńska to olbrzymie wyzwanie finansowe, pewnie sięgające około pół miliarda złotych i Gdańsk był zmuszony, żeby odłożyć w czasie realizację tej inwestycji. Dostrzegłem szansę na to, żeby łącząc współpracę tych samorządów, zrealizować wspólnie te łącznice. To też daje nam szansę na to, żeby uzyskać finansowanie – mówił Emil Rojek, wicewojewoda pomorski.

List intencyjny parafowała prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek, która w ostatnich miesiącach aktywnie uczestniczyła w wypracowywaniu porozumienia w tej sprawie.

– Dwa tygodnie temu oddano do użytku część Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. To była bardzo dobra wiadomość, natomiast już wtedy wiedzieliśmy, że spowoduje to problem mieszkańców niektórych gmin, w tym gminy Żukowo – konkretnie miejscowości Chwaszczyno – i mieszkańców Gdyni z części dzielnicy Wielki Kack, czyli z Kaczych Buków, ponieważ nie dobudowano zjazdu do tych części metropolii. To dzisiaj duży problem, nie tylko dla mieszkańców wymienionych obszarów, ale również dla mieszkańców dzielnicy Dąbrowa, bo to przez nią idzie część ruchu kołowego, aby wydostać się z obwodnicy metropolitalnej na siatkę drogową obsługującą już konkretnie Trójmiasto. Stąd porozumienie włodarzy pod patronatem, można powiedzieć, pana wicewojewody Emila Rojka, aby wspólnie zainwestować środki finansowe i wspólnie wybudować brakujące połączenie drogowe, żeby z jednej strony mieszkańcy Kaczych Buków i mieszkańcy Chwaszczyna mieli dogodne połączenie drogowe do obwodnicy metropolitalnej, ale żeby z drugiej strony i mieszkańcy Dąbrowy nie odczuwali korków związanych z tym, że tego połączenia drogowego bardzo dzisiaj brakuje – wyjaśniała Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni.
 

Koniec nadkładania drogi i nadmiernego ruchu


Odcinek, o którym mowa, dziś urywa się kilkadziesiąt metrów od nowego węzła drogowego w Chwaszczynie. Docelowo będzie prowadzić z drogi ekspresowej do nowego ronda, które umożliwi przedostanie się bezpośrednio do/z Chwaszczyna oraz Osowy.

Fragment mapy w miejscowości Chwaszczyno, widoczna droga ekspresowa, pomarańczową linią narysowany planowany przebieg łącznika
Orientacyjny przebieg łącznika, którego dotyczy list intencyjny (fot. mat. prasowe Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego)

Aktualnie kierowcy, którzy chcą z drogi wojewódzkiej w pobliżu Chwaszczyna (docelowo mającej zostać drogą powiatową) wjechać na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej w kierunku Żukowa, muszą nadkładać drogi i zawracać na „gdyńskim” węźle w Dąbrowie. Mówił o tym m.in. marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

– Miałem okazję w ostatnią sobotę pojechać tą trasą. Musiałem cofnąć się do Gdyni, z Chwaszczyna bezpośrednio do Gdyni. (…) Wiem, że to jest karkołomny dojazd i trzeba go szybko wykonać. Nasza obecność oznacza, że akceptujemy tę formę i akceptujemy współpracę na rzecz tej łącznicy, która na pewno rozwiąże problem w Chwaszczynie – powiedział marszałek Mieczysław Struk.

Pod listem intencyjnym w sprawie „zaprojektowania i budowy odcinka drogi powiatowej wraz z niezbędną infrastrukturą stanowiącej łącznik pozwalający na skomunikowanie Obwodnicy Metropolitalnej na odcinku węzła Chwaszczyno z dotychczasową drogą wojewódzką nr 218 (ul. Oliwską) położoną na terenie gminy Żukowa oraz osiedlem Kacze Buki w Gdyni” podpisali się, poza prezydent Gdyni, wicewojewodą i marszałkiem, także starosta kartuski Bogdan Łapa, wójt gminy Żukowo Mariola Zmudzińska oraz zastępca prezydent Gdańska Piotr Borawski.

– Rozmowy były na początku trudne, ale myślę, że w zakresie tej współpracy, co do idei połączenia węzła Chwaszczyno i drogi ekspresowej, była bardzo istotna postawa pani prezydent Gdyni, która od początku kibicowała temu projektowi i była zgodna, że należy wybudować połączenie ulicy Oliwskiej z węzłem Chwaszczyno, dlatego że rozwiązanie dzisiaj połączenia ulicą Rdestową czy Brunona Synaka jest rozwiązaniem połowicznym, powoduje tłok w Gdyni – mówił Bogdan Łapa, starosta kartuski.

– Mamy świadomość tego, że jako stolica metropolii mamy swoje obowiązki wynikające z tego, że bardzo wielu mieszkańców, czy to terenów metropolii, czy dalszej części naszego regionu, załatwia wiele spraw w Gdańsku, w Gdyni, w Sopocie, w rdzeniu metropolii – zaznaczył Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska.
 

Początek budowy możliwy w przyszłym roku


Sala w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim, przy stole dokumenty podpisuje Aleksandra Kosiorek, w tle flaga UE i Polski
Prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek (na zdjęciu) podczas podpisywania listu intencyjnego (fot. Kamil Złoch)

List intencyjny nie uwzględnia na razie konkretnego podziału wydatków między gminami, ale porozumienie zakłada równy udział w kosztach inwestycji wszystkich stron.

Szacunkowo, jeśli uda się zgodnie z planem przygotować niezbędne dokumenty i uzyskać tzw. decyzję ZRID czy pozwolenie na budowę, prace mogłyby rozpocząć się już w 2026 roku.


O Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT)


Przypomnijmy, że oddany do użytku w połowie czerwca tego roku odcinek Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (oznakowany jako S7) to wyczekiwana przez kierowców inwestycja prowadząca ruch z zatłoczonej Obwodnicy Trójmiasta w rejon szybko rozwijającej się gminy Żukowo, a docelowo – także w okolice m.in. Kościerzyny oraz południa Gdańska.

Stanowi też połączenie z wybudowaną kilka lat temu Trasą Kaszubską. Jej kluczowym węzłem jest właśnie układ drogowy zlokalizowany w sąsiadującym z Gdynią Chwaszczynie.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 01.07.2025 15:30
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 01.07.2025 16:16
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona

Zobacz także

Najnowsze